Uusien ideoiden jäljillä

Uusien ideoiden jäljillä

Best Friendin tuotekehitysyksikön esimies Teemu Suvanto, tuotepäällikkö Lauri Andreasén sekä tuotepäällikkö Pirjo Pääkkönen esittelevät yrityksen tuotevalikoimaa.

Uusien ideoiden jäljillä

Lemmikkieläinten leluissa ja herkuissa  näkyvät trendit. Pinnalla ovat läpinäkyvyys, paikallisuus ja ekologisuus – laatua unohtamatta.

Teksti Pauliina Rahunen  Kuvat Iita Sillanpää

Muun muassa näitä trendejä nuuhkii Kuopiossa Best Friendin tuotekehitystiimi, joka antaa raamit yrityksen tuotevalikoimalle. Tärkeä sisäinen voimavara on yhtiön oma lemmikkien ruokia ja makupaloja valmistava tehdas, joka sijaitsee Tanskassa. Yhteistyötä tehdään myös sopimusvalmistajien kanssa.

Uusia tuotteita lanseerataan markkinoille vuosittain kymmeniä. Myyntiin tulevat tuotteet kehitetään ja suunnitellaan kuluttajien tarpeiden mukaisesti. Kokemuksen kautta syntyy ymmärrys siitä, millaisia tuotteita lemmikinomistajat ja lemmikit tarvitsevat. Työssä tarvitaan myös ripaus rohkeutta kokeilla. 

– Keräämme jatkuvasti ideoita uusiin tuotteisiin. Kuuntelemme kuluttajia ja asiakkaita, kierrämme messuja ja poimimme parhaita tuoteideoita. Lemmikinomistajina meillä on myös paljon omakohtaista käytännön kokemusta, tuotepäällikkö Pirjo Pääkkönen avaa.

Myös tietyt säädökset vaikuttavat tuotteiden suunnitteluun.

– Tekemistä ohjaa lainsäädäntö ja kasvava tietämys esimerkiksi lemmikkieläinten ravitsemuksesta, lisää tuotepäällikkö Lauri Andreasén.

Best Friend on perinteikäs kuopiolainen yritys, joka toimii kansainvälisesti. Yrityksen kotimarkkinaa ovat Suomi ja muut Pohjoismaat. Valikoimassa on ruokaa, herkkuja, leluja ja tarvikkeita koirille, kissoille, jyrsijöille, kaloille ja linnuille. 

– Laaja valikoima tarkoittaa kykyä palvella erilaisia asiakkaita. Otamme valikoimaan tuotteita eri kriteerein: siinä missä toinen arvostaa lähellä valmistettua tuotetta, toinen katsoo enemmän hintaa, sanoo Best Friendin tuotekehitysyksikön esimies Teemu Suvanto.

Ympäristöystävällisiä leluja

Ekologisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyvät vaatimukset näkyvät niin vastuullisuutena hankintaketjuissa, valmistuksessa kuin materiaalivalinnoissa. Suvannon mielestä kestävä kehitys avaa yritykselle paljon mahdollisuuksia.

– Kaikkea emme voi varmasti tehdä, mutta koko ajan mietimme, miten yrityksenä voimme toimia kestävällä tavalla ja ottaa vaatimukset huomioon  tuotteiden kehityksessä, Suvanto kertoo.

Pohdinnan tuloksena markkinoille tulivat syksyllä esimerkiksi Lost Buddies -lelut koirille ja kissoille. Lelut valmistetaan kokonaan luonnollisista tai kierrätysmateriaaleista: luomupuuvillasta, uusiovillakankaasta, PET-pulloista tuotetusta kankaasta ja mokkanahasta.

– Lähdimme tuotekehityksessä liikkeelle ympäristöystävällisyydestä ja kierrätyksestä. Halusimme luoda omannäköisen lelusarjan, joka erottuu muista. Myös kierrätyspahviset pakkaukset viestivät teemaamme, kertoo Pääkkönen.

Lost Buddies -sarjaan kuuluu kahdeksan persoonallista lemmikkiystävää, jotka etsivät uutta parasta kaveriaan. Lelut eivät sisällä vinkuja tai muita muovisia osia.

Lost Buddies -lelut tehdään muun muassa kierrätysmateriaaleista.

Tuotetiedot läpinäkyviksi

Toinen iso trendi on tuotetietojen läpinäkyvyys. Kuluttajat haluavat tietää, mistä tuote tulee ja mitä se sisältää. Kuluttajan täytyy nähdä pakkauksesta melkeinpä kertasilmäyksellä nämä asiat. 

Best Friend on tehnyt töitä läpinäkyvyyden selkeyttämiseksi. Tähän on kiinnitetty huomiota esimerkiksi syksyllä kauppojen hyllyille tulleessa Origins-sarjassa, jossa on tällä hetkellä neljä erimakuista koiran makupalaa. Tuotteet valmistetaan Irlannissa.

Sarjan tuotteissa käytetään vain yhtä eläinproteiininlähdettä, mikä sekin on trendi lemmikkiruoissa.

– Makupaloissa on korkea lihapitoisuus. Lisäksi tuotteissa on antioksidantteja ja muita tärkeitä ainesosia, jotka tukevat koiran päivittäistä hyvinvointia, Andreasén avaa uutuustuotteiden sisältöä.

Tuotetietojen läpinäkyvyys otetaan huomioon myös, kun tuotetta uudistetaan. Näin tehtiin muun muassa Racinel Nordic -koiranruokasarjalle. Pakkauskommunikaatiota selkeytettiin ja tärkeimmät asiat nostettiin ikonien avulla esille.

Uudistetut reseptit muokattiin vastaamaan viimeisimpiä ravitsemussuosituksia. Samalla tuotteiden paikallisuutta ja pohjoismaisuutta tuodaan enemmän esille.