Ulkoistaminen lisää viestinnän strategista iskuvoimaa

Ulkoistaminen lisää viestinnän strategista iskuvoimaa

Elematicin markkinointipäällikkö Nina Lehtonen, Tuluksen toimitusjohtaja Liisa Oksanen ja projektipäällikkö Petra Niemi ovat nähneet viestijöiden työkuorman kasvavan ulkoisten paineiden sekä monikanavaisen viestinnän myötä. Onneksi kaikkea ei tarvitse osata – tai ehtiä – tehdä itse: yhteistyössä on voimaa.

Ulkoistaminen lisää viestinnän strategista iskuvoimaa

Viestinnän ja markkinoinnin ydintehtäviin kuuluvat epävarmuuden vähentäminen, suunnan näyttäminen ja toiminnan ohjaaminen. Nyt toiminnot ovat resursointihaasteiden edessä.

Teksti Saara Töyssy  Kuva Pasi Tiitola

Haasteen luovat globaali epävakaus, ilmastonmuutos, digitalisaatio ja rekrytoinnit, eikä se ole yksin viestinnän. Johdon tulee varmistaa, että viestintä voi toteuttaa ydintehtäväänsä: strategisten tavoitteiden edistämistä viestinnän keinoin.

– Kaiken epävarmuuden ja disinformaation keskellä luotettava ja selkeä tiedon välittäminen luo sidosryhmille osallisuuden sekä hallinnan kokemuksia, valaisee tietä eteenpäin ja pitää huolta organisaation toimintakyvystä, linjaa Tulus Oy:n toimitusjohtaja Liisa Oksanen.

Oksanen luotsaa Tampereella, Helsingissä ja Lahdessa toimivaa, 25 hengen viestinnän asiantuntijaorganisaatiota toista vuotta. Tulus on tukenut suomalaisia teollisuusyrityksiä viestinnässä pian 30 vuotta, ja Oksanen on ollut mukana menossa yli kymmenen.

– Ulkoistamalla viestinnän rutiinitehtäviä luodaan omalle tiimille tilaa toteuttaa ydintehtäväänsä. Ulkoistamiseen liittyvän pohdinnan voi aloittaa tarkastelemalla tiimin vahvuuksia. Visionäärinen brändiasiantuntija ei loista ad hoc -tehtävävyöryn alla. Pienempi organisaatio taas voi hyötyä strategisesta sparrailusta osaavan kumppanin kanssa.

Kestävä kokonaisuus

Yrityksen johdolle viestinnän ulkoistamisessa tärkeää on kustannustehokkuus ja itse viestijöille konkreettinen arjen tuki, kertovat Tuluksen asiakashaastattelut.

– Viestinnältä vaaditaan paljon tekoja sekä osaamista. Haasteita tuovat myös resurssipiikit. Tehtävälistalle voi yllättäen ilmestyä esimerkiksi yrityskulttuuriin liittyvä sisäisen viestinnän projekti. On kullanarvoista, että yrityksellä on brändin ja työtavat tunteva, ulkoinen viestinnän tukitiimi. Johto osaa arvostaa sitä, että projektit saadaan ajallaan maaliin. Viivästyksistä kertyy ennakoimattomia kustannuseriä ja ketjureaktioita, summaa Oksanen.

Kun viestinnän eri elementeistä pitää koostaa yhteen jotakin vahvaa ja kestävää, tietää Elematic Oyj:n markkinointipäällikkö Nina Lehtonen mistä puhuu. Elematic toimittaa betonielementtien tuotantoteknologiaa, tuotantolinjoja ja tehtaan ohjauksen ohjelmistoja sekä ylläpitoa yli sataan maahan kuudella mantereella. 

LAADUKAS VIESTINTÄ on avainroolissa maailmaa ravistelevissa murroksissa.

Tavoitteita kirkastamassa

Tulus hoitaa esimerkiksi yrityksen Concrete Issues -sidosryhmälehden toimitustyön, projektinhallinnan ja kieliversioinnin sekä graafisen suunnittelun. Lehden sisältämä aineisto hyödynnetään printtiversion lisäksi myös verkkolehtenä, irtoartikkeleina sekä sosiaalisessa mediassa.

– Ulkoistamalla osan työstämme voimme keskittyä viestinnän ja markkinoinnin strategiseen johtamiseen. Tulus on osoittautunut luotettavaksi ja osaavaksi kumppaniksi, joka jaksaa perehtyä alan erityispiirteisiin ja ymmärtää sen kokonaisuuden, mikä muodostuu teknologiastamme, ohjelmistoistamme ja rakennusalan toimijoista globaalisti. Lehdessämme on asiantuntijoiden haastatteluja eri puolilta maailmaa; välillä käsitellään rakennusalan digitalisoitumista, tehdasautomaatiota tai robotiikkaa, toisinaan betonia raaka-aineena, rakennusprojekteja ja tehtaiden erityispiirteitä. Tulus on hoitanut kaikki nämä mallikkaasti ja mutkattomasti, mikä ei tällaisessa projektissa ole itsestään selvää, Lehtonen kuvailee.

Pelkässä yritysviestinnän kiireisessä arjessa riittää jatkuvasti ”mielenkiintoisia haasteita”, kuten asiaa alan rekryilmoituksissa tavataan kuvailla. 

– Yritysviestinnän tavoitteena ei tule olla selviytyminen vaan toiminnan jatkuva kehittäminen ja tavoitteiden kirkastaminen siten, että koko organisaatio hyötyy viestinnän liiketoiminnalle tarjoamasta lisäarvosta mahdollisimman tehokkaasti. Laadukas viestintä on avainroolissa koko maailmaa ravistelevissa suurissa murroksissa, Oksanen kiteyttää.