Verkkoon oikein vai väärin?

Verkkoon oikein vai väärin?

Netello Systemsin myyntipäällikkö Mikko Sinilahti ja tuotannon tiiminvetäjä Marleena Arvonen auttavat yrityksiä kohti kannattavaa verkkoliiketoimintaa.

Verkkoon oikein vai väärin?

Onko yritykselläsi hyvät tuotteet, loistava palvelu ja toimivat asiakassuhteet, mutta verkkoon siirtyminen askarruttaa? Vai kuulutko ehkä niihin, joita turhauttaa digitalisaatio ja sen jatkuva eteneminen?

Teksti Marja Hakola  Kuva Suvi Elo

Jos liiketoiminta sujuu ja asiakkaita riittää, voi yrittäjä ajatella, että näin on hyvä. Kuitenkin juuri silloin, kun menee hyvin, tulisi suunnitella tulevaisuutta ja varautua muutoksiin. Verkko-ostaminen kasvaa voimakkaasti. Fiksua liiketoimintaa on olla siellä, missä asiakkaat ovat, ja tuoda yrityksen vahvuudet verkkoon.

– Tulevaisuuden asiakkaiden verkkokäyttäytymistä kannattaa miettiä etukäteen. Yrityksen verkkoratkaisua suunnitellessa katsotaan tulevaan, jopa viiden vuoden päähän, sanoo Netello Systemsin toimitusjohtaja Kai Leinonen.

Monet Netello Systemsin TIE-ratkaisun valinneista asiakkaista ovat keskikokoisia yrityksiä, joiden perusasiat ovat kunnossa, mutta verkkoon siirtyminen askarruttaa.

TIE-ratkaisua ei ole suunniteltu oljenkorreksi ongelmiin joutuneelle yritykselle. Kasvupyrähdyskään ei ole itsetarkoitus, vaan moni asiakasyritys haluaa pysyä suunnilleen samankokoisena kuin nyt. Toimiva verkkopalvelu sitouttaa nykyasiakkaat ja tavoittaa uusia kohderyhmiä.

– Käytännössä kyse on siitä, että B2B-asiakkaidenkin ostokäyttäytyminen on muuttunut voimakkaasti ja kaikki haluavat asioida verkossa perinteisilläkin aloilla. Muutoksesta ei tarvitse pitää, mutta jos yritys haluaa menestyä myös tulevaisuudessa, on omia toimintatapoja muutettava vastaamaan asiakkaiden toiveita, myyntipäällikkönä toimiva Mikko Sinilahti sanoo.

Offline-vahvuudet verkkoon

Verkossa kilpailu asiakkaiden huomiosta ja tarve erottautua kilpailijoista on kova. TIE-ratkaisussa oma ääni tavoitetaan esimerkiksi tutustumalla yrityksen historiaan ja tulevaisuuden visioihin.

– Koska yritys on menestynyt tähänkin asti, se on tehnyt jotain oikein. Tämä hyvä pitää saada mukaan myös yrityksen verkkoratkaisuun, Leinonen toteaa.

Tavoitteena on löytää ratkaisu, jossa online- ja offline-liiketoiminta sulautuvat yhdeksi kokonaisuudeksi. Toimivan verkkoratkaisun perusta on offline-liiketoiminnassa, jonka vahvuudet on tuotava verkkoon.

TIE-ratkaisun taustalla on paitsi yliopistotason tutkimustieto, myös yrityksen yli 20 vuoden kokemus siitä, miksi pk-yritysten liiketoiminnan digitalisaatiohankkeet onnistuvat ja mikä taas menee aina pieleen.

– Nurinkurista kyllä, loppukäyttäjän näkökulma unohtuu lähes aina, koska asioita tehdään ilman perusteltua, vuosia eteenpäin katsovaa suunnitelmaa. Usein keskiössä ovat järjestelmien rajoitteet eivätkä palvelun käyttäjien eli loppuasiakkaiden tarpeet, Sinilahti kertoo.

Yrityksen nykyisten ja tulevien kilpailijoiden tunteminen on yhtä tärkeää kuin omien kohderyhmien profilointi. Toimintamallit ja verkkopalvelu pitää rakentaa niin hyviksi, että kilpailijat lyödään laudalta kaikilla mittareilla. Asiakaskokemuksen on oltava ylivoimaisen hyvä, tapahtui asiointi sitten verkossa tai perinteisempään tyyliin.

VERKKOPALVELU pitää rakentaa niin hyväksi, että kilpailijat lyödään laudalta.

Pk-yritys pärjää rohkeudella

PK-yritysten päättäjiä huolestuttaa usein, miten verkossa voi pärjätä jättiläiskilpailijoita vastaan. Ratkaisu on yrityksen omassa identiteetissä. Jos voimavara on tähän saakka ollut vaikka loistava asiakaspalvelu, se saa oikein toteutettuna yrityksen erottumaan myös verkossa.

Modernin verkkopalvelun tehtävänä on kuitenkin ennen kaikkea tuottaa myyntiä. Kaupanteko ei aina tapahdu netissä, mutta toimiva kokonaisuus auttaa asiakkaita tekemään ostopäätökset ainakin periaatetasolla jo ennen yhteydenottoa.

– Kannattaa ajatella vanhojen kaavojen ulkopuolelta eikä vain käyttää olemassa olevia alustoja. Kaiken liiketoiminnan voi viedä toimivasti verkkoon, Leinonen sanoo.

TIE-ratkaisuun kuuluu ajatus, ettei hyvää synny hetkessä. Suunnitteluun kannattaa varata muutama kuukausi, jotta ratkaisujen toimivuutta ehditään harkita. Lopulta hyvä suunnitelma säästää aikaa ja rahaa. Projektin aikana monitoroidaan myös toimien vaikuttavuutta. Netellossa on myös pantu merkille, että turhan usein yrittäjät saattavat miettiä tulevaisuuttaan ja sinne asetettavia tavoitteita liian pienesti.

– Pitää olla rohkea ja määritellä oman yrityksen unelmatilanne vaikka viiden vuoden päähän. Se on ainoa oikea tapa aloittaa bisneksen suunnitelmallinen vieminen verkkoon, Sinilahti päättää.

Netello

  • Tarjonta ulottuu hakukoneoptimoinnista sivustoihin ja verkkokauppoihin.
  • Pitkäaikaiset asiakkuudet ovat toiminnan ytimessä.
  • Yrityksellä on yli 20 vuoden kokemus alalta.
  • NETELLO.FI/NETELLO-TIE