Nespresso Professionalin Sales Manager Mikko Uosukainen korostaa vastuullisuuden tärkeyttä korkealaatuisen kahvin tuotannossa aina viljelystä käytetyn kapselin kierrätykseen asti. Kuva Mikko Uosukainen.
Yritysratkaisut

Kahvikokemus viestii laadusta

Laadukas kahvi on hyvin kustannustehokas tapa edistää työhyvinvointia. Nespresso Professional tarjoaa laajan kahvivalikoiman sekä laadukkaat kahviratkaisut yrityksille, jotka ovat oivaltaneet hyvän kahvikokemuksen merkityksen.

Teksti Nespresso

Tervetuloa, maistuisiko kuppi kahvia? Kysymyksen kuulee lähes poikkeuksetta vieraillessaan missä tahansa yrityksessä toimialasta riippumatta. Tarjoilulla panostetaan mieleenpainuvan ensivaikutelman ja asiakaskokemuksen luomiseen, mutta miltä näyttää henkilökunnan kahvihuoneissa?

– Vaikka kahvia on tarjolla lähes kaikilla työpaikoilla, löytyy silti paljonkin yrityksiä, joille kahvi on vain kahvia ja valittu kustannus edellä. Tämä heijastuu luonnollisesti kahvin laatuun. Kun laatu on heikkoa, kahville mennään viereiseen kahvilaan sen sijaan, että kahvitauko olisi nautinnollinen hetki työpaikalla kollegoiden kanssa. Yhteiset kahvihetket mahdollistavat tärkeitä kohtaamisia, joita ei päivän aikana välttämättä muuten tulisi eteen, Nespresso Professionalin Sales Manager Mikko Uosukainen toteaa.

Sitouttaa henkilöstöä

Muutama vuosi sitten Nespresso teetti riippumattoman tutkimuksen konsultointiyritys Bain & Companylla tutkiakseen kahvin ja työhyvinvoinnin yhteyttä. Tutkimus tehtiin yli kymmenessä Euroopan maassa yli 10 000 vastaajalle sekä 60 asiantuntijalle.

Vastauksista selvisi, että parhaiten työntekijänsä sitouttaneet yritykset saavuttivat ylivoimaisesti parempia tuloksia toimialasta tai taloudellisesta tilanteesta riippumatta. Sitoutumista edesauttoi parhaiten arvostuksen tunne, ja suosituimpana tapana osoittaa arvostusta pidettiin luontoisetuja.

Tutkimuksessa selvisi myös, että laadukkaalla kahvilla saavutetaan sitouttava vaikutus suhteellisen alhaisilla kustannuksilla. Laadukas kahvi vetoaa henkilöstöön yleisesti, toisin kuin yksilöihin kohdistuvat kulttuuri- tai virkistysrahat.

Asiantuntijahaastattelut paljastivat myös sen, että työnantajat eivät mieti yleensä luontoisetujen vaikutuksia henkilöstön sitoutumiseen.

– Nespressosta tulee monelle ensimmäiseksi mieleen George Clooney ja kapselit. Clooneysta kerron pian lisää, mutta kapselin ideologiaa on ensimmäiseksi syytä avata, Uosukainen toteaa.

– Kahvi käyttäytyy pitkälti kuten viini ja on erityisen herkkä valon, ilman, lämmön ja kosteuden vaikutuksille. Samoin kuin viini säilyy parhaiten lasipullossa, säilyy kahvi parhaiten tuoreena yksittäispakatussa alumiinikapselissa. Jauhatuksen jälkeen kahvi on pakattu ilmatiiviisti, eikä pääse enää kosketuksiin näiden elementtien kanssa.

Nespresson kapseleiden alumiini on kierrätykseen hyvin soveltuva materiaali, sillä tätä voidaan kierrättää loputtomasti ilman, että metallin laatu kärsii. Kahvijäämiä ei tarvitse poistaa ennen metallin sulattamista, sillä se tuottaa energiaa palamisen sulatusprosessin yhteydessä.

Kestävää kehitystä

Kestävän kehityksen periaatteiden mukainen kahvituotanto on Nespresson koko liiketoiminnan ja strategian ydin. Nespresson tavoitteena on olla maailman vastuullisin kahviyritys kaikilla mittareilla mitattuna. Esimerkiksi vuoteen 2020 mennessä tavoitteena on korottaa sekä alumiinisten kahvikapseleiden kierrätyskapasiteetti että vastuullisesti tuotetun raakakahvin osuus tuotannossa 100 prosenttiin.

Rainforest Alliance ja Nespresso ovat tehneet tiivistä yhteistyötä jo 20 vuoden ajan. Yhteistyössä on kehitetty myös The Positive Cup- vastuullisuusohjelma. Ohjelma on jatkumoa yhteistyölle, jonka tarkoituksena on varmistaa kahvin tuotannon kestävä kehitys tuotantoketjun kaikissa vaiheissa sekä parantaa viljelijöiden ja heidän perheidensä elinoloja. Periaatteiden toteutumista yhtiön strategiassa tukee alan neuvonantajista koostuva johtoryhmä, joihin lukeutuu Rainforest Alliancen lisäksi myös Fairtrade International.

Uosukainen kertoo mielellään Clooneysta, koska tämän rooli tarinassa on mielenkiintoisempi kuin moni arvaisikaan.

– Nespresson ikoninen mainoskasvo George Clooney vaikuttaa yhtiön Sustainability Advisory -komiteassa. Hän on ollut esimerkiksi aktiivisena osapuolena Nespresson pyrkiessä laajentamaan kahvituotantoaan Etelä-Sudaniin, joka tulee auttamaan sodan runteleman maan taloutta ja ihmisten elinoloja. Kestävä kehitys on hänelle tärkeä asia ja hän on ylpeä yhteistyöstään Nespresson kanssa. Me olemme kiitollisia, että hän käyttää asemaansa tärkeiden kysymysten edistämiseen, Uosukainen päättää.

Nespresso Professional
  • Tarjoaa laadukkaat kahviratkaisut yrityksille, hotelleille ja ravintoloille sekä tapahtumiin.
  • Kestävän kehityksen mukaisesti tuotettu kahvivalikoima koostuu 13 erilaisesta laadusta.
  • Toimii yhteistyössä Rainforest Alliancen kanssa.

 

You Might Also Like