Virtuaalitapahtuma tuo lisää nostetta bisnekseen

Virtuaalitapahtuma tuo lisää nostetta bisnekseen

Stremialle valmistuu elokuussa virtuaalistudio, jossa on tilaa yleisölle. Katutasossa olevaan studioon voidaan tuoda esimerkiksi henkilöauto.

Virtuaalitapahtuma tuo lisää nostetta bisnekseen

Verkossa suorana lähetettävät eli striimatut webinaarit, virtuaalitapahtumat ja -koulutukset ovat mainio tapa viestiä yrityksen kohderyhmille. 

Teksti Tuomas I. Lehtonen  Kuva Stremia

Verkossa järjestettävät virtuaalitapahtumat ja -koulutukset yleistyvät vauhdilla. Tarjonnan lisääntyessä kilpailu katsojista ja osallistujista kiristyy. Yleisö osaa vaatia laatua. Huolellisesti suunnitellut sekä ammattitaitoisesti ja tasokkaalla kalustolla toteutetut livestriimaukset erottuvat edukseen. Ne myös välittävät yleisölle positiivista kuvaa organisaation brändistä.

– Suorana lähetettävässä virtuaalitapahtumassa sisältö on aina ykkönen, mutta toteutuksen laadustakaan ei saa tinkiä. Monotonista keskustelua ei kukaan jaksa kuunnella. Tapahtuman sisältö on hyvä jakaa erilaisiin osioihin, jotka luovat tapahtumalle rytmin ja lisäävät mielenkiintoa. Television ajankohtaisohjelmatarjonnasta löytyy hyviä esimerkkejä onnistuneesta rytmityksestä, virtuaalitapahtumien tuottamiseen erikoistuneet Stremian toimitusjohtaja Jarkko Laaksonen sanoo.

Laaksosen mielestä hyvä keino rytmittää tapahtumaa on vuorotella suorana lähetettäviä osuuksia ja tallennettuja inserttejä. Yhden osion pituus kannattaa pitää maksimissaan 15 minuutin mittaisena. Tapahtumaan voidaan tuoda elävyyttä myös erilaisilla tunnuksilla, juonnoilla, graafeilla ja tilastoilla sekä osallistujia aktivoivilla kyselyillä ja äänestyksillä. 

Hyvä toteutus vahvistaa imagoa

Laaksosen mukaan virtuaalitapahtumaa voi lähteä suunnittelemaan samaan tapaan kuin perinteisempääkin tilaisuutta. Tapahtuman teemojen ja sisältöjen hahmotuttua on aika kiinnittää huomiota käytettävään kanavaan. Perinteinen ja virtuaalinen tapahtuma eroavat toisistaan hieman samaan tapaan kuin kirja ja video. Esitystavan on oltava aina valittuun mediaan sopiva. 

– Meidät kutsutaan apuun usein siinä vaiheessa, kun aletaan miettiä virtuaalisen ympäristön lainalaisuuksia.

Stremia on tuottanut virtuaalitapahtumia jo kymmenen vuoden ajan. Vuosittain yritys järjestää noin 850 verkkotapahtumaa. Useimmat niistä tuotetaan merkittäville suomalaisille julkishallinnon ja yksityisen sektorin toimijoille. 

Laaksonen nimeää Stremian vahvuuksiksi osaavan vakituisen tuotantohenkilöstön, alan parhaan kaluston, verkkoesitysteknologian mahdollisuuksien laaja-alaisen tuntemuksen sekä omat tasokkaat studiotilat Helsingissä. Verkkotapahtumat voidaan toteuttaa ketterästi myös asiakkaan omissa tiloissa missä päin Suomea tahansa. 

– Vastaamme asiakkaidemme ammattitasoisten ja osallistujamääriltään suurten virtuaalitapahtumien teknisestä toteutuksesta avaimet käteen -mallilla. Voimme järjestää myös osallistujien aktivoinnin ja kerätä tapahtumastatistiikan, joka auttaa asiakkaitamme tulevien tapahtumien kehittämisessä. Tuotamme myös tapahtumassa käytettävät insertit, tunnukset ja tehosteet sekä teemme tapahtumasta tallenteet. 

Virtuaalistudio poistaa rajoitteet

Elokuussa Stremialle valmistuu Helsinkiin uusi virtuaalistudio, joka mahdollistaa televisiotasoisten virtuaalitapahtumien järjestämisen. Vastaavia studioita on Suomessa vain muutamia televisoyhtiöiden käytössä.

– Tämä on Suomen ensimmäinen aito virtuaalistudio, jota yritysasiakkaat voivat hyödyntää omien etätapahtumiensa järjestämiseen. Kamerat sijoitetaan kolmiulotteiseen virtuaalimaailmaan. Virtuaaliset lavasteet mukailevat kameran liikkeitä.