Vain prosentti yrityksistä tunnistaa oman ylivoimansa

Vain prosentti yrityksistä tunnistaa oman ylivoimansa

Outi Savolainen, Branden muotoilujohtaja Sami Kuusisto, Soili Meklin ja Branden myyntijohtaja Anne Mäkinen visioivat oppimisen tulevaisuuden ratkaisuja.

Vain prosentti yrityksistä tunnistaa oman ylivoimansa

Mikä yhdistää Suomeen terveysmatkailijoita tuovaa palvelua ja suomalaista vesihuolto- osaamista? Huippuunsa viritetty toimintamalli ja rohkeus ajatella isosti. Molempien takana on myös bisnesmuotoilutoimisto Brande.

Teksti Tuomas I. Lehtonen  Kuva Eino Ansio

Bisnesmuotoilutoimisto Branden muotoilujohtaja Sami Kuusisto, myyntijohtaja Anne Mäkinen ja toimitusjohtaja Jari Palonen törmäävät työssään usein samaan ongelmaan. Yrityksillä on valtavasti osaamista ja potentiaalia, joiden avulla olisi mahdollista nousta toimialansa huipulle. Läpimurto jää kuitenkin haaveeksi, koska osaamisesta ei osata kertoa tai liiketoimintamalli on jäänyt raakileeksi.

– On tyypillistä, että oman alan substanssiosaaminen on viimeisen päälle hallussa, mutta kaupallinen osaaminen ja näkökulma puuttuvat. Kokemuksemme on, että vain prosentti yrityksistä on tunnistanut ylivoimansa, ja siksi monen lupaavankin yrityksen täysi kaupallinen potentiaali jää hyödyntämättä. Tämän haluamme muuttaa, Palonen toteaa.

Esimerkkinä Palonen kertoo terveysmatkailupalvelusta, jota Branden tiimi on ollut tekemässä toteen aina idea-asteelta. Nyt palvelun ja sille rakennetun kansainvälisen käyttöliittymän kautta terveysturisteja tulee Suomeen 70:stä maasta.

Muotoilu ohi konsultoinnin

Mutta mitä oikeastaan on bisnesmuotoilu? Se on Kuusiston ja Mäkisen mukaan yksi heiltä useimmin kysyttyjä kysymyksiä.

– Bisnesmuotoilu haastaa perinteisen liiketoiminnan kehittämisen, jossa tarkastelun kohteena on vain yksi liiketoiminnan siilo kerrallaan. Meillä yrityksen todellinen ylivoima kaivetaan esiin ja muotoillaan kestäväksi kilpailukyvyksi, ei hetken myyntipiikiksi. Kehitystä tarkastellaan liiketoiminnan kriittisten osa-alueiden – strategian, designin, ihmisten ja digitaalisuuden kautta, Kuusisto luonnehtii.

Tekemisen ytimessä on jokaisen asiakkaan ympärille eri alojen osaajista koottava asiantuntijatiimi.

– Etsimme ensimmäiseksi juurisyyt, jotka estävät yritystä menestymästä. Jos tuote ei kiinnosta asiak-kaita tai liiketoimintamalli ei erotu kilpailijoista, ei myyntityön kehittämisestä tai markkinointimateriaalien viilaamisesta ole mitään hyötyä. Autamme yritysjohtoa löytämään oleelliset asiat, joita pitäisi muuttaa, Mäkinen kertoo.

– Kehittämisen kannalta olennaista tietoa haetaan alussa sekä talon sisältä että ulkoa. Myös yrityksen henkilökunta on saatava innostumaan ja sitoutumaan uuteen tekemisen tapaan, Kuusisto lisää.

Arvoa bisnesmuotoilusta

  • Haastavatko yrityksen strategia ja bisneskonsepti alan vakiintuneita malleja?
  • Onko yrityksen uniikki ylivoima tunnistettu ja osattu kommunikoida selkeästi?
  • Onko yrityksellä kykyä sekä rohkeutta tarttua muutokseen ja rakentaa siitä menestystarina?
  • www.brande.fi

Rohkeasti kohti muutosta

Menetelmänä bisnesmuotoilua leimaavat ketteryys ja jatkuva kehittäminen. Ensimmäinen toteutus viedään markkinoille nopeasti, jotta sen toimivuutta voidaan testata käytännössä. Kun markkinoilta on saatu kerättyä riittävästi palautetta, toteutusta muokataan edelleen.

– Saamme muutamassa kuukaudessa yhtä paljon aikaan kuin perinteisillä menetelmillä 1,5–2 vuodessa. Toiminta on vaikuttavampaa ja tuottoa saadaan yleensä jo kehitystyön aikana, Mäkinen vakuuttaa.

Brandella on toimistot Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä. Viimeisimpänä yritys on ollut viemässä maailmalle suomalaista vesiosaamista, rakentamassa oppimisen uutta aikakautta ja brändännyt yritystä, jonka IoT-alustan päälle rakentuvat tulevaisuuden älykaupungit. Kotimaisten, globaaleille markkinoille pyrkivien yritysten lisäksi asiakkaina on Pohjois-Euroopan markkinoille tähtääviä ulkomaisia yrityksiä.

– Kaikkia näitä yhdistää uniikki liiketoimintamalli. Menestykseen yltävät yritykset, jotka hahmottavat tulevaisuuden tarpeet ja tarttuvat muutokseen rohkeasti. Olemme oikea kumppani, kun potentiaali halutaan muotoilla menestystarinaksi, Kuusisto summaa.