Kopar Oy:n hallituksen puheenjohtaja Erika Hietamäki sekä markkinointi- ja teknologiajohtaja Jyri Talja katsovat uuden strategian myötä luottavaisina tulevaisuuteen. Kuva Joona Raevuori.
Teknologia

Konepajasta kansainväliseksi teknologiayhtiöksi

Kopar Oy:n kunnian-himoisena tavoittena on kaksinkertaistaa liike-vaihto tulevan kolmen vuoden aikana. Yritys on hankkinut taloon uusia johtajia ja uudistanut täysin strategiansa. 

Teksti Timo Hämäläinen

Kopar perustettiin 30 vuotta sitten jatkamaan Rauma-Repolaan kuuluneen Parkanon konepajan kuljetinliiketoimintaa. Nyt yhtiö suunnittelee ja valmistaa irtotavaran kuljetusratkaisuja energialaitoksille ja metallurgiselle teollisuudelle. 

– Viimeinen vuosikymmen on ollut muutoksen aikaa. Sopimusvalmistuksen osuus liikevaihdosta on pienentynyt samalla kun omien tuotteiden ja projektitoiminnan osuudet ovat lisääntyneet, kertoo.

Kopar Oy:n hallituksen puheenjohtaja Erika Hietamäki. 

Yritys palkkasi vuoden 2018 alkupuolella liiketoiminnan vetäjiksi uudet johtajat. Heidän johdollaan yhtiö vie läpi uutta strategiaa, jonka tarkoituksena on muuntaa perinteinen konepajayhtiö moderniksi teknologiayhtiöksi. 

– Yhtiön omistaa kuusi yksityistä henkilöä, ja se on toiminut perheyhtiömäisesti. Uutta strategiaa toteuttavat käytännössä nyt ammattijohtajat, joilla kaikilla on pitkä kokemus kansainvälisistä projekteista ja teknologiakaupoista, Hietamäki toteaa. 

Muutosprosessi vauhdissa 

Uuden strategian perustana on nopeasti kasvava kansainvälinen projektimyynti. Sen osuus on noin puolet 20 miljoonan euron vuotuisesta myynnistä. Neljännes tulee sopimusvalmistuksesta ja toinen neljännes elinkaaripalveluista. 

Markkinointi- ja teknologiajohtaja Jyri Taljan mukaan yhtiö nostaa toiminnan laatua siten, että palvelut ja tuotteet täyttävät kaikilta osin kansainvälisesti toimivien isojen teknologiayhtiöiden vaatimukset. 

– Olemme täsmentäneet prosesseja ja johdamme toimintaa nyt niiden avulla. Parannamme suunnittelun ja dokumentoinnin tasoa. Projektien, riskien, sopimusten ja tuotteiden hallinta sekä asiakkuuksien johtaminen nousevat keskeiseen asemaan, Talja luettelee. 

Kaikkia uusia ajatuksia ei kuitenkaan olla vielä ehditty toteuttamaan kokonaisuudessaan. 

 

Tavoitteena on kaksinkertaistaa myynti kolmen vuoden aikana.

 

 

– Uusien toimintatapojen opettelu ja omaksuminen vie pari vuotta aikaa. Muutosprosessi kansainväliseksi teknologiayritykseksi ja oman sektorin markkinajohtajaksi on kuitenkin hyvässä vauhdissa. 

Taljan mukaan yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa myynti seuraavan kolmen vuoden aikana. 

– Tavoite on realistinen, mutta sen toteutuminen vaatii pääomaa. Kansainvälisen projektitoiminnan kasvattaminen vaatii leveitä harteita. Pelkästään projektiaikaiset takuut ovat mittavia, Talja toteaa. 

– Lisäpääomat tukisivat kasvustrategiaamme ja vahvistaisivat suunnitelmien läpivientiä aikataulussa, Hietamäki lisää. 

Koparin tärkeimpänä tuotteena on kiinteää polttoainetta käyttävien energialaitosten tuhkien kokonaisvaltainen käsittely. Kyse on laitoksista, jotka polttavat hiiltä, ruskohiiltä, biopohjaisia raaka-aineita, kierrätysmateriaaleja tai jätteitä. 

– Kun tuhkaa käsitellään, ensimmäisenä vaiheena on sen jäähdytys. Meillä on siihen ylivoimainen tuote, jonka jäähdytysteho on kaksinkertainen verrattuna parhaisiin kilpaileviin tuotteisiin, Talja sanoo. 

Kopar toimittaa kokonaisvaltaisia pölynkäsittelyratkaisuja myös metallurgisille tuotantolaitoksille. 

– Kaikkia tuotteitamme yhdistävä tekijä on se, että niillä käsitellään jauhemaista irtotavaraa, joka on kuumaa, kuluttavaa tai molempia. Kuljetukseen käytetään joko mekaanisia tai pneumaattisia kuljettimia, Hietamäki toteaa. 

Positiiviset näkymät 

Kopar on toimittanut laitteita ympäri maailmaa. Taljan mukaan markkinanäkymät ovat hyvät. 

– Strategiassamme on nostettu päämarkkina-alueeksi Skandinavia, Baltian maat, Venäjä, Puola ja muu itäinen Eurooppa. Ne riittävät hyvin liikevaihdon kaksinkertaistamiseen, mutta tarkoitus on laajentaa markkina-aluetta aina Välimerelle asti, Talja kertoo. 

Osaamisen puutteeseen Koparin kasvupyrkimysten ei ainakaan pitäisi tyssätä. Uusilla johtajilla on yhteensä liki kahdensadan vuoden kokemus kansainvälisistä projekteista. He ovat työskennelleet isoissa yhtiöissä, kuten Outotec, Metso, Valmet, Pöyry ja Outokumpu.

– Tuotteemme ovat hyviä ja henkilöstömme koostuu alan ammattilaisista. Katsomme tulevaisuuteen hyvin luottavaisina. 

 

Saatat myös pitää