Tietotekniikan käyttö edellyttää oikeaa osaamista

Tietotekniikan käyttö edellyttää oikeaa osaamista

Asiantuntijapalveluiden liiketoimintapäällikkö Heidi Lammin mukaan yritys seuraa IT- ja ICT-alaa ja rakentaa koulutusta aina tarpeeseen.

Tietotekniikan käyttö edellyttää oikeaa osaamista

Elisa Santa Monicalla tiedetään, että jatkuva koulutus takaa toimivat järjestelmät ja osaavan henkilöstön. 

Teksti Helen Partti  Kuva Joona Raevuori

Koulutukset ja kurssitukset vaikuttavat suoraan yritysten kilpailukykyyn ja henkilöstön hyvinvointiin. Se on tunnistettu organisaatioissa, joissa nopeatempoinen digitalisaatio pakottaa kehittämään IT- ja ICT-osaamista.

– Yritykset ovat panostaneet tietotekniikan ja -turvallisuuden koulutuksiin, sillä johto ymmärtää, että tietotekniikka on nykypäivän osaamista, jota henkilöstöllä pitää olla, sanoo asiantuntijapalveluiden liiketoimintapäällikkö Heidi Lammi.

– Mitä sujuvammin työkaluja osataan käyttää, sitä vähemmän rahaa kuluu ja aikaa menee säätämiseen. 

Elisa Santa Monica tarjoaa yritysasiakkaille laajan paletin erityyppisiä tietoliikenne-, tietoturva- ja pilvipalvelukoulutuksia sekä asiantuntijapalveluita. Kouluttajina toimii asiantuntijoita, joiden tietämystä rikastavat kentältä saadut kokemukset. He ratkovat työssään asiakkaiden ongelmia ja pystyvät jakamaan tärkeää tietoa koulutuksissa. 

– Kun esimerkiksi arkkitehtitasoinen asiantuntija päättää osallistua muutaman päivän koulutukseen, hänen on oltava varma, että siitä on myös hyötyä. Meillä ei kouluteta manuaaleista, Lammi toteaa.

IT- ja ICT-osaamisen kasvattamisesta ja ylläpidosta on hyötyä paitsi kurssitettavalle, myös organisaatiolle. Tietotaidon tarpeet ovat erityisen tärkeitä niille yrityksille, joilla on jokin tietoliikenteestä ja -turvasta vastaava yksikkö. Tekninen osuus voidaan myös ulkoistaa, mikä on jopa voimistuva trendi. 

– Monet yritykset eivät operoi itse laitteiden kanssa, vaan ostavat palvelut muualta, kuten meiltä.

TIETOTEKNISET TAIDOT ovat nykypäivän kansalaistaitoja.

Hyöty irti tietotekniikasta

Koulutusten tarkoitus on valjastaa asiakkaan teknologiaratkaisut maksimaaliseen hyötykäyttöön.  

– Asiakas on investoinut laitteisiin ja ostanut uutta teknologiaa. Sen myötä syntyy koulutustarve. Yritys voi tarvita kumppania tietoliikenneverkon suunnitteluun, kehittämiseen ja ylläpitoon. Me autamme saamaan ominaisuudet käyttöön, Lammi huomauttaa.

Asiakkaan tarvelistalla saattaa olla perustietoturvakoulutus koko henkilöstölle tai räätälöity teknologiakurssi tekniselle henkilökunnalle. Korona sai monen vaihtamaan alaa, eikä tietotekniikkataitoja ole välttämättä aiemmin tarvinnut. 

– Usein oletetaan, että kyllähän Teamsit ja muut sovellukset osataan, mutta niin ei välttämättä ole. Meidän tehtävämme on helpottaa henkilöstön arkea, Lammi sanoo.

Suosituimpiin kursseihin lukeutuvat syksyn ohjelmistosta löytyvät yritysverkkojen suunnitteluun ja ylläpitoon liittyvät koulutukset sekä asiakasorganisaatioille räätälöidyt henkilöstön tietoturvakoulutukset.

Etä- ja lähiopetuksena toteutettavat koulutukset järjestetään joko avoimina, jolloin niihin voi osallistua eri organisaatioista, tai tietylle yritykselle räätälöityinä.