Yritysyhteistyö on osa lukio-opetusta

Yritysyhteistyö on osa lukio-opetusta

Somapuu NY:n Janette Huttunen, Milla Honkaniemi, Hilda Heikkilä ja Teemu Keskinen etsintäkuuluttavat yrittäjiä lähtemään mukaan yhteistyöhön lukioiden kanssa.

Yritysyhteistyö on osa lukio-opetusta

Työelämän monipuolistuessa ja pirstaloituessa leipätyön ohessa tehdään yhä enemmän projekteja sivutoimisena yrittäjänä tai kevytyrittäjyyden kautta. Lukioissakin vahvistetaan opiskelijoiden yrittäjyys- ja työelämävalmiuksia.

Teksti Kirsi Kojonkoski Kuva Eino Ansio

Ylöjärven lukiolla on valtakunnallisen yrittäjyyden erityinen koulutustehtävä, ja Yrittäjyyslinjalla nyt toisen vuoden opintoja suorittava Milla Honkaniemi on tyytyväinen sieltä saamaansa oppiin. Hyvää kokemusta hän on saanut myös työskennellessään Oma Hotelli Ylöjärvellä sosiaalisen median tuottajan tehtävissä.

– Hotellin omistajat olivat kuulleet Yrittäjyyslinjasta ja kävivät lukiolla kertomassa markkinointiin liittyvistä toiveistaan. Videoesittelyiden perusteella pääsin heille töihin, Honkaniemi kertoo.

Honkaniemen ja kahden muun opiskelijan työ hotellilla jatkui, ja siitä innostuneena he perustivat osana opintojaan yhdessä Somapuu NY -yrityksen, joka myy sosiaalisen median sisällöntuotantoa. Mukaan tuli vielä neljäskin opiskelija, ja nyt Somapuussa toimii Honkaniemen lisäksi Hilda Heikkilä, Teemu Keskinen ja Janette Huttunen.

– Yritystä ideoidessa latasimme pöydälle kaikki ideat, ja niitä olikin miljoona. Tämän totesimme toimivimmaksi. Hotellilta olimme saaneet myös hyvää palautetta siitä, että luomillamme some-sisällöillä oltiin houkuteltu lisää viikonloppukävijöitä sekä kesämatkailijoita, Honkaniemi kertoo. 

Somapuulla on jo muutamia asiakkaita ja työ on ollut pääosin nettisivujen uudistusta. 

– Yritystoiminnassamme olemme oppineet tärkeitä taitoja, kuten esimerkiksi tiimityöskentelyä, esiintymistä ja asiakaspalveluhenkisyyttä, Honkaniemi pohtii. 

Työelämätaidot vahvemmiksi

  • #rajatontyöelämä-hankkeella rakennetaan lukioiden, työelämän sekä korkeakoulujen yhteistyötä.
  • Tavoitteena on vahvistaa lukiolaisten ja myös opettajien työelämätaitoja sekä yrittäjyysosaamista.
  • Mukana ovat Ylöjärven, Kallaveden ja Kauniaisten lukiot, Lauttasaaren yhteiskoulun KVL-lukio sekä Tampereen lukiokoulutus.

Tekemällä oppiminen kiinnostaa

Työelämätaitojen merkitys näkyy myös syksyllä voimaan tulevassa lukioiden uudessa opetussuunnitelmassa. Samalla uudistus tuo lukiolle enemmän joustoa yritysyhteistyöhön. Uuteen opetussuunnitelmaan siirtymistä helpotetaan #rajatontyöelämä-hankkeella, jossa yritysyhteistyön tasoja on kolme: opintovierailut puolin ja toisin, yrittäjä-shadowing, sekä laajempi yhteistyö, kuten muun muassa projektiluontoiset toimeksiannot ja kesätyöt. 

– Haluamme rohkaista yrittäjiä mukaan yhteistyöhön. Emme ole välttämättä kokeneimpia työelämässä, mutta osaamme monta asiaa jo erittäin hyvin ja tekemällä opimme jatkuvasti. Parhaimmillaan nuorella syttyy innostus pyrkiä tulevaisuudessa tekemään samaa työtä, Honkaniemi pohtii.

Hankkeessa tehdään myös monipuolisesti erilaisia kokeiluja.

– Esimerkkinä kokeiluista voisi mainita Ylöjärven lukion Yrittäjyyslinjan tuotteistamisen. Haluamme paketoida linjan pitkän ajan opit ja kokemukset malliksi, jonka avulla voimme auttaa muidenkin lukioiden yritysyhteistyötä tulevaisuudessa, hankkeen projektipäällikkö Henna Haara kertoo.