Gigantilla ideoidaan jatkuvasti uusia konsepteja yrityksille. Yhtenä esimerkkinä on Segway-sähköpotkulaudat, jotka soveltuvat tehokkaaseen liikkumiseen yrityksissä. Kuva Juha Arvid Helminen.
Yritysratkaisut

Asiakas toiminnan keskipisteenä

Oikeat teknologiaratkaisut voivat tukea yrityksen liiketoimintaa ja jopa tehostaa sitä. Henkilökohtainen palvelu takaa yrityksen tarpeiden ymmärtämisen ja parhaiden ratkaisujen löytämisen.

Teksti Suvi Huttunen

Moni mieltää Gigantin vahvasti kuluttajapuolella toimivaksi kodinelektroniikan markkinajohtajaksi Suomessa. Viime aikoina panostus yritysmyyntiin on ollut kuitenkin voimakasta, mistä kertoo yritysmyynnin 25 prosentin kasvu viime tilikauden aikana. Panostus yritysmyyntiin näkyy myös asiakastyytyväisyydessä, joka on Gigantin yritysliiketoiminnan johtaja Tuomo Laukkosen mukaan ollut erinomaista.

– Asiakkaat ovat kaiken toiminnan ytimessä. Meillä asiakas voi keskittyä omaan liiketoimintaansa riippumatta siitä, minkä kokoinen yritys on ja millä toimialalla se on. Me haluamme omalla ammattitaidollamme tukea asiakkaitamme siinä, että he saavat liiketoiminnastaan mahdollisimman paljon irti, Laukkonen kuvailee Gigantin yritysliiketoiminnan visiota.

Gigantin tarjoamat yrityspalvelut perustuvat monikanavamalliin, eli asiakkaat voivat tehdä hankintoja usean eri kanavan kautta.

– Asiakkaat voivat itse valita, miten he asioivat meidän kanssamme. Meillä on 39 myymälää ympäri Suomea, joista saa henkilökohtaista palvelua. Keskitetty yritysmyyntipalvelu palvelee asiakasyrityksiä puhelimitse myös iltaisin ja lauantaisin. Tulevaisuudessa verkkoon on tulossa yritysasiakkaille merkittäviä uudistuksia, mikä mahdollistaa entistä paremmat palvelut, Laukkonen lupaa.

Pian yritysasiakkaat voivat esimerkiksi itse hallinnoida oman yrityksensä tiliä ja hankintojaan. Verkosta on saatavilla yrityksen raportit, hyväksyntäketjut, limitit ja budjetit. Verkkoon on mahdollista tehdä yritykselle myös oma valikoima ja integroida tili yrityksen omiin toimintajärjestelmiin.

Verkossa myynnin kasvu onkin ollut huimaa. Laukkonen arvioi sen johtuvan paljolti verkko-ostamisen helppoudesta. Gigantti haluaakin tehdä ostamisesta mahdollisimman helppoa, mutta kuitenkin niin, että asiakas voi itse päättää, mikä on hänelle paras tapa asioida. Vaikka verkko-ostaminen kasvaa koko ajan, moni haluaa edelleen asioida myymälässä ja päästä näkemään ja kokeilemaan tuotteita.

– Henkilökohtaisuus on meille tärkeää. Meiltä löytyy aina nimetty myyjä, jolle voi soittaa, laittaa meiliä tai tulla käymään paikan päällä. Haluamme rakentaa luottamuksen ja aidon suhteen jokaiseen asiak-
kaaseen. Silloin asiointi on molemmille paljon helpompaa ja me opimme tuntemaan asiakasyrityksen yksilölliset tarpeet, Laukkonen vakuuttaa.

Tarpeet kartoitetaan

Yritystuotteet ja -palvelut ovat usein sellaisia, joista ei välttämättä pysty arvioimaan itse sopivinta ratkaisua. Siksi suhde yritysasiakkaaseen alkaa useimmiten tapaamisella joko myymälässä, asiakkaan luona tai puhelimitse. Gigantti haluaa tehdä asiakkaalle aina ensin liiketoimintakartoituksen, jossa selvitetään liiketoiminnan tavoitteet, markkinaympäristö ja suunnitellut toimenpiteet. Näiden pohjalta etsitään paras ratkaisukokonaisuus kyseisen yrityksen liiketoimintaan.

Laukkonen korostaa liiketoimintakartoituksen tärkeyttä, sillä se auttaa myyjääkin ymmärtämään, mihin tarpeeseen ollaan ostamassa. Usein esimerkiksi laitehankinnoissa mennään liian nopeasti ratkaisuihin eikä pohdita, mitä tarvetta niiden pitäisi täyttää. Laukkonen nostaa esimerkiksi infonäytöt ja televisiot. Nykyään infonäytöt tarjoavat valtavan mahdollisuuden markkinointiin ja viestintään niin sisäisesti kuin omille asiakkaillekin. Usein myymälään astuu kuitenkin yritysasia-
kas, joka haluaa ostaa televisioita. Tarkemmassa keskustelussa paljastuu, että ne ovat tulossa neuvotteluhuoneisiin ja aulatiloihin, mutta niitä ei ole aikomustakaan käyttää televisioina vaan näyttöruutuina.

– Silloin kyseessä on aivan väärä tuote. Infonäyttöihin kuuluu myös hallintaohjelmisto, jolla pystyy jakamaan keskitetysti mitä tahansa materiaalia näytöille. Ratkaisut kehittyvät todella nopeasti ja oikeastaan vain mielikuvitus on rajana niiden hyödyntämisessä.

Gigantissa halutaankin myös haastaa asiakasta ja tämän nykytilaa, mikä toki edellyttää luottamusta. Esimerkiksi neuvottelutilat on usein tehty samalla kaavalla, jossa ihmiset istuvat pöydän ympärillä ja tuijottavat yhtä seinällä olevaa ruutua. Kuinka paljon tehokkaampi ja vuorovaikutteisempi kokoustilanne voisikaan olla, jos näytöt olisi sijoitettu pöytälevyyn, jolloin ihmiset voisivat työskennellä yhdessä niiden ääressä ja säilyttää helpommin katsekontaktin toisiinsa.

Videokonferenssia vartenkaan ei tarvitse rakentaa kallista videosiltaa, vaan ne voidaan hoitaa yksinkertaisilla pilvipohjaisilla ratkaisuilla. Neuvotteluhuoneen keskelle sijoitettu 360 asteen kamera taas voi välittää kuvaa koko neuvottelutilasta muualta osallistuville. Myös yhteiset kosketusnäytöt ja seinän kokoiset tabletit voivat tuoda kokoukseen aivan uusia mahdollisuuksia ja parantaa liiketoimintaa.

– Keskustelusta myyjän kanssa pitää olla hyötyä asiakkaalle. Uusia malleja ei tarvitse ottaa heti käyttöön, mutta voidaan katsoa, onko niistä nyt jotain hyötyä vai jätetäänkö ne vielä hautumaan. Myyjän pitää pystyä tulkkaamaan ratkaisut asiakkaalle eduiksi ja hyödyiksi. Useimmiten liiketoiminnassa tarvitaan hyvät perustelut investoinnille. Sillä pitää syntyä säästöjä, tehokkuutta, tyytyväisyyttä tai tuottoa. Takaisinmaksuaika ja jopa sijoitetun pääoman tuottoaste tulee olla laskettuna, Laukkonen muistuttaa.

 

Asiakkaat voivat valita itse, millä tavalla he haluavat asioida kanssamme.

 

 

 

Kokonaisratkaisut avaimet käteen -periaatteella

Yritysasiakkaiden kohdalla Gigantti panostaa vahvasti ratkaisukokonaisuuksiin.  Esimerkiksi neuvottelu- tai taukotilat voi ostaa avaimet käteen -periaatteella, jolloin laitteiden lisäksi asiakas voi tilata tilojen suunnittelun, laitteiden asennuksen ja jopa kalusteet.

Kiinteistöalan yrityksille, kuten rakennuttajille ja vuokranantajille, kodinkoneet voidaan toimittaa samalla tavalla palveluna. Asiakkaan kanssa sovitaan, milloin laitteet toimitetaan ja asennetaan, ja samalla viedään vanhat kodinkoneet kierrätettäväksi. Pääkaupunkiseudulla tämä on mahdollista jopa muutaman tunnin sisällä tilauksesta.

Myös kaikki tarvittavat työvälineet saa saman katon alta. Gigantista välineet on mahdollista saada myös leasing-sopimuksella, mikä on monelle yritykselle erinomainen tapa investoida tekniikkaan.

– Leasing-laitteista poistot saa täysimittaisina ja tekniikka pysyy tuoreena. Jos tekee esimerkiksi kolmen vuoden leasing-sopimuksen, voi kolmen vuoden päästä päättää lunastaako laitteet vai uusiiko ne. Leasingia pelätään aivan turhaan. Esimerkiksi startup-yrityksille leasing on erityisen tärkeää, koska alkuvaiheessa tarvitaan rahaa operatiiviseen toimintaan.

Tuomo Laukkonen korostaa liiketoimintakartoituksen merkitystä sopivan ratkaisun muodostamisessa. Kuva Juha Arvid Helminen.

Laaja yhteistyöverkosto

Gigantilla on laaja yhteistyökumppaniverkosto, joka takaa sen, että yrityksille pystytään tarjoamaan kokonaisratkaisuja, jotka sisältävät myös asennukset, ylläpidon ja muut elinkaaripalvelut. Yhteistyö Elisan kanssa ulottuu myymälään saakka ja yritysmyyntipisteissä on myös Elisan yrityspiste, jossa varmistetaan, että asiakkaalla on oikeat operaattoripalvelut. Uusin yhteistyön muoto on Tailorframe Oy:n kanssa toteutettava henkilöstökuvauspalvelu, joka tarjoaa markkinoiden vaivattomimman ja kustannustehokkaimman kuvausratkaisun keskisuurille ja suurille yhtiöille.

Virtuaali- ja lisätty todellisuus on alue, josta Laukkonen puhuu erityisen innostuneesti. Laitevalikoiman lisäksi Gigantti tekee yhteistyötä suomalaisten ohjelmistotuottajien kanssa, joten virtuaalipalveluista voi koota helposti toimivan paketin yrityksen tarpeisiin.

– Nämä eivät ole mahdottomia investointeja, joten niitä kannattaa rohkeasti kokeilla. Uskon, että 3-5 vuoden päästä virtuaali- ja lisätty todellisuus on ihan valtavirtajuttu.

 

Gigantti yrityksille

  • Koko Suomen kattava palveluverkosto edullisilla sopimushinnoilla.
  • Mahdollisuus asioida myymälässä, puhelimitse tai verkossa myös iltaisin ja lauantaisin.
  • Vaivaton avaimet käteen -palvelukokonaisuus kaikenkokoisille yrityksille myös leasing-sopimuksella.

Saatat myös pitää