Työn murros yltää toimistoihin

Työn murros yltää toimistoihin

Kehitysjohtaja Pasi Vesterinen, Digital manager Stella Dimitrova sekä toimitusjohtaja Harri Helenius uskovat, että hyvä työympäristö edistää työssä viihtymistä ja työhyvinvointia.

Työn murros yltää toimistoihin

Digitalisaation myötä myös työnteko on murroksessa, mikä aiheuttaa muutoksia myös työympäristöissä. Tulevaisuuden työtilat huomioivat sekä hyvinvoinnin että tukevat tehokasta työskentelyä.

Teksti Aino Tiirikkala  Kuva Aleksi Palmqvist

Kehitysjohtaja Pasi Vesterinen, Digital manager Stella Dimitrova sekä toimitusjohtaja Harri Helenius uskovat, että hyvä työympäristö edistää työssä viihtymistä ja työhyvinvointia.

Nykypäivän toimistot ovat yhä enemmän kodinomaisia ja ihmisläheisiä tiloja, jotka edistävät innovatiivisuutta ja keskusteluyhteyttä. Digitaalinen transformaatio ja etätyömahdollisuus muuttavat työn luonteen lisäksi myös perinteisiä toimistoympäristöjä.

Kun yrityksen tiloissa on läsnä vähemmän työntekijöitä, pienempi tila riittää. Konttoreissa ei välttämättä ole enää henkilökohtaisia työhuoneita, vaan perinteisesti omassa käytössä ollut työpöytä ja työtarvikkeet ovat nyt yhteiskäytössä.

Tilalle on tullut avokonttoreita ja liikkuvan työn pisteitä. Yksi työelämän megatrendi on, että yrityksillä ei enää ole kiinteitä toimistoja. Perinteiset toimistot korvautuvat co-working -tiloilla, joissa saattaa työskennellä useita yrityksiä samanaikaisesti. Erikseen varattavat neuvotteluhuoneet tuovat yksityisyyttä yleisten tilojen rinnalle.

– Kehitämme tulevaisuudessa lisäarvoa tuottavia palveluita kaikenlaisiin työtiloihin, avaa Lyreco Suomen kehitysjohtaja Pasi Vesterinen.

Mobiilityö on arkipäivää myös Lyrecolla, joka on Euroopan ja Suomen johtava työpaikkatarvikkeiden ja -ratkaisujen tarjoaja. Yrityksen Suomen 180 työntekijästä sata pystyy tekemään työtään etänä – kunnon välineillä työ sujuu kaikkialla.

Ergonomialla on merkitystä

Tapahtui työnteko missä tahansa, on työpisteen ergonomian merkitys huomattavan suuri. Työterveyslaitoksen kokoaman listauksen mukaan esimerkiksi pitkäkestoinen paikallaan istuminen, samoina toistuvat pään ja käsien liikkeet, taukojen puute tai tukematon selän asento saattavat aiheuttaa liikuntaelimistön ja näkökyvyn ongelmia.

– Optimaalinen työympäristö edistää viihtyvyyttä ja työhyvinvointia sekä vähentää sairauspoissaoloja. Viime kädessä työn tuottavuus paranee, kertoo toimitusjohtaja Harri Helenius.

– Haluamme auttaa asiakkaitamme ymmärtämään, että erilaisilla ergonomiaratkaisuilla voi lisätä työntekijöiden hyvinvointia, lisää Digital manager Stella Dimitrova.

Työpisteen voi rakentaa toimivaksi ja ergonomisesti oikein, työskennellään sitten toimistossa, kotona tai kahvilassa. Avokonttorissa ja liikkuvassa työssä työrauhaa saadaan esimerkiksi tietoturvasuojalla ja vastamelukuulokkeilla.

Viihtyvyyttä ergonomialla

  • Mieti, voisiko nykyisen työpisteesi muuntaa seisovaa asentoa tukevaksi.
  • Seisoessa työpistematto vaimentaa selkärankaan ja alaraajojen nivelille kohdistuvaa painetta.
  • Pysty- ja rullahiiri, muotoiltu näppäimistö ja rannetuettu hiirimatto vähentävät ranteiden rasitusta.
  • Muista vaihdella asentoa ja tauottaa työskentelyä.
  • www.lyrecosuomi.fi

Data avaa mahdollisuuksia

Uuden innovointi on iso osa Lyrecon yrityskulttuuria. Yrityksen Suomen pääkonttorissa kokoonnutaan vapaamuotoisiin innovation corner -tilaisuuksiin. Osallistujat voivat rentoutua säkkituoleilla ja esittää ideoita tulevaisuuden työtilojen ja toiminnan kehittämiseksi.

– Kokeilukulttuuri rohkaisee työntekijöitä innovoimaan uutta ja myös seuramaan ideoiden kehittymistä. Innovation cornerissa syntyi ajatus esimerkiksi siitä, että alamme tarjota tuotteiden toimitusta pk-seudulle jopa samana päivänä tilauksesta. Sille on ollut yllättävän paljon tarvetta, Helenius iloitsee.

Eteenpäin katsovaa työkulttuuria tarvitaan, kun liiketoiminnan läpäisevä digitaalinen transformaatio muuttaa työelämää. Digitaalisuuteen voimakkaasti panostavalla Lyrecolla täsmällisen tuote- ja asiakasdatan rooli on kasvanut. Data opettaa tuntemaan asiakkaan aiemman toiminnan perusteella.

– Yrityksen pitää kyetä ennustamaan asiakkaan tarve jopa ennen tätä itseään, Dimitrova toteaa.

Asiakas voi valita monikanavaisesti tavan, jolla asioi Lyrecon kanssa; palvelut ovat saatavilla verkossa, sovelluksessa ja kontaktissa asiakasneuvojan tai myyjän kanssa.

Lyrecolla uskotaan, että digitaalisen kokemuksen lisäksi asiakkaan kohtaamisessa tarvitaan myös ihmistä. Tulevaisuudessa myyjästä kehittyy asiakasta haastava neuvonantaja, joka auttaa tekemään oikeat hankintaratkaisut.

Ideointi ja uuden rakentaminen ulottuu myös yritysvastuun kantamiseen. Lyrecon 25 tytäryhtiötä on vuodesta 2008 kerännyt Lyreco For Education -ohjelmalla rahaa lasten koulunkäynnin parantamiseksi kehittyvissä maissa. Ohjelman avulla on rakennettu ja kunnostettu jo 189 koulua, minkä avulla 79 700 lasta on saatu koulunkäynnin piiriin. Yksi Lyrecon ylpeydenaiheista on myös saimaannorpan suojelutyö.

– Todella pieniin toimituksiin lisätään pientoimituslisä, josta osa lahjoitetaan saimaannorppien suojeluun, Helenius summaa.