Deli- ja välipalatuotteiden kasvuprosentti on Viiskulman Ärrällä jopa 30-40 prosenttia, kertovat kauppias Aino Virtanen ja R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen. Kuva Aleksi Palmqvist.
Yritysympäristö

Vahva tukiverkosto yrittäjän apuna

R-kioskin franchising-yrittäjänä saa sekä suuren organisaation edut että mahdollisuuden vaikuttaa paikallisesti paljonkin omaan menestykseensä. Yrittäjän apuna on vahva tukiverkosto.

Teksti Suvi Huttunen

R-kioski helpottaa tavallista arkea ja piristää päivää siellä missä ihmiset liikkuvat, toimitusjohtaja Teemu Rissanen tiivistää.

R-kioskin toimintaa ohjaavat vahvasti sen arvot. Yksi tärkeistä arvoista on se, että asiakas on aina ylin johtaja. Asiakaspalvelu onkin tärkein R-kauppiaan menestyksen edellytys ja jopa vaatimus. Kuten Aino Virtanen, Helsingin Viiskulman R-kauppias toteaa, asenne ratkaisee. Jos aidosti viihtyy asiakkaiden kanssa, sopii R-kauppiaaksi. Kioski-yrittäjien ikähaitari ja taustat ovat erittäin laajat ja yrittäjistä löytyy niin uranvaihtajia kuin juuri koulusta valmistuneitakin.

R-kauppiaaksi lähteminen on helppoa verrattuna muuhun yrittäjyyteen, sillä taloudellinen panostus on pieni, jokainen saa perusteellisen koulutuksen ja tukiorganisaatio auttaa aina sekä tarjoaa kauppiaille menestymisen edellytykset. Franchising-mallissa kauppias saa testatun konseptin, valmiin brändin, kauppapaikan sekä kaikki tukipalvelut markkinoinnista taloushallintoon.

 

Franchising-yrittäjyydessä kynnys ryhtyä toimintaan on matalampi. 

 

 

– Franchising-yrittäjyydessä kynnys yrittäjyyteen on aivan eri luokkaa kuin tavallisesti. Kauppias pystyy keskittymään oman tiiminsä vetämiseen, myyntityöhön ja kioskin pyörittämiseen, Rissanen sanoo.

Ketju uudistuu jatkuvasti

R-kioskit ovat helposti saavutettavissa ja asiointi on sujuvaa. Vaikka kioskeilta löytyvät edelleen tutut ja perinteiset pelit, lehdet ja makeiset, on ketju uudistunut viime vuosina entistä voimakkaammin välipalojen ja palvelujen suuntaan. Etenkin delituotteet ja kahvi myyvät hyvin. R-kioski onkin Suomen suurin take away -kahvin ketju.

Palvelupuolella uutta ovat esimerkiksi auton vuokraus- ja laskunmaksupalvelut, jotka helpottavat monen asiakkaan arkea.

– R-kioskilla asiointi on nopeaa ja aina saa henkilökohtaista palvelua. Monet asiakkaat ovat kiireisiä ja käyvät vain nopeasti piipahtamassa, mutta etenkin pienemmillä paikkakunnilla R-kioski voi olla olohuone, jossa katsotaan illan jalkapallo-ottelu ja juodaan monta kuppia kahvia, Rissanen kuvailee.

Laaja valikoima palveluja ja tuotteita vaatii R-kioskiyrittäjiltä ja henkilökunnalta valtavasti osaamista.

– Jos jonkun kuulee sanovan, että R-kioskilla on helppo olla töissä, niin hän on todella väärässä. Kaikki täällä työskentelevät ovat ihan superihmisiä, Virtanen vakuuttaa.

Aiempaa kokemusta ei tarvita

25-vuotias Virtanen päätyi R-kauppiaaksi sähköpostiin tulleen työpaikkailmoituksen kautta. Hän ei ollut koskaan ajatellut päätyvänsä yrittäjäksi R-kioskille, vaikka yrittäjyys houkuttelikin. Nähtyään ilmoituksen kauppiashausta, hän päätti hakea.

Parasta yrittäjyydessä on Virtasen mielestä se, että oman kioskinsa asioihin, työpäiviin sekä myyntiin pystyy vaikuttamaan paljon ja tiiminsä voi valita itse. Kioskin tulokseen voi vaikuttaa muun muassa suunnittelemalla etukäteen myyntejä, asettamalla selkeät tavoitteet sekä sopivalla lisämyynnillä. Kauppiaan päivät kuluvat pääasiassa kassan takana ja muu tulee tehtyä ohessa.

– Yrittäjähenkisyyttä tässä pitää olla. R-kioskiyrittäjyys sopii sellaiselle, joka nauttii asiakaspalvelusta ja jaksaa tehdä kovasti töitä. Kioskikokemusta ei kuitenkaan tarvita, työn oppii kyllä, Virtanen kannustaa.

 

Saatat myös pitää