Tulevaisuuden menestyjät eivät pelkää tunteita

Tulevaisuuden menestyjät eivät pelkää tunteita

logggg

Tulevaisuuden menestyjät eivät pelkää tunteita

Teksti Camilla Tuominen  Kuva Unto Rautio

“MITÄ HYÖTYÄ tunteiden johtamisesta on yritykselle?”. Kysymys esitettiin minulle viime viikolla eräässä haastattelussa. Vastauskin on selvä – tutkittuja hyötyjä on nimittäin valtavasti. Samalla, kun mieleni kaivoi tilanteeseen sopivaa dataa ja todistusaineistoa, mietin: Miksi kaikki pitää perustella perinteisillä mittareilla ja heti nähtävällä hyödyllä? Eikö aika moni tulevaisuuden kilpailukyvyn kannalta tärkeä asia ole sellainen, joka on vähän epämääräinen eikä sen hyötyjä itseasiassa heti näe?

TUNTEET työelämässä ovat monien mielestä juuri tällainen; epämääräinen, vaikea ja hyödytön asia. Kuitenkin kulkiessamme tietoyhteiskunnasta kohti neljättä teollista vallankumousta; inhimillistä yhteiskuntaa, meidän on otettava rohkeasti vastuullemme kaikki se, joka on epälineaarista toimintaa. Koneet nimittäin tulevat hoitamaan faktojen hallinnan ja loogisen tekemisen tuhat kertaa meitä nopeammin ja virheettömämmin.

UUTEEN VAIHEESEEN tarvitsemme rohkeita ihmisiä, jotka uskaltavat kohdata myös muun kuin pelkät tilanteiden itsestäänselvät faktat. Itse työ ja transaktio tullaan tekemään tulevaisuudessakin toki laadukkaasti ja asiantuntevasti. Tulevaisuuden edelläkävijäyritykset ja -yksilöt kuitenkin osaavat ja uskaltavat olla auki tunteille ja arvostaa vasta nupuillaan olevaa.

KUN OLET tekemisissä tunteiden ja tulevaisuuden kanssa, ole läsnä, utelias ja kiinnostunut vielä piilossa olevasta.

NÄISSÄ ORGANISAATIOISSA ihmisillä on lupa välittää, lukea tilanteita ja reagoida parhaaksi katsomallaan tavalla. Samalla he tulevat luoneeksi – kuin sivutuotteena – legendaarisia ja merkityksellisiä kohtaamisia niin antajalle kuin saajalle. Näiden kohtaamisten taikaa on kilpailijoiden vaikea kopioida ja kohtaamisten hyödyt tulevat näkymään myös viivan alla. Organisaatiot pääsevät nauttimaan esimerkiksi lisääntyneestä asiakasuskollisuudesta ja maineesta, joka houkuttelee luokseen hunajan lailla niin uusia asiakkaita kuin parhaita työntekijöitä. Näissä organisaatioissa ymmärretään syvästi vaikeiden asioiden kertomisen epämiellyttävyys ja osataan siksi antaa viestintuojan rohkeudelle arvoa. Siellä myös ymmärretään, että uuden ja oudon idean sanominen voi nolottaa – ja samalla osataan olla tuomitsematta hulluintakaan ideaa. Näissä organisaatiossa nimittäin tiedetään, että kaikkein oudoimmalta tuntuvan idean sisällä voi olla siemen tulevaisuuden innovaatiolle.

ÄLÄ SIIS pelkää epämääräisyyttä, outoa tai tunteita, vaan ennemminkin sitä, jos ihmiset teflon-pintaisina luettelevat papukaijan tavoin tuttuja listoja ja lukuja tai vain nyökyttelevät hiljaa. Kun olet tekemisissä tunteiden ja tulevaisuuden kanssa, ole läsnä, utelias ja kiinnostunut vielä piilossa olevasta. Tulevaisuuden menestyjät antavat luvan tunteille ja houkuttelevat potentiaalin esiin yhdellä kysymyksellä: ”Kiinnostavaa, kertoisitko lisää?”

Kirjoittaja on tunnekouluttaja, kirjailija ja kuvittaja.