Teollisuudenalan ammattilaisia palvelevan AMT:n markkinointijohtaja Kari Ahola uskoo myös painettujen hakemistojen suosion jatkuvan. Kuva Aleksi Palmqvist.
Yritysratkaisut

Koottua toimialatietoa kaikista kanavista

AMT Hakemistot Oy on Suomen johtava toimialakohtaisen yritystiedon välittäjä. Ajantasaista tietoa on tarjolla niin verkon, mobiilisovelluksen, sähköisten uutiskirjeiden kuin painettujen julkaisujen kautta. 

Teksti Marja Hakola

Valitaan hakusanaksi esimerkiksi paineanturi. AMT Hakemistosta löytyy jokaisen paineantureita Suomessa myyvien yritysten yhteystiedot, yritysten edustamat tuotenimikkeet sekä tuotenimikkeiden päämiehet. 

AMT:n tuottamista hakupalveluista voi etsiä tarvittavaa tietoa aakkosellisten hakusanojen lisäksi myös yrityksen, tuotteen, palvelun tai päämiehen perusteella. Toimialakohtaiset hakemistot sisältävät tietoa noin 15 000 :sta tuotevalmistajasta sekä päämiehestä. 

– Hakemistoissamme päämies-tieto on yhdistettynä tuotetietoon, mikä on tällä hetkellä täysin ainutlaatuista palvelua Suomessa, kertoo AMT Hakemistot Oy:n markkinointijohtaja Kari Ahola. 

Kasvava mobiiliportaali 

AMT on tehnyt hakemistoja jo yli kymmenen vuotta. Yritys lähti liikkeelle painetuista julkaisuista ja laajensi toimintaansa sen jälkeen verkkoon ja uutiskirjeisiin. 

Uusin palvelumuoto on mobiilisovellus, jonka voi ladata ilmaiseksi Apple- ja Android-puhelimiin. 

– Uusi mobiiliportaalimme kasvaa ja kehittyy jatkuvasti. Portaali on hakijan käytössä aina silloin, kun se hänelle parhaiten sopii – ajankohdasta ja paikasta riippumatta. 

Internet- ja mobiililiiketoiminnan osuus onkin jo yli 70 prosenttia AMT:n kokonaisliikevaihdosta. Aholan mukaan eri jakelukanavia on hyvin helppo käyttää, sillä niissä kaikissa on täysin samanlainen rakenne ja kaikissa on hyödynnetty samaa, säännöllisesti yrityksiltä saatua ja kerättyä tietoa. 

AMT soveltaa mobiiliratkaisua myös Tampereen Messujen virallisissa messuluetteloissa, joita se tuottaa yhteistyössä messujärjestäjän kanssa. Sovellus oli ensimmäisen kerran käytössä Tampereen Alihankintamessuilla vuonna 2017, ja sähköinen messuopas on ladattavissa puhelimeen myös tämän vuoden messuilla syyskuussa. 

Vaikka sähköiset jakelukanavat kasvattavat jatkuvasti suosiotaan, voivat painetut hakemistot Aholan mukaan edelleen hyvin ja paksusti. 

– Esimerkiksi Automaatio-vuosikirjan painettua versiota jaetaan käyttäjille personoituina postituksina sekä messujakeluina jopa yli kymmenen tuhatta kappaletta. Suomessa on monia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joissa suositaan painettuja hakemistoja, Ahola kertoo. 

Yhdistää ammattilaiset 

Hakemistot pitävät sisällään noin 18 toimialaa ja 2 400 yritystä. Näin kattavat tiedot on mahdollista kerätä ja ylläpitää hyvän organisaation avulla – tiiviissä yhteistyössä alan liittojen ja järjestöjen kanssa. 

– Mukana oleville yrityksille hakemistot ovat mainio ja kustannustehokas mainosväline ja osa yrityksen viestintäketjua koko vuodelle. 

Hakemistojen toimialakohtaisia tietoja hyödyntävät yritysten hankinnoista ja suunnittelusta vastaavat henkilöt sekä asiantuntijat. Samoille henkilöille on suunnattu myös pitkin vuotta ilmestyvät sähköiset uutiskirjeet, joissa yritykset voivat esitellä kattavasti uusimpia innovaatioitaan ja palveluitaan. Tutkitusti niitä luetaan ahkerasti. 

 

Saatat myös pitää