Yhdessä entistä vahvempana

Yhdessä entistä vahvempana

DSV Air & Sea Oy:n toimitusjohtaja Daniel Wikman uskoo, että kehitysmyönteisyys on suuri kilpailuvaltti.

Yhdessä entistä vahvempana

Globaalit logistiikkaratkaisut tarvitsevat taustalleen maailmanluokan verkoston. Tälle perustui myös tanskalaisen logistiikka-alan yritys DSV A/S:n päätös ostaa sveitsiläinen Panalpina.

Teksti Joonas Ranta  Kuva Joona Raevuori

DSV-yhtiöiden Suomen tuore pääkonttori erottuu modernilla hohdollaan ympäröivästä, Vantaan Päiväkummun lähes maalaisidyllisestä maisemasta. Uusi rakennus edustaa DSV:n maailmanlaajuista kasvua. Pian uusi logistiikkakeskus ja siellä työskentelevät ammattilaiset toivottavat tervetulleeksi noin 15 uutta kollegaa. Toiveissa on, että muutto tapahtuisi tulevaan vuodenvaihteeseen mennessä.

– Suomen yhtiöillemme kaupan tuomat muutokset ovat suhteellisen pieniä. Globaalisti puhutaan kuitenkin yrityksen historian suurimmasta kaupasta, toteaa Suomen DSV Air & Sea -yhtiön toimitusjohtaja Daniel Wikman.

Tanskalainen, uudelta nimeltään DSV Panalpina A/S koostuu Suomessa kolmesta yrityksestä. DSV Roadista, DSV Solutionsista sekä DSV Air & Seasta.

Vuonna 1976 pienessä tanskalaisessa Skuldelevin kaupungissa perustettu DSV A/S on hallinnoinut tähän päivään asti tuhansien yritysten logistiikkaratkaisuja ympäri maailman. Globaalisti yli 500 konttoria omistavan Panalpinan ostettuaan sen asiakkaiden määrä kasvaa merkittävästi.

Kasvavia verkostoja

Kaupan myötä alalle on syntynyt uusi globaali peluri – DSV Panalpina A/S, joka työllistää yli 60 000 työntekijää. Kasvun myötä yrityksen liikevaihto on noin 15,8 miljardia euroa. Vaikka emoyhtiön nimi on muuttunut, niin brändi jatkaa maailmalla edelleen DSV:n nimellä .

DSV saa kaupan myötä omia konttoreita muun muassa Lähi-itään. Omat konttorit varmistavat paremman kontrollin asiakkaiden lähetysten suhteen.

Yrityskauppa laajentaa niin yrityksen maantieteellistä verkostoa kuin kuljetettavien tuotteiden valikoimaa. Ennen fuusiota vahvuudet ovat olleet erityisesti Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa.

– Panalpinalla on puolestaan vahva konttoriverkosto muun muassa Etelä-Amerikassa, joka on meille tulevaisuudessa erittäin tärkeä markkina-alue.

Asiantuntemuksen syventymisen suhteen Wikman nostaa esimerkiksi logistiikka-alalla perishables- eli kylmäkuljetustuotteiden kuljetuksen. Tähän kategoriaan lasketaan helposti pilaantuvat elintarvikkeet ja esimerkiksi kukat.

Wikmanin johtama Suomen DSV Air & Sea on kuljettanut hyödykkeitä laidasta laitaan. Eri teollisuudenalojen lisäksi tiedossa on laajentumista myös kemian- ja lääketeollisuuden puolelle.

Logistiikkaa läpi tyrskyjen

Globaalissa mittakaavassa Wikman asettaa fuusion sekä yrityksen tulevaisuuden laajempaan, maailmankaupan mahdollisuuksien ja haasteiden kontekstiin.

– Logistiikan ala on fragmentoitunut ja kilpailu todella kovaa. Myös me olemme toimijana täysin riippuvaisia globaalista taloudesta.

Erilaiset valtioiden väliset tulli- ja kauppasodat ovat logistiikan alalle luonnollisesti suuri haaste. Kun Yhdysvallat asetti 20 prosentin tullimaksut terästuonnille, notkahti myös Suomen vienti välittömästi.

Tavaroiden sulavan liikkumisen turvaaminen myös jatkossa vaatii ennakkoluulotonta asennetta ja synergiaetujen hyödyntämistä. Tällä filosofialla myös DSV suuntaa kohti uusia alueita. Niin maassa, merellä kuin ilmassa.