Topteamin palvelujohtaja Petri Järvenpää vastustaa tärkeilevää sanahelinää. Hän haluaa tarjota suurten yritysten ratkaisuja myös pienemmille toimijoille helposti ja selkeällä kielellä. Kuva Topteam IT.
Yritysratkaisut

Pätevä IT-kumppani tuntee asiakkaan liiketoiminnan

Uudet teknologiat luovat IT-kumppanille konsultoivampaa roolia. Topteam painottaa IT-puolen koko elinkaaren huomioimista nykyhetken kartoituksesta vanhojen laitteiden kestävään hävittämiseen asti.

Teksti Joonas Ranta

Tänä päivänä yritysten IT-kumppanuudet eivät perustu ainoastaan laitehankinnoille. Uudet teknologiat sekä muutokset organisaatioissa painottavat alan siirtymistä entistä enemmän palvelumalliin.

– Oikeat teknologiset valinnat ovat tärkeitä, mutta lopulta vain työkalu, toteaa Topteamin palvelujohtaja Petri Järvenpää.

Topteam on IT-alan asiantuntija, joka laitemyynnin lisäksi palvelee yrityksiä kattaen koko IT-ratkaisujen elinkaaren. Yritys on osa valtakunnallista G30-ketjua, joka palvelee asiakkaitaan 300 henkilön ja 30 toimipisteen kautta.

– Useat asiakkaamme eivät toimi teknologia-alalla. Heidän laitteistonsa ja ohjelmistonsa päivitykset on suunniteltava niin, että ne palvelevat liiketoimintaa.

Pienempien tai vähemmän teknologiakeskeisten alojen toimijoiden ei pitäisi kuitenkaan tyytyä millään tavalla huonompiin ratkaisuihin. Päinvastoin Järvenpää painottaa, että nykyään suurimpien yritysten laite- ja palvelutaso voidaan tuoda sulavasti pienempienkin toimijoiden arkeen.

Jargonin sijaan ratkaisuja

Topteam ei myy asiakkailleen tuotteita tai palveluita, joita nämä eivät tarvitse. Tyrkyttämisen sijaan Järvenpää haluaa istua asiakkaan kanssa alas – samalle puolelle pöytää.

– Pidämme valikoimamme monipuolisena ja ajan tasalla. Uusista teknologioista esimerkiksi pilvipalveluiden hyödyntäminen kiinnostaa yrityksiä kasvavissa määrin.

– Pelkkää myyntiä tärkeämpää on katsoa yhdessä asiakkaan kanssa, mikä tukee tämän liiketoimintaa parhaiten – nyt ja tulevaisuudessa.

Jargonin sijaan Topteam haluaa puhua asiakkaan kieltä. Myös Järvenpää vastustaa sanahelinää.

– On täysin ymmärrettävää, että IT-alan termiviidakko välillä turhauttaa. Jargonin takana piilottelu ei ole kenellekään hyödyllistä, Järvenpää painottaa.

 

Jargonin takana piilottelu ei
ole kenellekään hyödyllistä

 

 

 

– Meidän tehtävämme asiantuntijoina on avata haasteita ja esitellä mahdollisuudet asiakkaalle selkeästi. Vasta sitten voimme yhdessä pohtia sopivimpia siirtoja.

IT-alalla käytetyn järjestelmäkartoitus -termin sijaan Järvenpää haluaisikin puhua tarvekartoituksesta.

– Selkeä kommunikointi on avainasemassa myös palvelumyyjiemme työssä. Hyvät myyjät ovat IT-alalla kiven alla, ja heille on yrityksessämme jatkuvasti kova kysyntä, Järvenpää huomauttaa.

Elinkaaren kattava palvelu

Topteam tarjoaa palveluitaan asiakkaan IT-tarpeiden koko elinkaaren kattaen. Tämä koskee budjetointia, muutoksiin sopeutumista sekä vanhojen laitteiden loppusijoitusta.

Lisenssipohjaiset, kuukausimaksuihin perustuvat palvelut helpottavat asiakkaan budjetointia.

– Pienelle yritykselle yhdenkin työkoneen hankinta voi olla merkittävä kertainvestointi. Lisenssimallissa tällaisia yksittäisiä menoeriä ei ilmene, kun asiakas voi laskea älypuhelinten, läppärien, pilvipalvelun tai vaikkapa Office-paketin kustannukset kuukausitasolla ja ilman yllätyksiä, Järvenpää listaa.

Topteamilla tiedetään, kuinka nopeasti tilanteet voivat yrityksissä muuttua vaikkapa henkilöstömäärän muutoksen kautta.

– Skaalautuvassa palvelumallissa yrityksen IT saadaan vastaamaan uuden tilanteen tarpeita erittäin nopeasti ja vaivatta.

Konsultoinnin ja sopivien ratkaisujen lisäksi Topteam tarjoaa asiakkailleen laajat tukipalvelut. Yrityksen oma helpdesk tarjoaa yhden keskitetyn väylän asiakkaille, kun kysyttävää tai ongelmia ilmenee.

Topteam näkee vastuullisuuden läpinäkyvää ja kestävää asiakassuhdetta laajempana asiana. Niin sanottu vihreä polku minimoi laitehankinnoista ympäristölle aiheutuvaa kuormitusta. Erityisen tärkeää on käytöstä poistuneiden laitteiden kestävä kierrätys ja hävitys.

Topteamin yhteistyökumppani purkaa vanhoista laitteista kaiken tarvittavan. Näin asiakas voi olla varma, että vanhoista sotaratsuista päästään eroon tietoturvaa ja ympäristöä takuuvarmasti kunnioittaen.

– Myös IT-alan on otettava maapallon nykyinen tila tosissaan. Meille ympäristön huomioiminen on niin ikään tärkeä osa kestävää ja hedelmällistä asiakassuhdetta, Järvenpää painottaa.

You Might Also Like