Tamrex Oy:n Anne Martiskainen ja Josefiina Kemppinen sekä Vilkas Oy:n Timo Korvenoja.
Teknologia

Ole siellä missä asiakaskin

VERKKOKAUPPA. Kaupankäynti on yhä useammin monikanavaista. Verkkokauppa on merkittävä käyntikortti myös kivijalkakaupalle.

Teksti ja kuva Irma Capiten

Jos ei löydy netistä, ei ole olemassakaan, kiteyttää palo- ja työturvallisuusalan palveluyritys Tamrex Oy:n toimitusjohtaja Anne Martiskainen, kun hän ja Tamrexin markkinointisihteeri Josefiina Kemppinen sekä Vilkas Oy:n myyntijohtaja Timo Korvenoja keskustelevat verkkokaupan merkityksestä.

Korvenoja on ollut alalla parikymmentä vuotta – siitä lähtien, kun hän oli ensimmäisten joukossa tuomassa verkkokauppatoimintaa Suomeen.

– Verkkokauppoja perustettiin aluksi hiljakseen. Vuonna 2005 koettiin murros, kun markkinoille tuotiin ensimmäinen tee-se-itse- palvelu, jossa sai perustettua verkkokaupan edullisesti ilman koodaustaitoja. Siitä lähtien määrä on noussut voimakkaasti, Korvenoja kertoo.

– Viime syksyn jälkeen olemme avanneet yli 300 kauppaa ja tarjoamme nyt verkkokaupan noin 1600 yritykselle. Suomalaisilla on silti yhä takamatkaa. Meillä on pienemmät tavoitteet kuin esimerkiksi muilla Pohjoismailla, jotka toimivat kansainvälisemmin.

Verkkokaupalla on iso merkitys myös kansantaloudelle. Jos me emme myy, muut myyvät: Postnordin viimeisimmän tutkimuksen mukaan lähes joka toinen suomalainen verkkokauppa-asiakas teki ostoksia ulkomailta.

Lisäpalvelut napin painalluksella

Tamrexin repertuaariin kuuluu kaikkea palo- ja työturvallisuusalaan liittyvää paloautoista työkenkiin ja koulutuksiin: yhteensä noin 10 000 tuotetta, joista noin 1500 on myynnissä verkkokaupassa.

– Vaikka kaikkea ei tietenkään voi myydä verkossa, verkkokaupan olemassaolo on olennaista kaikelle toiminnallemme, Martiskainen toteaa.

– Verkkokauppa on kuin käyntikortti. Vaikka myisit kivijalan kautta, verkosta kauppa ja sen toiminta löydetään. Siellä ei voi olla olematta, lisää Kemppinen.

Tamrexin uusi, Vilkkaan toimittama verkkokauppa avattiin maaliskuussa. Martiskainen ja Kemppinen ovat siihen erittäin tyytyväisiä ja kiittelevät Vilkkaan laajaa lisäpalveluvalikoimaa.

– Esimerkiksi maksupalvelut, integroinnit tavarantoimittajiin, videoiden upotus sivustolle ja chat-palvelu olivat valmiiksi sisäänrakennettuja ominaisuuksia, jotka oli helppo ottaa käyttöön.

Vilkkaan asiakkaat ovat kaikilta toimialoilta ja kaiken kokoisia yrityksiä harrastustoimijoista pörssiyhtiöihin.

– Toiminnallemme ja järjestelmällemme on tyypillistä skaalautuvuus. Verkkokauppaa on joustava kehittää asiakkaan liiketoiminnan kasvaessa.

Jaa artikkeli:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saatat myös pitää