Turnauksien järjestäminen opettaa paljon

Turnauksien järjestäminen opettaa paljon

Rasekon tieto- ja viestintätekniikan lehtori Markku Kynsijärvi kertoo ohjaavansa opiskelijat shakkilaudan ääreen, jos oppitunnilla jää ylimääräistä aikaa. Shakki opettaa strategista ajattelua.

Turnauksien järjestäminen opettaa paljon

Raisiossa opiskelijat järjestävät e-urheiluturnauksia osana opintojaan.

Teksti Elina Teerijoki  Kuva Suvi Laine

Pelaaminen kotona on eri suuruusluokan juttu kuin e-urheiluturnauksen järjestäminen. Raision seudun koulutuskuntayhtymän tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoille turnausten järjestäminen kuuluu opintoihin.

– Rasekossa järjestetään opiskelijoille hyvinvointipäiviä, joihin yhtenä kokonaisuutena kuuluu vuosittainen e-urheiluturnaus. Turnaukseen voi osallistua minkä tahansa alan opiskelija Rasekosta. Voittajajoukkue pääsee edustamaan oppilaitosta valtakunnalliseen turnaukseen, kertoo tieto- ja viestintätekniikan lehtori Markku Kynsijärvi.

Moni tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoista pelaa vapaa-ajallaan paljon. Pelaamisesta innostuneille opiskelijoille esport-turnauksen järjestäminen monine työvaiheineen on keino syventää ymmärrystä pelialan erilaisista työtehtävistä.

– Turnauksissa opiskelijat pääsevät osallistumaan tapahtumajärjestelyihin ja vaikka juontamaan striimejä, Kynsijärvi kertoo.

E-urheiluturnauksen järjestäminen on ponnistus, jossa riittää työtä muillekin kuin ohjelmistokehittäjäopiskelijoille. Esimerkiksi IT-tukihenkilöiksi opiskelevat ylläpitävät verkkoja ja sähköalan opiskelijat järjestävät pelipaikalle riittävät sähköt.

– Jatkossa yhä useamman alan opiskelijat pääsevät järjestelyihin mukaan. Esimerkiksi pelitilan somistuksen tilaamme liiketoiminnan opiskelijoilta. Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa myös osaamisen näyttöjään osallistumalla turnausten järjestämiseen.

Ainutlaatuinen kokoelma oppimisympäristöjä

Pelaamisen oheisilmiö on e-urheilun nousu nuorten suosikkilajiksi perinteisten urheilulajien rinnalle. Rasekossa on mahdollista opiskella niin sanotun urheilijan polun mukaan, jos harrastaa aktiivisesti jotain perinteistä lajia.

– On nuoria, joita perinteinen urheilu ei kiinnosta, mutta jotka ovat hyvin innostuneita e-urheilusta. Urheilijan polku sovittaa koulun ja muun elämän paremmin yhteen, ja polkua voisi hyvin soveltaa myös e-urheiluun, Kynsijärvi toteaa. 

E-urheilu ei ole pelkkää pelaamista: huipulle aikovan e-urheilijan on tärkeää pitää yllä fyysistä kuntoa, huolehtia riittävästä unesta, oikeasta ravitsemuksesta sekä säännöllisestä elämänrytmistä. Turnauksien järjestäminen tuo pelaamiseen sosiaalisen ulottuvuuden ja opettaa tiimityöskentelytaitoja.

E-urheiluturnaukset sopivatkin Rasekon profiiliin digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäjänä ja hyödyntäjänä.

Rasekolla on monia ainutlaatuisia oppimisympäristöjä kuten varhaiskasvatus- ja perusopetusikäisille suunnattu LastenAmis, digitaaliseen valmistukseen keskittyvä Fab Lab Raseko sekä artesaani- ja lähiruoan kehittämispaja FoodLaboratory. Erityisesti ICT-alan opintojen tukemiseen käytössä on digiympäristöjä kuten Github Campus Program ja Microsoftin Azure-palvelut.