Työ sujuu, kun kaikki taustalla toimii

Työ sujuu, kun kaikki taustalla toimii

Henkilöstö voi rauhassa keskittyä tehtäviinsä, kun kaikki toimii. Kuvassa myyntipäällikkö Arto Happo.

Työ sujuu, kun kaikki taustalla toimii

Kun työtä voi tehdä kotona tai toimistossa, työympäristöjen tulee olla entistä houkuttavampia. Tähtiasenteella tuotetut kiinteistöpalvelut kohentavat työntekijäkokemusta.

Teksti Liisa Joensuu  Kuva Patrik Pesonen

Mistä tunnistaa toimivat kiinteistöpalvelut? Se on helppoa, sillä ne ilmenevät kymmenistä seikoista työpäivän aikana. Kiinteistöön tullessa sen ympäristö on siisti, nurmikko leikattu ja vihertyöt tehty. Aulassa saapujat ottaa vastaan asiantunteva ja palveleva henkilöstö. Yleisissä tiloissa ja toimistoissa pinnat ovat puhtaat ja ilma raikasta. Aidot viherkasvit tekevät tiloista viihtyisät ja puhdistavat ilmaa. Joku huolehtii puhtaudesta ja viherseinistä säännöllisesti, kuten myös vaikkapa siitä, että kahvikoneet toimivat, niissä on tuoreita papuja ja kahvi hyvää.

Tukipalvelut ovat niin suuri osa työpäiviä, että niiden puuttumisen huomaa vasta, jos jokin ei toimi. Nykyaikaiset palveluratkaisut lähtevät jo siitä, että tilat on suunniteltu tarkoituksenmukaisiksi, talotekniikka pelaa ja hissit kulkevat. Tärkeää on toki myös, että puhelinvaihteessa vastataan ripeästi ja postiasiat hoituvat sujuvasti. Kun kaikki toimii, työpaikan henkilöstö voi rauhassa keskittyä omiin tehtäviinsä.

Innovatiivisuutta ja älyä

Coorille kaikki edellä kuvattu on sen tarjoamien kiinteistöpalvelujen arkea. Coor on Pohjoismaiden johtavia palveluntoimittajia, ja sen asiakkaita ovat niin yksityinen kuin julkinen sektori. Myyntijohtaja Jan Mäkelän mukaan Coorin vahvuus on kokonaispalvelun tuottamisessa.

– Tavoitteenamme on luoda turvallisia ja toimivia työympäristöjä asiakkaidemme henkilöstön työpäivän helpottamiseksi. Palvelumme ovat räätälöitävissä, ja tuotamme niitä tähtiasenteella ammattitaitoisen ja monimuotoisen henkilöstömme voimin. Asiakkaita kiinnostavat erityisesti useiden palvelujen yhdistelmät, sillä kokonaisratkaisu on heille vaivaton, Mäkelä kertoo.

Coorin vahvuuksia ovat myös palveluinnovaatiot kuten mobiili Coor MyWorkplace -sovellus. Asiakkaan henkilöstö saa ladattua matkapuhelimiinsa helppokäyttöisen sovelluksen, jonka avulla on mahdollista tehdä erilaisia varauksia ja palvelupyyntöjä sekä lukea tiedotteita. Kätevästi puhelimella käy esimerkiksi neuvotteluhuoneen varaaminen. Sovelluksella voi tarkistaa myös henkilöstöravintolan lounaslistan tai tehdä vikailmoituksia.

– Mobiilisovellus räätälöidään vastaamaan asiakkaan tarpeita. Siihen saadaan mukaan vaikkapa tieto vapaista autopaikoista ja työpisteistä. Asiakkaan tiloissa on QR-kooditarroja, esimerkiksi neuvottelupöydissä, kahvikoneissa, kopiokoneissa ja hisseissä. Jos paikalle halutaan siivouksen tai huollon ammattilainen, ilmoituksen teko hoituu koodinlukijalla ja yhdellä napautuksella, selvittää henkilöstö- ja viestintäjohtaja Marie Styf-Mannonen.

Coorin kohteissa viestitään myös suurten infonäyttöjen avulla. Niitä on tyypillisesti toimistotalojen aulassa ja kerroksissa. Ajankohtaiset asiat tulevat ruuduilta kiinteistön käyttäjien tietoon, ja näytöltä voi vilkaista vaikka kiinteistöä sivuavan julkisen liikenteen aikataulut.

Myyntijohtaja Jan Mäkelä, viestintäpäällikkö Anna-Mari Tikander ja henkilöstö- ja viestintäjohtaja Marie Styf-Mannonen keskustelevat toimivasta työympäristöstä.

Hoivakodeista teollisuuteen

Coor tarjoaa palvelujaan muissakin kuin toimistokohteissa. Asiakkaita ovat myös muun muassa oppilaitokset, kauppakeskukset, hotellit, hoivakodit ja teollisuuslaitokset. 

– Toimimme joka puolella Suomea etelästä pohjoiseen. Pohjoisin asiakkaamme on Lapissa, kuten myös toimistomme, joka sijaitsee Rovaniemellä. Lisäksi meillä on valtakunnallisia asiakkaita. Liikevaihdoltaan ja henkilöstöltään suurin palvelumme on siivouspalvelu, Mäkelä mainitsee. 

Suomessa coorilaisia on noin 1200, ja suurin yksittäinen asiakas työllistää yli 100 coorilaista. On kohteita, joihin riittää siivous, kun taas laajemmat palvelukokonaisuudet vaihtelevat muutamasta palvelusta jopa kolmeenkymmeneen. 

Styf-Mannonen kertoo Coorin kouluttavan kansainvälisen henkilöstönsä huolellisesti. Koulutus alkaa hyvästä perehdytyksestä yrityksen toimintaan ja kohteeseen. Ennalta hankittua ammattitaitoa täydennetään uusilla koulutuksilla. Kehityspolku vie työntekijää eteenpäin ja varmistaa yrityksen tavoitteen, tähtiluokan palvelun.

Tuottavampi työympäristö

  • Työympäristön suunnittelulla on suuri vaikutus työpaikan houkuttelevuuteen työmarkkinoilla.
  • Suunnittelussa on huomioitava, että ihmiset ja työtehtävät ovat erilaisia.
  • Huolellisesti suunniteltu toimisto on kestävä ratkaisu, joka lisää samalla myös  työn tuottavuutta.