Tyytyväisempi työntekijä tekee parempaa tulosta

Tyytyväisempi työntekijä tekee parempaa tulosta

Kiinteistönvälitys Glik Oy LKV:n toimitusjohtaja Leo Aalto uskoo työntekijän onnellisuuden voimaan. Mitä paremmin henkilöstö voi, sitä parempaa tulosta tulee myös taloudellisesti.

Tyytyväisempi työntekijä tekee parempaa tulosta

Kiinteistönvälitys Glik Oy LKV:llä uskotaan, että työntekijöiden hyvinvointi ja onnellisuus johtavat vääjäämättä ensiluokkaiseen palveluun ja tyytyväisiin asiakkaisiin.

Teksti Taneli Tuokko  Kuva Eino Ansio

Kiinteistönvälitys Glik Oy LKV:n toiminta perustuu idealistisesti työntekijöistä välittämiseen. Tulevaisuuden visio on olla alan arvostetuin työpaikka, jossa työskentelevät Suomen onnellisimmat kiinteistönvälittäjät. Perinteisesti kiinteistöalalla tällaisia pehmeitä arvoja on jopa hiukan karsastettu, mutta Glik nostaa esille ihmisten arvostamisen, sydämellisyyden, aitouden ja nöyrän asenteen.

– Koko toiminnan kulmakivi on, että porukkaan on valittu hyviä tyyppejä, jotka jakavat samoja arvoja. Sitä kautta yritys kehittyy ja voidaan kehittää palveluita, jotka myöhemmin jalkautetaan asiakkaille, Glikin toimitusjohtaja Leo Aalto avaa.

Työtyytyväisyyttä yrityksessä tutkitaan kuukausittain. Pari kertaa vuodessa taas käydään lävitse perusteellisemmin jokaisen työntekijän henkilökohtainen tilanne. 

Kokonaisuuteen  kuuluu myös onnellisuusvakuutus, joka kuulostaa perustaltaan samalta kuin toisella tamperelaisyrityksellä Frameryllä: mikäli jokin asia työssä vähentää työntekijän onnellisuutta, tekee Glik kaikkensa asian korjaamiseksi seuraavien kuukausien aikana. Ja jos yritys ei onnistu lisäämään työntekijänsä onnellisuutta, saa hän tällöin rahallisen korvauksen.

– Hankimme toimistolle Frameryn äänieristetyn työtilan ja heidän tarinansa inspiroi. He panostavat työntekijöidensä hyvinvointiin ja onnellisuuteen aidosti. Onnellisuusvakuutus toimi juuri samalla tavalla kuin itsekin ajattelen, joten päätin ottaa sen heti käyttöön, Aalto hymyilee.

Aalto painottaa, että kuten kaikki muutkin yritykset, myös välitysliike on osiensa summa. 

– Jos joku on selvästi lopahtanut työhönsä, näkyy se jo parin viikon päästä tuloksessa.

KOKO TOIMINNAN kulmakivi on, että porukkaan on valittu hyviä tyyppejä.

Teknologia apuna

Glik ottaa alati käyttöönsä uusia ulkoisia digitaalisia palveluita, mutta kehittää samanaikaisesti myös omiaan. Tarkoituksena on automatisoida rutiineja, helpottaa kommunikaatiota, tavoittaa asiakkaita paremmin sekä nopeuttaa asuntojen myyntiprosessia.

– Yksi merkittävä syy digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen on tietenkin se, että kiinteistönvälittäjillä olisi aikaa siihen kaikkein tärkeimpään työhön, eli asiakkaista huolehtimiseen ja kauppojen neuvotteluun.

Digitaaliset palvelut mahdollistavat sen, että jokaisen toimeksiannon varsinaiset paperityöt voidaan hoitaa asiakkaalle parhaiten sopivana aikana ja mieluisimmassa paikassa.

– Tämä helpottaa merkittävästi myös välittäjän työtä. Ei siitä ole pitkäkään aika, kun kiinteistönvälittäjät juoksivat pitkin kaupunkia hakemassa nimikirjoituksia jäljennyspapereihin, Aalto huomauttaa.

Asuntojen markkinoinnissa digitalisaatio on mahdollistanut paljon uutta. Myytävistä kohteista voidaan tehdä 3D-esittelyitä, joissa voi kulkea asunnossa virtuaalisesti. Saman työkalun kautta voi ottaa mittoja tilasta, kalustaa virtuaalisesti tai vaikkapa hahmottaa tiloja remontoituna.

Mikä on Match by Glik -palvelu?

  • Palvelu, joka törmäyttää myyjiä ja ostajia sovittamalla yhteen molempien osapuolien asettamia kriteerejä
  • Etsii toiveiden mukaista asuntoa välittäjän tietokannasta,
    hiljaisessa myynnissä olevista kohteista ja palveluun jätetyistä ilmoituksista.
  • Myyjä saa Match by Glik -palvelun kautta tietoa myymänsä asunnon kysynnästä, ja sille voi palvelussa löytyä ostaja hyvinkin nopeasti.
  • Mahdollistaa asuntokauppojen synnyn vaivattomasti
    ja kätevästi ilman kohteiden julkista markkinointia.

Inhimillisyys vahvoilla

Vaikka digitaaliset palvelut mahdollistavat paljon, on tietynlainen perinteisyys edelleen valttia.

– 3D:n voisi kuvitella paperilla kiinnostavaksi, mutta jos katsoo statistiikkaa siitä, kuinka paljon 3D-esittelyjä avataan, on se vielä yllättävän vähän verrattuna siihen, kuinka paljon itse myynti-ilmoitusta katsotaan.

Aalto muistuttaa, että asunnon ostaminen on iso päätös, jota on vaikea tehdä pelkän kuvan perusteella. Virtuaaliesittelyssä jäävät pois oleelliset aistilliset elementit; mitä haistat, kuulet ja näet paikan päällä.

Ainakin asuntokaupoissa inhimillisyys on siis digitalisaatiosta huolimatta edelleen läsnä. Sama näkyy myös asuntojen hinnoittelussa: kiinteistönvälityksessä on toimijoita, jotka luottavat hinnoittelussaan ainoastaan dataan, joka perustuu yleiseen hintakehitykseen ja toteutuneisiin kauppoihin.

– Meillä on toki tuo sama data, mutta se ei ota huomioon sitä mahdollisuutta, että taloyhtiöön on tulossa vaikkapa kattoremontti. Uskon, että paras resepti on hyödyntää uusia työkaluja yhdessä ammattitaitoisen välittäjän paikan päällä tehdyn arvion kanssa, Aalto päättää.

Tänne toinen osa leipistä.