Vähäpäästöistä dieseliä tankkiin

Vähäpäästöistä dieseliä tankkiin

Teboilin ammattiliikenne- ja koneyrittäjämyynnin johtaja Pasi Lintukangas kertoo, että uusiutuvaa Green+-dieseliä löytyy pian myös kuluttajakäyttöön.

Vähäpäästöistä dieseliä tankkiin

Teboil on jo toista vuotta myynyt ammattiliikenteen käyttöön täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettua dieseliä. Nyt sama polttoaine tuodaan myös kuluttajien saataville.

Teksti Anna Gustafsson  Kuva Joona Raevuori

Teboilin uusiutuva diesel, nimeltään Green+, on valmistettu kotitalousjätteistä ja teollisuuden prosessitähteistä. Verrattuna tavalliseen dieselpolttoaineeseen, uusiutuva diesel vähentää ajoneuvon hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia, kertoo ammattiliikenne- ja koneyrittäjämyynnin johtaja Pasi Lintukangas Teboililta.

Uusiutuva diesel on tähän mennessä ollut tankattavissa neljällä ammattiliikenteen asemalla: Helsingissä, Salossa ja Vantaalla kahdessa eri paikassa. Kuluttajapuolelle Teboilin uusiutuva Green+ diesel on tulossa toukokuussa aluksi kahdelle asemalle. Lintukangas arvioi, että kysynnän kasvaessa tankkausasemien määrä tulee kasvamaan vuodessa noin pariinkymmeneen.

– Uusiutuvan dieselin käyttö on hyvä keino vähentää omia lähipäästöjään ja vaikuttaa siten henkilökohtaiseen hiilijalanjälkeensä.

Suomalainen Neste on maailman suurin uusiutuvan dieselin tuottaja. Myös Teboil hankkii uusiutuvan dieselinsä muun muassa Nesteeltä.

– Uusiutuvan dieselin ominaisuudet sopivat Suomen oloihin, erityisesti talvilaadussa kylmäominaisuudet ovat jopa paremmat kuin fossiilisissa diesellaaduissa.

Teboil Green+ -polttoaine

  • Kaikille dieselmoottorityypeille soveltuva dieselpolttoaine, joka valmistetaan kokonaan uusiutuvista raaka-aineista.
  • Green+ vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 90% tavalliseen dieselpolttoaineeseen verrattuna.
  • Myynnissä neljällä ammattiliikenteen automaatilla. Saapuu kuluttajamarkkinoille toukokuussa 2020 Espoon Muuralaan sekä Tampereen Lahdesjärvelle.

Valinnalla on merkitystä

Lintukangas myöntää, että hyvistä ilmastoaikeista huolimatta monelle polttoaineen hinnalla on merkitystä. Green+-dieselin hintaero verrattuna tavalliseen dieselpolttoaineeseen on parinkymmenen sentin luokkaa.

– Sadalla kilometrillä henkilöautolla ajaessa lisäkustannus on noin euron verran. Polttoainevalinnalla autoilija voi vaikuttaa omaan henkilökohtaiseen hiilijalanjälkeensä huomattavasti, joten pidän panostusta kohtuullisena.

Lintukangas uskoo myös, että kuluttajilta tulee yrittäjien suuntaan tulevaisuudessa yhä enemmän painetta siirtyä matalan hiilijalanjäljen kuljetusratkaisuihin.

Uusiutuvat dieselpolttoaineet ovat julkisessa keskustelussa jääneet sähköautojen varjoon. Lintukangas pitää hyvänä kaikkia ratkaisuja, joilla liikenteen hiilidioksidipäästöjä saadaan alennettua.

– Uusiutuvan dieselin tankkaaminen mahdollistaa päästöalennukset kuitenkin nopeasti ilman, että on tarvetta investoida uuteen ajoneuvoon, Lintukangas muistuttaa.

Kuluttajat ajavat muutosta

Green+ on lunastanut paikkansa kaupunkiliikenteen bussiyhtiöiden käytössä, erityisesti pääkaupunkiseudulla sekä Porissa. Päästötön polttoaine sopii monien kuntien ja kaupunkien asettamiin päästövähennystavoitteisiin.

– Useat kunnat ja kaupungit ovat siirtyneet käyttämään uusiutuvaa dieseliä, ja uskon että yhä useampi yritys tulee perässä. Kuluttajat seuraavat näitä asioita tarkasti ja edellyttävät vastuullisuutta niiltä yrityksiltä, joiden palveluja käyttävät.