Vähemmän byrokratiaa ja enemmän palvelua

Vähemmän byrokratiaa ja enemmän palvelua

Fennian tuotepäällikkö Laura Lackman kertoo, että Hyvinvointiturvasta on tullut jo paljon kiitosta. Etenkin asioinnin helppoutta on kehuttu.

Vähemmän byrokratiaa ja enemmän palvelua

Uusi työhyvinvointipalvelu auttaa yritystä ennakoimaan kuluja. Palvelu yhdistää lakisääteiset velvoitteet ja vapaaehtoisen työterveyden sekä vakuutukset.

Teksti Outi Rantala  Kuva Joona Raevuori

Työterveyshuolto, työtapaturmavakuutus ja sairauskuluvakuutus niputettiin ja syntyi Hyvinvointiturva – vakuutusyhtiö Fennian ja terveyspalveluyritys Pihlajalinnan yhteinen palvelutuote.

– Työnantajat haluavat huolehtia työntekijöiden hyvinvoinnista. Pyrimme tällä tuotteella vastaamaan hyvinvoinnin haasteisiin. Rakensimme palvelun, joka vähentää yrityksen byrokratiaa ja tuo parhaan hyödyn työntekijälle, Fennian tuotepäällikkö Laura Lackman kertoo.

Apua yhdestä numerosta

Palvelun ytimessä on yksi puhelinnumero, johon vastaa aina terveydenhuoltoalan ammattilainen.

– FenniaHoitajan numeroon voi soittaa missä tahansa terveyteen liittyvässä huolessa. Sairaanhoitajat vastaavat puhelimeen, tekevät hoidon tarpeen arvioinnin ja oireiden perusteella joko antavat kotihoito-ohjeet tai varaavat ajan oikealle asiantuntijalle.

Merkittävä helpotus on se, että hoitaja täyttää yrityksen puolesta tapaturmailmoitukset, jotka työnantaja kuittaa Oma Fennia-palvelussa. Palvelusta onkin satanut kiitosta. Useiden asiakkaiden mielestä juuri asioinnin helppous on palvelun paras puoli. Lackmanin mukaan palvelu sopii eri kokoisille yrityksille.

– Meillä on asiakkaina niin suuryrityksiä kuin pieniäkin. Raportointi tuotetaan yrityskohtaisesti yrityksen koko ja tietosuoja huomioiden. Raporttiin on koottu muun muassa lääkärikäyntien ja sairauspoissaolojen syitä. Näin pystytään myös korjaamaan asioita työympäristössä.

Kiinteät kustannukset

Palveluun kuuluvat yritykselle pakollisen työtapaturmavakuutuksen lisäksi yleislääkäritasoinen työterveys ja vapaaehtoinen sairauskuluvakuutus. Työterveydellä ja sairauskuluvakuutuksella on kiinteä hinta, joten palvelun kulut ovat hyvin ennakoitavissa.

– Kiinteästi hinnoiteltu palvelu on otettu hyvin vastaan. Kaikille työntekijöille on sama hinta. Hyvinvointiturvan työntekijäkohtainen hinta on pieni verrattuna siihen, että yhden sairauspoissaolon kustannus työnantajalle on noin 350- 500 euroa per päivä. Jokaisella yrityksellä on käsitys siitä, mitä kuluja poissaoloista juuri heillä aiheutuu.

Hyvinvoiva työntekijä on yritykselle voimavara. Sairaustapauksen vuoksi työt voivat jäädä kokonaan tekemättä tai ne kuormittavat muita työntekijöitä. Töitä voi myös jäädä laskuttamatta. Työteho on luonnollisesti parempi terveenä ja hyväkuntoisena, ja siksi Hyvinvointiturva kattaa myös työntekijän vapaa-ajan.

Fennia ja Pihlajalinna huolehtivat yhdessä palvelun laadusta.

– Työterveyden ja sairauskuluvakuutuksen yhteishinta on noin 60 euroa kuukaudessa yhtä työntekijää kohden.

Nyt myös Työeläkeyhtiö Elo on tullut mukaan palveluun.

– Elo tarjoaa asiakkailleen kattavat palvelut työkykyjohtamisen rakentamiseen ja auttaa menestymään liiketoiminnassa. Hyvinvointiturvassa tunnistetaan varhain tilanteet, joissa Elo voi tukea yrityksen osaamista työkykyasioissa.