Uusi johtaja näyttää suunnan

Uusi johtaja näyttää suunnan

Kaukokiito ylläpitää henkilöstön osaamista omalla akatemiallaan sekä käyttämällä ulkopuolisia kouluttajia. Kasvavissa määrin panostetaan myös teknologiaosaamiseen.

Uusi johtaja näyttää suunnan

Kaukokiidon tuoreen toimitusjohtajan Petri Angervuoren mukaan tulevaisuuden logistiikkayritys on ekologisesti toimiva, digitaalisuuden hallitseva moniosaaja, joka huolehtii myös toiminnan kulmakivistä.

Teksti Tuomas I. Lehtonen  Kuva Kaukokiito

Kaukokiito sai helmikuun alussa uudeksi toimitusjohtajakseen logistiikka-alan kokeneen konkarin. 25 vuotta kestäneellä urallaan Petri Angervuori on työskennellyt pitkään eri tehtävissä DHL Supply Chainilla muun muassa Suomen toimitusjohtajana. Kaukokiidolle hän siirtyi Ruotsin aluejohtajan tehtävästä. Angervuori on työskennellyt logistiikkatehtävissä myös terveyssektorilla ja teollisuudessa.

– Kaukokiitoon oli luontevaa tulla töihin, sillä yrityksen arvot vastaavat pitkälti omiani. Kaukokiito on perinteinen perheyhtiö, jossa yrittäjähenkisyys ja työntekijöistä huolehtiminen ovat arvossaan ja johtamismalli työntekijöitä osallistava sekä kuunteleva. Tämä näkyy molemminpuolisena sitoutumisena ja pitkinä työsuhteina. Tarkoitukseni on jatkaa Kaukokiidon hyväksi todettua johtamistapaa, mutta uskon tuovani yritykseen myös uusia ajatuksia, Angervuori kertoo.

Omasta akatemiasta taitoa

Angervuoren ja varatoimitusjohtaja Jarmo Liljan mukaan Kaukokiidon menestys perustuu pitkälti osaavaan henkilöstöön. Ammattilaisista halutaan pitää kiinni huolehtimalla työhyvinvoinnista ja muokkaamalla urapolkuja työntekijöiden henkilökohtaisiin elämäntilanteisiin sopiviksi.

Angervuoren mukaan on myös olennaista kehittää henkilöstön osaamista työn muuttuvien vaatimusten ja työntekijöiden omien tavoitteiden mukaisesti. Yrityksellä on oma akatemia, jossa järjestetään koulutuksia lyhyistä valmennuksista ja perehdyttämisjaksoista aina tutkintoihin tähtääviin koulutuksiin asti. Kaukokiito-akatemiassa on koulutettu tähän mennessä yli 100 työntekijää valtakunnallisesti.

– Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat opintojensa ohessa myös Kaukokiidon strategiaa tukevia kehityshankkeita. Akatemia toimii osaamisen kehittämisen lisäksi myös tärkeänä verkostoitumispaikkana ja tukee osaltaan kokonaisvaltaista kehittämistä, Lilja toteaa.

– Käytämme sekä omia että ulkopuolisia kouluttajia. Esimerkiksi Työtehoseuran asiantuntijat ovat käyneet pitämässä koulutuksia. Osa koulutuksista järjestetään verkko-oppimisympäristössämme. Jos meiltä ei löydy sopivaa koulutusta, mietimme työntekijän kanssa yhdessä mahdollisuuksia suorittaa opintoja muissa oppilaitoksissa.

KAUKOKIITOON oli luontevaa tulla, sillä yrityksen arvot vastaavat pitkälti omiani.

Tehoa tulevaisuuden keinoin

Perinteinen logistiikka-ala on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana merkittävästi. Angervuori uskoo, että muutostahti tulee pysymään jatkossakin kiivaana. Muutosten taustatekijöistä merkittävin on digitalisaatio.

– Vielä 10 vuotta sitten kuljetustilaukset tehtiin puhelimella, sähköpostilla tai telefaksilla. Nyt asiakkaat tekevät käytännössä kaikki tilaukset sähköisten järjestelmien kautta. He voivat myös seurata reaaliajassa lähetyksen etenemistä.

Angervuori lisää, että muutoksen myötä kuljetussuunnittelu on kehittynyt, toimitusajat lyhentyneet ja manuaalisesta kirjaamisesta aiheutuvista virheistä on päästy eroon. Samalla kuljetuspalveluiden laatua on pystytty parantamaan merkittävästi.

– Tämän vuoden alussa Kaukokiito on siirtynyt pelkästään sähköisten rahtikirjojen käyttöön, Lilja jatkaa.

Kyseessä on todellinen ympäristöteko, sillä aikaisemmin 3,5 miljoonan vuotuisen lähetyksen kuljettamista varten tarvittiin 14 miljoonaa paperitulostetta.

– Haluamme olla jatkossakin logistiikka-alalla kehityksen kärjessä. Siksi olemme palkanneet taloon paljon teknologiaosaajia. Lupaavia tulevaisuuden teknologiahankkeita ovat muun muassa automaattinen painon ja tilavuuden mittaus 3D-konenäkösovelluksella ja ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen tuotannonsuunnittelussa sekä keinoälyn hyödyntäminen joissakin toiminnoissa, Angervuori kertoo.

Ohjelmistorobotiikkaa hyödynnetäänkin jo nyt esimerkiksi toimeksiantoon liittyvien asiakas-, lähetys- ja autotietojen täydentämisessä.

– Koska kaikessa tekemisessä tähtäämme asiakaslähtöisyyden parantamiseen, olemme ottaneet asiakkaat mukaan kehittämisyhteistyöhön, Angervuori lisää.

Kaukokiito tuottaa kuljetuspalveluiden lisäksi myös sopimuslogistiikkaa sekä siihen liittyviä lisäarvopalveluita. Asiakkaalla on mahdollisuus ostaa samalla kertaa kokonaislogistiikan palvelut aina sisälogistiikasta kuljettamiseen ja varastointiin saakka valtakunnallisesti.

– Verkkokaupan volyymi on hurjassa kasvussa ja siksi olemme panostaneet paljon toimintamallien ja järjestelmien kehittämiseen. Olemmekin jo merkittävä yhteistyökumppani useiden verkkokaupan toimijoiden logistiikassa, Angervuori päättää.

WWW.KAUKOKIITO.FI