Kahvivalinta kertoo muustakin kuin hyvästä mausta. Arvid Nordquistin tuotepäällikkö Tuula Urrila-Koppanen. Kuva Aleksi Palmqvist.
Yritysvastuu

Vastuullisesta kahvihetkestä reilu jälkimaku

Vastuullinen yritys rakentaa ympäristöprofiilinsa arkisista valinnoista, yksi kahvikuppi kerrallaan. Arvid Nordquist tuo kestävän kehityksen taukohuoneisiin 100% ilmastokompensoidulla ja vastuullisesti sertifioidulla kahvilla.

Teksti: Päivi Remes

Vastuullisuuden trendi näkyy selvästi Arvid Nordquistin 100 % vastuullisesti sertifioitujen kahvien myynnissä. Niiden myynti Suomessa kasvoi viime vuonna yli neljänneksen edelliseen vuoteen verrattuna. Myös tulevaisuus on nousujohdannainen.

Alkuvuoden kasvu on ollut meillä vielä huimempaa, peräti 40 %, iloitsee Arvid Nordquistin tuotepäällikkö Tuula Urrila-Koppanen.

Luku on sitäkin merkittävämpi kun huomioidaan, että kahvin kokonaiskulutus ei ole kasvanut.

Kokonaan kompensoitu

Arvid Nordquist ostaa papuja 17 maasta, mutta ainoastaan kolmannen osapuolen sertifioimilta kahvinviljelijöiltä.

– Kahvimme ovat joko UTZ-, Reilu kauppa – tai luomusertifioituja. Lisäksi kompensoimme kaikki kahvintuotannossamme syntyvät ilmastopäästöt, viljelmiltä myymälän hyllyille asti. Istutamme puita kahvintuottajamaissa kuten Nicaraguassa, osallistumme Afrikan norsujen pelastustyöhön ja Perussa tuemme kokonaisia kyläyhteisöjä naisten viljelemän ja poimiman uutuuskahvimme Amigan avulla, kertoo Urrila-Koppanen.

Ruotsin Solnan paahtimo toimii 100 %:sti biopolttoaineella. Jäljelle jäävät hiilidioksidipäästöt kompensoidaan istuttamalla puita kahvintuottajamaiden hakatuille metsäalueille.

– Kaikessa toiminnassamme vastuullisuus tulee ensin, Urrila-Koppanen vahvistaa.

Vastuullisuus ei kuitenkaan toteudu kahvin maun kustannuksella – päinvastoin. Arvid Nordquistin kahvit valmistetaan 100% laadukkaista Arabica –pavuista ja ne tunnetaan hyvästä maustaan.

– Runsas maku, reilu jälkimaku, Urrila-Koppanen naurahtaa.

Merkitystä myös yritykselle

Kahvi on keskeisessä osassa suomalaista yrityskulttuuria, aina asiakastapaamisessa tarjotusta kupillisesta henkilöstön taukohuoneeseen. Useissa yrityksissä kahvi kokoaa jopa koko henkilökunnan kerralla yhteen. Kahvilaadun valinta ei olekaan vain pieni päivittäinen yksityiskohta.

– Kahvi on ehdottomasti osa yritysmielikuvaa ja brändiä. Sen lisäksi, että kahvimme on hyvää, se myös lähettää tietynlaisen viestin kaikille sidosryhmille, Urrila-Koppanen toteaa.

Yksittäisen työtekijän juodessa päivittäin noin kolme kuppia kahvia, kertyy vastuullisen kahvin kulutuksesta todellisia, mitattavia vaikutuksia: koko yrityksen ympäristövaikutus pienenee ja vastuullisuusimago paranee. Kestävään kehitykseen sitoutuneet yritykset nähdään myös kasvavissa määrin alojensa johtajina.

– On tärkeää, että nämä asiat otetaan enemmissä määrin huomioon strategiassa.

 

Jaa artikkeli:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saatat myös pitää