Tutkimusyksikön johtaja Ilkka Kaikuvuo kertoo yrityksen menestyksen avaimen olevan usko omaan tekemiseen. Kuva Torsti Mäkinen.
Teknologia, Työyhteisö, Yritysympäristö

Käytännöllisyys kohtaa esteettisen muotoilun

Avokonttori, neuvottelutila tai työhuone – kaikki toimivia työtiloja, mutta vain tiettyihin tarkoituksiin. Framery tekee äänieristettyjä puhelinkoppeja, joista suurimmat toimivat neuvottelu-ja työtiloina. 

Teksti Irma Capiten

Kun aloitimme vuonna 2010, ideallemme naurettiin. Maailma oli kännyköiden myötä tyhjentynyt puhelinkopeista – kuka sellaisia nyt rupeaisi valmistamaan. Me rupesimme, loimme markkinan ja nyt olemme yksi Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä ja markkinajohtaja, kertoo yksi Frameryn perustajista, tutkimusyksikön johtaja Ilkka Kaikuvuo Tampereen Sarankulman puhelinkoppitehtaalla.

– Meillä panostetaan aikaa ja rahaa tuotekehitykseen sekä asiakaskokemuksen parantamiseen. Tiimissämme on parhaat tekijät ja haluamme pärjätä kilpailussa sekä ainutlaatuisen designimme että hyvien ja toimivien tuoteominaisuuksien ansiosta. Käytämme suunnittelun lähtökohtana myös asiakkaiden palautetta ja olemmekin luoneet onnistuneita tuotekehityskonsepteja esimerkiksi asiakkaidemme Microsoftin ja Twitterin kanssa.

Ensimmäinen puhelinkoppi syntyi omaan tarpeeseen, kun Kaikuvuon edellisessä yrityksessä kaksi työkaveria, Samu Hällfors ja Vesa-Matti Marjamäki, tuskastuivat avokonttorissa soittelevan Kaikuvuon työpuheluihin. Kaikuvuo ehdotti, että he hankkisivat puhelinkopin, ja niin päätettiin tehdä. Koppeja ei ollut kuitenkaan ollut missään myytävänä. Niinpä työkaverit rakensivat kopin, ja näin liikeidea jasen myötä uusi yritys oli syntynyt. Myös Hällfors työskentelee Frameryllä, nykyisin toimitusjohtajana.

– Seuraavat kaksi koppia myytiin Vincitille. Niiden akustiikka oli kamalaa, ja siitä lähti liikkeelle tuotekehittely. Ensimmäiset vuodet olivat taloudellisesti vaikeita, sillä tämä on pääomavaltainen ala: vaneri ja lasi maksavat, eikä tuoreelle yritykselle annettu pitkiä maksuaikoja. Vuosi 2014 oli käänteentekevä, kun saimme sijoittajaksi Kim Väisäsen. Homma lähti pyörimään isosti.

Väisänen on kuvaillut Frameryä parhaaksi sijoituksekseen.

Ei halpaa vaan hyvää

Menestyksen toinen päätekijä oli rajaaminen. Tuotevalikoima rajattiin kahdeksasta mallista yhteen, O:hon, joka on yhä malliston kulmakivi. Seuraavana vuonna O avasi Amerikan markkinan, jonka jälkeen Pohjois-Amerikka on kasvanut yhdeksi merkittävimmistä vientialueista.

Yrityksellä on nykyisin noin viitisenkymmentä kilpailijaa, mutta Framery on markkinajohtaja. Kaikuvuon mukaan tämä juontuu parhaasta laadusta ja designista sekä niiden luomasta imagosta.

 

Tarve tuotteelle oli jo olemassa, mutta markkinat piti itse rakentaa

 

 

– Suurin osa Forbesin listalla olevista yrityksistä on asiakkaitamme, eivätkä he osta työntekijöilleen ja asiakkailleen halpaa, vaan hyvää.

Nykyisin Frameryn mallistossa on kolme päätuotetta tykötarpeineen: yhdelle hengelle mitoitettu O, 2–4 hengen tarpeisiin suunniteltu Q ja 4–6 hengen 2Q. Isommat suunniteltiin neuvottelu- ja tiimityötarpeisiin, kun tutkimuksissa havaittiin toimistojen neuvottelutilojen olevan keskimäärin liian suuria.

Kopit kulkevat Tampereelta noin 70:een eri maahan.

– Etelämanner on ainut maanosa, minne emme ole koppejamme myyneet, Kaikuvuo naurahtaa.

Sisätilat räätälöitävissä

Tilat ovat räätälöitävissä, mutta pääosin joka maahan tilataan samoja koppeja, mikä on valmistamisen kannalta kustannustehokasta.

– Teemme koppeja toimistoihin, ja toimistojen tarpeet ovat kaikkialla samanlaiset. Sisätiloja tosin tuunataan esimerkiksi pistokkeiden osalta, sillä sähköasioissa on maiden välistä vaihtelua.

Myös tilojen värityksessä, valaistuksessa ja muussa tekniikassa on vaihtoehtoja. Elämme työn murroksen aikaa, ja esimerkiksi videoneuvottelut eri maiden välillä ovat yhä enemmän arkipäivää.

– Meidän videokoppimme ovat maailman kehittyneimmät, kuten kaikki koppimme. Käyttäjäkokemus on vahvuutemme, ja se muodostuu paljolti teknisistä ominaisuuksista: meillä on paras akustiikka, ilmanvaihto ja ergonomia. Tiloissamme voi työskennellä vaikka koko päivän. Videokopeissa kiinnitimme erityishuomiota säädettävään valaistukseen, jota ilman esimerkiksi kalpea suomalainen voisi hukkua vaaleansävyiseen seinään.

Saatat myös pitää