Arvoja ja makua elämään

Arvoja ja makua elämään

Spices Chefin toimitusjohtaja Pramod Jayaprakash haluaa tarjota ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja kotikeittiöihin.

Arvoja ja makua elämään

Luomumausteita tuottavassa yrityksessä uskotaan, että kuluttajat toivovat myös kestävästi tuotettuja pakkauksia.

Teksti Anna Gustafsson  Kuva Risto Takala

Kontiolahdella Pohjois-Karjalassa toimiva pieni mutta innovatiivinen Spices Chef valmistaa nimestään huolimatta paljon muutakin kuin vain eksoottisia mausteita. Valikoimassa on villiyrttejä, pippureita ja chiliä yhdisteleviä maustesekoituksia, mutta myös hedelmäsoseita tuoreesta mangosta sekä aromiliemiä ruuanlaittoon. Kaikki tuotteet ovat luomumerkittyjä, ja osa mausteista on varustettu myös reilun kaupan merkillä.

– Spices Chef on alusta asti toiminut kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Meille se tarkoittaa laatua niin tuotteissamme kuin toimintatavoissammekin, kertoo toimitusjohtaja Pramod Jayaprakash.

Jayaprakash kertoo, että Spices Chefin tarina sai alkunsa vuonna 2013. Brändiä haluttiin alusta asti rakentaa kestävälle arvopohjalle, ja hankkia luomu- ja reilun kaupan tunnukset tuotteille aina kuin suinkin mahdollista.

Spices Chef on toukokuussa julkistanut uuden, kahdeksan luomumaustemyllyn sarjan. Tuotekokonaisuus käy hyvästä esimerkistä siinä, kuinka Spices Chef haluaa tukea kestävää kehitystä yhteiskunnassa laajemminkin. Jayaprakash kertoo, että kestävä kehitys on huomioitu mausteiden pakkauksissa, sillä ne on valmistettu biomuovista.

Haluamme tukea asiakkaidemme pyrkimystä ekologisuuteen. Emme ole luksusmerkki, mutta haluamme tuoda elämyksiä keittiöön ja tarjota kestävästi tuotetut tuotteemme myös ympäristölle ja kuluttajille turvallisissa pakkauksissa.

VALITSIMME eri vaihtoehdoista pakkauksen, joka on valmistettu biomuovista.

Kestäviä pakkauksia

Jayaprakash huomasi, että luomutuotteet on usein pakattu valkaisemattomasta paperista tehtyihin kraft-täyttöpusseihin.

– Spices Chefillä tehtiin alkuaikoina samoin, mutta pakkaustapa ei ole mausteille tarpeeksi käyttäjäystävällinen, Jayaprakash sanoo.

Käynnistäessään maustepakkausten uudistamisen Spices Chef liittyi vuonna 2017 Aalto-yliopiston Pack-Age-pakkausprojektiin. Projektia veti muotoilun tutkija ja Aalto-yliopiston lehtori Markus Joutsela. Apuna projektissa oli kaksi LAB-ammattikorkeakoulun ja neljä Aalto-yliopiston opiskelijaa, joiden suunnitelmien pohjalta lähdettiin suunnittelemaan uusia pakkauksia.

Työn pohjana olivat myös perusteelliset kuluttajatutkimukset, joiden pohjalta tiedettiin, että kotikokkailijat toivovat maustepakkauksilta helppoutta, läpinäkyvyyttä ja ympäristöystävällisyyttä. Kuluttajia ei kuitenkaan innosta maksaa pakkauksista liikaa.

– Lopulta valitsimme tuotteillemme BPA-vapaan maustemyllypakkauksen. Käytännössä se tarkoittaa sitä, ettei myllystä irtoa muovipartikkeleita ruoan sekaan käytössä.

Biomuovi on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista. Spices Chefin tapauksessa pakkauksissa on käytetty sokeriruokoa. Muotoiluun panostaminen on huomioitu laajemminkin, sillä Suomalaisen työn liitto myönsi tämän vuoden alussa Spices Chefille Design From Finland -tunnustuksen panostuksesta suomalaiseen muotoiluun.

Uusi maustemyllyjen sarja yhdistelee kekseliäästi suomalaisia metsämakuja kuten puolukkaa, nokkosta ja kanttarellia erilaisten pippurien ja chilin kanssa. Inspiraationa on ollut vuosina 1972-1997 pyörinyt Pohjois-Karjala-projekti. Projektissa pyrittiin parantamaan suomalaisten elintapoja opettamalla ihmisiä vähentämään esimerkiksi suolaa ruoassaan.

– Enemmän makua ja vähemmän suolaa on ollut mottomme koko ajan. Tuotteemme ovat lisäksi vegaanisia, gluteenittomia ja laktoosittomia.

Luomutuotteille kysyntää

Panostaminen luomutuotteisiin ja terveellisiin vaihtoehtoihin istuu Spices Chefin arvomaailmaan. Tutkimusten mukaan luomuruoalle olisi Suomessa enemmänkin kysyntää. Esimerkiksi Luonnonvarakeskus kertoo, että Suomessa luomutuotteiden myynti on kasvanut koko 2010-luvun ajan yli 10 prosentilla vuodessa.

Luomuruoan osuus kaikista myydyistä elintarvikkeista on silti edelleen pieni, muutaman prosentin luokkaa, mutta kun luomuelintarvikkeiden tuottajia tulee markkinoille lisää, myös kysynnän uskotaan lisääntyvän.

– Tarvitsemme lisää paikallista luomumausteiden ja -yrttien viljelyä sekä luottamusta globaaliin luomutuotteiden jakeluketjuun. Tarvetta on myös uusille innovaatioille, mitä tulee luontaisten makujen käyttöön, kertoo Jayaprakash.