Fujitsun yritysvastuupäällikkö Christine Löfgren, Accenturen yritysvastuupäällikkö Tomi Nummi sekä SPR:n varainhankintapäällikkö Anna Laurinsilta uskovat vahvasti, että vapaa- ehtoistyön mahdollistaminen työajalla on selkeä osa yrityksen yhteiskuntavastuuta. Kuva Juha Arvid Helminen.
Yritysvastuu

Työajalla saa tehdä hyvää

Työn merkityksellisyyden korostuessa vapaaehtoistyöstä on tullut yrityksille keino sitouttaa henkilöstöä. Mahdollisuudesta käyttää työaikaa hyvän tekemiseen saatetaan tiedustella jo työpaikkaa haettaessa. 

Teksti Anna Gustafsson

Suomen Punaisen Ristin toimistolla Helsingin Tehtaankadulla iloinen kolmikko vaihtaa kuulumisia ja kertoo kokemuksiaan viime aikojen mieluisimmista vapaaehtoistempauksista työpaikoillaan. Accenturen yritysvastuupäällikkö Tomi Nummi kertoo Missing Maps -digivapaaehtoisuudesta.

–  Teemme satelliittikuvien perusteella karttoja alueista, joista niitä ei ole tai ne ovat vanhentuneita. Päivitetyn kartan perusteella rokotuskampanja tai muu apu saadaan perille, Nummi kuvailee. 

Karttojen tekemiseen varataan kokoushuone aamupäiväksi, tarjotaan vapaaehtoisille pientä purtavaa ja puurretaan tehtävän parissa musiikin tahtiin. 

Vieressä Fujitsun yritysvastuupäällikkö Christine Löfgren nyökkää. Vapaaehtoistyöhankkeet ovat saaneet henkilökunnalta todella positiivisen vastaanoton. Fujitsun yhteistyö SPR:n kanssa sai alkunsa viitisen vuotta sitten, kun yrityksen henkilöstöltä kysyttiin millaista vapaaehtoistyötä he työnantajaltaan odottavat. Teemoina esille nousivat lapset, nuoret ja seniorit sekä luonto. SPR valikoitui kumppaniksi sen vahvojen verkostojen ansiosta. 

–  Henkilöstön vapaaehtoistyötä koskeva aktiivisuus on kasvanut koko ajan. Ihmiset arvostavat sitä, että työnantaja mahdollistaa vapaaehtoistyön työajalla, Löfgren kertoo. 

Löfgren näkee, että vapaaehtoistyömahdollisuuden tarjoaminen kuuluu työnantajan tehtäviin osana yhteiskuntavastuuta. 

Vapaaehtoistyöllä kysyntää

Accenture on tehnyt yhteistyötä SPR:n kanssa jo 15 vuoden ajan. Vapaaehtoistyö on jouhevasti nivottu osaksi työhyvinvointia. 

Nummi kuvaa, kuinka työpaikka nähdään entistä enemmän alustana toteuttaa itseään. Mahdollisuus auttaa muita lisää työn mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä työntekijän silmissä. Yrityksen tekemästä vastuullisuustyöstä kysytään nykyisin jo rekrytointivaiheessa. 

–  Työntekijät haluavat tietää, millaiset yrityksen arvot ovat ja miten ne näkyvät käytännön tekemisessä. Työntekijän sitouttamisessa työn merkityksellisyys on noussut todella tärkeäksi. Eikä tätä voi laittaa vain milleniaalien ansioksi, vaan vastuullisuus kiinnostaa kaikkia, Nummi selventää. 

Myöskään Fujitsussa vapaaehtoistyöstä ei enää tarvitse erikseen rummuttaa, sillä ihmiset osaavat jo kysellä tempausten perään. Apuna sanan levittämisessä ja tempausten organisoinnissa ovat työpaikan vapaaehtoiset Punaisen Ristin lähettiläät, eli Red Cross Ambassadorit. Yrityslähettiläiden verkosto toimii linkkinä yrityksen ja Punaisen Ristin välillä. Lähettiläät voivat keskittyä itselleen mieluisimpien hankkeiden järjestämiseen. Esimerkiksi Fujitsussa yksi Red Cross Ambassador -vapaaehtoinen puuhaa erityisesti verenluovutuskampanjan kanssa, joka on työntekijöiden keskuudessa tullut suosituksi tavaksi tehdä hyvää. Fujitsun veriryhmä on jo monena vuonna saanut kultaisen kunniakirjan aktiivisesta verenluovutuksesta. Työajalla saa myös toimia Punaisen Ristin lipaskerääjänä esimerkiksi Nälkäpäivänä.

Monenlaista toimintaa 

Suomen Punaisen Ristin varainhankintapäällikkö Anna Laurinsilta kuulee mielellään yrityskumppanien kokemuksia vapaaehtoistyöstä. Yhteistyö yritysten kanssa on Suomen Punaiselle Ristille tärkeää monessa mielessä ja vapaaehtoisuus on kysytty osa kumppanuuksia. Yritysten järjestämien vapaaehtoistyömahdollisuuksien kautta ihmiset kuulevat myös muista SPR:n laajoista vapaaehtoismahdollisuuksista.

–  Meillä on monenlaista toimintaa aina koululaisten auttamisesta läksyissä ikäihmisten ystävätoimintaan. Moni on työnantajan järjestämän vapaaehtoistyön myötä innostunut tulemaan mukaan muuhunkin toimintaan ja siitä tulee osa elämää, Laurinsilta kertoo. 

Toisten auttaminen ja vapaaehtoistyö tuottaa tutkitusti hyvää mieltä, joten tässäkin mielessä työnantaja on edistämässä työntekijöidensä hyvinvointia. 

–  On täysin hyväksyttävää saada hyvä mieli ja kiitos, kun käyttää omaa aikaansa toisten auttamiseen, Laurinsilta päättää. 

 

Red Cross Ambassadors
  • Yrityslähettiläiden verkosto, jossa auttamistyöstä kiinnostuneet ammattilaiset kohtaavat. 
  • Linkki Punaisen Ristin ja yrityksen välillä: kampanjoita, pro bono -hankkeita, innovaatioita, vapaaehtoismahdollisuuksia. 
  • Toiminnan tavoitteena on yhteiskunnallisen vaikuttavuuden lisääminen. 
  • YRITYKSET@PUNAINENRISTI.FI

You Might Also Like