Valmetin teollisen internetin palvelut perustuvat merkitykselliseen dialogiin datan kanssa. Kuva Valmet.
Teknologia

Teollinen internet tuo älyä tuotantoon

Valmetilla uskotaan teolliseen internetiin. Yritys on liittänyt teollisen internetin osaami­ sensa myös palvelutuotteisiinsa ja Valmetin asiantuntijoiden ammattitaito on nyt moni­ puolisesti kaikkien asiakkaiden ulottuvilla.

Teksti Outi Rantala

Teollinen internet on tärkeä osa toimintaamme. Viemme sitä käytännön tasolle kaikissa liiketoiminnoissamme, Valmetin teollisen internetin johtaja Jari Almi kertoo.

Valmet toimittaa ja kehittää prosessiteknologiaa, automaatioratkaisuja ja palveluita sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Teollisen internetin palvelut parantavat osaltaan asiakkaiden tuotantolaitosten luotettavuutta ja suorituskykyä. Koneista ja laitteista saadaan irti optimaalinen suorituskyky ja erilaisten kunnossapitotoimenpiteiden tarpeen ennakointi varmistaa tuotannon pysymisen käynnissä keskeytyksittä.

Asiakkaat saavat täsmällistä tietoa laitteiden ja koneiden kunnosta ja käyttöpotentiaalista. Asiantuntijoiden tekemien analyysien ja ennakoinnin avulla syntyy suoraa säästöä esimerkiksi kunnossapitoon ja tuotannonohjauksen.

Ratkaisut räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan. Teollisen internetin palvelut saadaan liitettyä myös olemassa olevaan laite- ja konekantaan. Uusiin toimituksiin Valmetin teollisen internetin osaaminen on sisäänrakennettuna.

Palvelut yhteistyönä

Valmet on lanseerannut toistakymmentä uutta teollisen internetin palvelutuotetta ja perustanut neljä suorituskykykeskusta, jotka toimivat asiakkaiden kanavana kaikkiin teollisen internetin sovelluksiin.

Lisäarvoa ja uusia palveluita asiakkaille luodaan rakentamalla teollisen internetin ekosysteemiä muiden alan johtavien toimijoiden kanssa. Tuoreimpana kumppanina Valmetilla on ohjelmisto- ja palveluyhtiö Tieto, jonka kanssa tuotetaan yhdessä asiakkaille kattavia teollisen internetin palveluja.

Tuotantoprosessi- ja liiketoiminatiedot voidaan integroida ja optimoida asiakkaiden eduksi. Tietoturva on tärkeä asia: asiakkaiden on voitava luottaa siihen, että data pysyy oikeissa käsissä.

Keskeistä Valmetin kehittämässä palvelukonseptissa on, että asiakkaan koneiden ja laitteiden tuottaman datan keruu, analysointi ja hyödyntäminen on systemaattista.

– Asiantuntijamme osaavat poimia juuri sen olennaisen suuresta määrästä dataa, analysoida ja hyödyntää sitä asiakkaan eduksi.

Palvelu räätälöidään aina kullekin asiakkaalle, jolloin hyöty on hyvin konkreettista.

– Tuotannosta saadaan paras mahdollinen irti ilman suuria investointeja, Almi tiivistää.

 

Jaa artikkeli:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saatat myös pitää