Läsnäolevat vanhemmat tuovat turvallisen joulun

Läsnäolevat vanhemmat tuovat turvallisen joulun

Joulu on lapselle vuoden kohokohta. Veikko Lehtonen ja Marko Kailasmaa kertovat monen lapsen kuitenkin pettyvän, jos ilmapiiri ei ole turvallinen päihtyneiden aikuisten vuoksi. 

Läsnäolevat vanhemmat tuovat turvallisen joulun

Anna lapselle raitis joulu -kampanja muistuttaa, että jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen joulunviettoon. 

Teksti Laura Pullinen  Kuva Via Ramstén

Eläkkeellä oleva Veikko Lehtonen on tehnyt pitkän työuran luokanopettajana. Esimies, rehtori Pekka Ratola innosti Lehtosen aikanaan mukaan raittiusliikkeeseen.

– Pekka sai minut ajattelemaan asiaa lasten kannalta. Aloin pohtia, miten opettajana voin varmistaa oppilaille turvallisen arjen ja tulevaisuuden, Lehtonen kuvailee.

Raittiustyö on näkynyt Lehtosen elämässä monin tavoin. 

– Päihteiden käyttö on tässä ajassa muuttunut, ja nyt onkin huolestuttavaa, että huumaavien aineiden käyttö tuntuu olevan kasvussa.

Raittiuden Ystävät -järjestön toiminnanjohtaja Marko Kailasmaa korostaa raittiuden merkitystä. Kahdeksan vuotta järjestöä johtanut Kailasmaa näkee kampanjan merkityksen myös joulunajan ulkopuolella. 

– Mikä on lasten hyvä tänään? Sitä pohdin työssäni päivittäin. Olemme onnistuneet vasta silloin, kun työtämme ei enää tarvittaisi.

Ydin on tunnuslauseessa

Perinteinen Anna lapselle raitis joulu -kampanja järjestetään tänä vuonna jo 23. kerran. Tunnuslause on iskostunut syvälle suomalaisten mieliin. Silti joulunaika ei ole turvallinen kaikille. 

– Kuulemme tarinoita jouluista, joissa kaikki on ulkoisesti hyvin: kauniita koristeita, hyvää ruokaa ja paljon lahjoja, mutta vanhemmat eivät ole läsnä humalatilan vuoksi, kuvailee Kailasmaa.

Kampanja näkyy eri puolilla Suomea hieman eri tavoin, mutta sen ydin on sama. Mukana on kolmisenkymmentä kampanjakumppania Suomessa ja jokaisella on mahdollisuus tehdä kampanjasta oman näköisensä.

Paras joululahja lapselle ovat läsnäolevat vanhemmat ja turvallinen yhdessäolo. Kampanja herättää tunteita puoleen ja toiseen – myös vastustusta, jopa pelkoa. Kampanjajulisteita saatetaan repiä alas. Kailasmaa pohtiikin, että syynä voi olla omat vaikeat kokemukset, pettymys omiin vanhempiin tai itseensä vanhempana.

– Mitä tapahtuu vanhemman mielessä ja valinnoissa, kun näkee kampanjan? Siihen meidän on vaikea päästä käsiksi.

Käyttö siirtynyt koteihin 

Korona-aika huolestuttaa Lehtosta ja Kailasmaata. Alkoholin ja muiden päihteiden käyttö on poikkeusajassa siirtynyt koteihin. 

– Huoli on kova. Kodeissa tehdään elämän tärkeimmät valinnat. Onneksi kampanjakumppaneissamme on toimijoita, kuten Pelastakaa Lapset ry ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto, joilla on keinot tukea lapsia ja perheitä.

Kaksikko myös kiittelee Alkon tekemää tiedotus- ja valikoimatyötä. 

– Alkoholittomien juomien myynti on kasvanut, samaten matala-alkoholisten juomien, koska niitä on valikoimassa nyt enemmän, Kailasmaa tiivistää.