Aino Pyyningin mielestä on mukavaa, kun ovella on vastassa lähihoitaja Laura Oravan tutut kasvot. Kuva Eino Ansio.
Yritysratkaisut

Enemmän aikaa asiakkaalle

Kun kotihoidon käynnit suunnitellaan eHoivan järjestelmällä, hoitajien työaikaa säästyy olennaiseen, eli ikääntyneiden auttamiseen.

Teksti Virpi Ekholm

Turvallisuuden tunne. Se on tamperelaiselle Aino Pyyningille, 90, kotihoidossa tärkeintä.

– Tuntuu hyvältä tietää, että aina joku tulee. Se on sellainen turva, jos jotain vaikka sattuisi, kertoo Pyyninki, joka asuu itsekseen kerrostalossa Tampereen keskustassa.

Lähihoitaja Laura Orava on yksi tutuista Kotipalvelu Mehiläisen hoitajista, jotka käyvät aamuisin auttamassa Pyyninkiä. Hän katsoo, että asiakas on syönyt aamupalan ja ottanut lääkkeensä, auttaa tukisukat jalkaan ja asettaa kuulokojeen paikalleen. Samalla jutellaan päivän kuulumiset.

Laura Oravan työtä ohjaa eHoivan toiminnanohjausjärjestelmä, jolla kotihoidon käynnit suunnitellaan ja kirjataan. Hoitaja kuittaa käynnin hoidetuksi tabletilla, josta hän näkee myös seuraavan asiakkaan tiedot.

eHoivan järjestelmä otettiin käyttöön Kotipalvelu Mehiläisen Tampereen yksikössä helmikuussa 2017. Työn tuottavuus nousi heti roimasti: kun aiemmin hoitajien työajasta alle puolet kului varsinaisessa hoivatyössä, nyt asiakkaiden luona vietetään yli 65 prosenttia työajasta. Mikä tärkeintä, myös hoivan laatu parani.

Hyvän käyttökokemuksen innoittamana Kotipalvelu Mehiläinen vaihtoi useita toiminnanohjausjärjestelmiä eHoivaan kotihoidon toimipaikoissa ympäri Suomen vuoden 2017 aikana.

– Millään muulla toiminnanohjausjärjestelmällä ei ole päästy näin asiakaslähtöiseen suunnitteluun, kiteyttää palvelujohtaja Hanna Hutka-Ojanen Kotipalvelu Mehiläisestä.

Mehiläisen kotipalveluasiakkaita hoitaa aina tuttu, korkeintaan 10 hengen autonominen tiimi. Yhden tiimin vastuulla on 50-60 asiakasta.

– Pyrimme siihen, että yhtä asiakasta hoitaa mahdollisimman pieni joukko hoitajia. eHoivan järjestelmä tukee meitä tässä tavoitteessa.

Tehokasta suunnittelua

Olennainen osa eHoivan toiminnanohjausjärjestelmää on toiminnan optimointityökalu.

Kun järjestelmään on kirjattuasiakkaiden tiedot, tarpeet ja toiveet, se suunnittelee hoitajien käynnit ja reitit automaattisesti.

– Suunnittelutyö, joka aiemmin vei tunteja, voidaan nyt hoitaa muutamalla napin painalluksella. Työn johtaminen onnistuu tarkasti visuaalisesta selainsovelluksesta, kertoo eHoivan asiakkuusjohtaja Pauli Nurmi.

Asiakas tuntee olonsa turvalliseksi, kun tuttu hoitaja tulee käymään ajallaan.

– Tämä on erittäin tärkeää, sillä haluamme tarjota ikäihmisille varmuuden laadukkaasta palvelusta ja mahdollisuuden asua omassa kodissaan, Hutka-Ojanen korostaa.

Optimointia toimialalle

eHoivassa on havaittu, että optimointia ei muissa toiminnanohjausjärjestelmissä joko ole, siitä ei ole hyötyä tai sitä ei osata käyttää. Suomessa voitaisiinkin säästää rajusti hoiva-ammattilaisten työaikaa eHoivan optimoinnilla.

– Tarjoammekin nyt eHoivan optimointityökalua suoraan hoivapalveluntarjoajille käytössä oleviin toiminnanohjausjärjestelmiin.

Julkisen ja yksityisen puolen hoivapäättäjät sekä toiminnanohjausjärjestelmien toimittajat voivat olla yhteydessä eHoivaan, niin asiasta voidaan jutella lisää.

eHoiva on mukana myös Euroopan laajuisessa Activage-hankkeessa, jossa kehitetään esineiden internetiä hyödyntäviä palveluita ikäihmisten kuntoutukseen ja toimintakyvyn edistämiseen.

 

Saatat myös pitää