Uusia syitä palata toimistolle

Uusia syitä palata toimistolle

logggg

Uusia syitä palata toimistolle

Teksti Joanna Laajisto  Kuva Vuokko Salo

MITÄ KAIPAAT toimistolla työskentelystä? Kysyin tätä ystäviltä ja asiakkailta, ja näin he vastasivat: Ergonomiaa, työtuolia ja säädettävää pöytää. Pöhinää, ihmisiä ja energiaa. Spontaaneja ammatillisia keskusteluja, ajatusten ristiinpölyttämistä. Vain työnteolle osoitettua aikaa ja paikkaa, missä pesemättömät pyykit eivät häiritse keskittymistä.

TOISAALTA sähköpöydän tilalle on viime kuukausina tullut tärkeitä asioita, tai ainakin mahdollisuuksia niihin: uutta rauhaa arkeen, helpotusta ja tehokkuutta ajankäyttöön, aikaa keskittyä. Työmatkustaminen on vähentynyt, kun on opittu, että yllättävän moni asia hoituu sujuvasti etäyhteyksillä. Miten siis houkutella ihmiset takaisin työpaikoille poikkeusaikojen jälkeen?

USKON, ETTÄ toimistoilla on edessä sama urakka, joka kivijalkamyymälöillä on ollut jo usean vuoden ajan: asiakkaat on saatava houkuteltua kotoa ja netistä fyysiseen liiketilaan. Kuten menestyneen myymälän, myös toimiston on pystyttävä muuhunkin kuin tyydyttämään työntekijöiden perustarpeet. Työnantajan on tunnettava työntekijänsä ja tarjottava heille räätälöityjä tiloja, valinnanvaraa ja jopa elämyksiä, joita ei saa kotisohvalla, verkkarit jalassa ja läppäri sylissä. Luovan alan työnantajat ovat tässä muutaman askeleen muita edellä. Näillä aloilla on kova kilpailu työntekijöistä, ja toimitilat nähdään tärkeänä tekijänä, jolla rakentaa houkuttelevaa työnantajakuvaa.

KUTEN MENESTYNEEN myymälän, myös toimiston on pystyttävä muuhunkin kuin tyydyttämään työntekijöiden perustarpeet.

OLEMME VIIME vuosina suunnitelleet toimistoiksi muun muassa ”yksityisklubin” vanhaan leipätehtaaseen, harmonisen tyylikkään monitoimitilan entiseen pankkisaliin sekä piilotetulla huipputeknologialla varustellun luksusasunnon, jossa työntekijät viihtyvät myös vapaa-ajallaan. Parhaillaan suunnittelemme toimistoa 1800-luvun hirsitaloon.

KAIKKIEN NÄIDEN toimeksiantojen briiffeille on ollut yhteistä se, että toimistosta on haluttu mahdollisimman ”epätoimistomainen”. Lähtökohtanamme on ollut suunnitella tila, jossa ihminen viihtyy ja haluaa viettää aikaa. Tila, joka saa työntekijän kokemaan itsensä tärkeäksi ja arvostetuksi ja joka inspiroi parempaan työilmapiiriin ja näin myös parempiin työtuloksiin.

TAKANA OVAT kloonatut, brändivärein somistetut tusinakonttorit – edessä persoonalliset, ihmisille suunnitellut luovuuden tyyssijat.

Kirjoittaja on Studio Joanna Laajiston perustaja ja luova johtaja.