Keski-Euroopassa verkkokauppatoimitukset noudetaan usein työmatkan varrella pakettiautomaatista. Kuva Shutterstock.
Yritysratkaisut

Uudet logistiikkaratkaisut keventävät kansainvälistymistä

Logistiset haasteet ovat olleet kotimaisten verkkokauppojen suurimpia esteitä kansainvälistymiseen. Logistiikka ei kuitenkaan ole enää suurin este, sillä uudet palvelut tarjoavat mahdollisuuden käyttää useita kuljetusyhtiöitä kohtuuhintaan.

Teksti Tomi Heikkinen

Verkkokaupan logistiikan järjestäminen ja kulut ovat nousseet kyselyissä selkeille kärkisijoille jo useamman vuoden ajan, kun verkkokauppiailta on selvitetty syitä, jotka estävät kauppaa laajentumasta kansainväliseksi.

–Kansainvälisissä toimituksissa erityisesti kustannukset ovat nousseet ongelmaksi. Pienten, satunnaisesti lähettävien verkkokauppojen on ollut vaikeaa saada neuvoteltua kilpailukykyisiä lähetyshintoja kuljetusyhtiöiden kanssa, jotka hinnoittelevat palvelunsa pitkälti volyymiperustein, MyCashflow-verkkokauppapalvelua pyörittävän Pulse247 Oy:n toimitusjohtaja Ismo Ruotsalainen valottaa.

Toinen selkeä jarru kansainvälistymisten toimitusten järjestämisessä on Ruotsalaisen mukaan ollut se, että tarjotakseen asiakkaille kattavan ja monipuolisen toimitustapavalikoiman, on kauppias joutunut solmimaan erilliset suorat sopimukset kuljetusyhtiöiden kanssa.

–Sopimusneuvottelut voivat olla työläitä. Pk-yritysten lähetysvolyymit riittävät usein yhteen sopimukseen ja lisäpalveluista joutuu maksamaan huomattavasti enemmän. Hintojen selvittely kaikkine lisineen ja kuukausimaksuineen, tilausprosessista puhumattakaan, ovat todella aikaa vievää työtä.

 

Tuotteen lähettäminen Pariisiin on yhtä helppoa kuin Tampereelle.

 

 

Palveluntarjoajat koottuna

Markkinoille on noussut uusia logistiikkaratkaisuja tarjoavia palveluita, joiden kautta voi käyttää useiden eri kuljetusyhtiöiden palveluita ilman erillisiä sopimuksia. Konsepti on tuttu verkkomaksupalveluista, jotka tarjoavat useita eri maksutapoja yhden palvelun alta.

–Nykyään esimerkiksi Shipitin kautta verkkokauppias voi lähettää paketteja haluamansa kuljetus- tai kuriiriyhtiön kautta vaikka
USA:han  ilman kiinteitä kustannuksia, mikä helpottaa esimerkiksi satunnaisten ulkomaantilausten käsittelyä ja toimitusta.

Verkkokauppaohjelmistoon integroituna palveluna tilaus- ja toimitustiedot siirtyvät automaattisesti kuljetusyhtiöön, ja myös osoitekortit voidaan vain tulostaa valmiiksi täytettynä napin painalluksella. Selkeää lisähyötyä logistiikkapalvelut tarjoavat lisäksi EU-alueen ulkopuolelle lähetettäessä siinä, että palvelun avulla on helppo hoitaa tullauksen lähetysdokumentit.

Useiden yhtiöiden kuljetusratkaisuja yhteen kokoavat logistiikkatoimijat kykenevät tarjoamaan palveluitaan myös kuluttajamarkkinoille, missä korostuvat entisestään palvelun yksinkertaisuus, edullisuus ja helppokäyttöisyys. Verkkokaupan osalta tärkeää on myös sujuva palautusprosessi.

Ruotsalaisen mukaan esimerkiksi joululahjapaketin lähettämiseen ei ole aiemmin ollut helppoja ja edullisia vaihtoehtoja, vaan kuluttaja on ollut parin tunnetun toimittajan armoilla. Ulkomaan lähetyksistä on saanut maksaa jopa kolminkertaisen hinnan uusien palveluiden lähetyshintoihin verrattuna.

Kuluttajamarkkinoilla pakettien lähetysmäärien ennustetaan kasvavan vertaiskaupan kasvun myötä. Uusia palveluja pyritään tuomaan myös kuluttajien tietoon vanhojen tuttujen tapojen tilalle.

–Nykyään tuotteen lähettäminen Pariisiin on yhtä helppoa kuin Tampereelle. Esimerkiksi Shipit.fi-sivustolla lähettäjä hakee hetkessä lähetyksen hinnan ja tulostaa nappia painamalla osoitekortin paketille. Tämän jälkeen kuriiri noutaa paketin tai lähettäjä vie sen itse tuttuun Postin toimipisteeseen.

Kysyntä maailmalla kasvaa

Verkkokaupat ovat ottaneet uuden logistiikkapalvelun hyvin vastaan. Hyvää palautetta on tullut erityisesti kilpailukykyisistä hinnoista ja joustavuudesta.

–Kauppiaat ymmärtävät, että logistiikan toimivuus verkkokaupassa on elintärkeää. Kuluttajat odottavat nopeita toimituksia, ja logistiikkakumppanin onnistuminen vaikuttaa mielikuvaan verkkokaupasta.

Suomalaisille tuotteille on maailmalla kysyntää, ja verkkokaupan laajentamista ulkomaille voi kokeilla kevyesti uusilla palveluilla.

–Suomalainen tekninen osaaminen on maailmalla tunnettua. Esimerkiksi Venäjällä arvostetaan suomalaisten tuotteiden hyvää laatua ja Aasiassa suomalaista designia.

–Uusia logistiikkaratkaisuja tarjoavien palvelujen myötä kansainvälistymistä voi kokeilla ilman suuria investointeja ja raskaita sopimusneuvotteluja. Markkinathan Suomen ulkopuolella ovat valtavat, Ruotsalainen kannustaa.

 

 

Saatat myös pitää