Jukka Happonen, Hannu Nissinen ja Seidi Erätuli-Flander kehittävät Klinikillä uusia tekoälyyn perustuvia ratkaisuja terveydenhuollon tehostamiseksi. Kuva Aleksi Palmqvist.
Teknologia

Hoito tehostuu tekoälyllä

Sähköisellä hoidon tarpeen arvioinnilla pystytään tehostamaan terveydenhuollon toimintaa merkittävästi sekä helpottamaan potilaan asiointia.

Teksti Suvi Huttunen

Terveydenhuollossa erilaisten ammattilaisten kirjo on valtava ja potilaan haastena on löytää juuri oikean ammattilaisen luo. Useimmiten potilas on yhteydessä terveyskeskukseen ensin puhelimitse, jolloin tehdään hoidon tarpeen arvio.

– Puhelintoiminta työllistää terveyskeskuksissa usein kokeneimmat hoitajat, jotka osaavat mahdollisimman nopeasti tehdä arvion ja ohjata potilaat oikein eteenpäin. Joissain terveyskeskuksissa puhelinruuhka on valtava. Tätä tilannetta helpottaa Klinikin potilasohjausratkaisu, kertoo Klinik Healthcare Solutionsin toimitusjohtaja Hannu Nissinen.

Klinikin tekoälyyn perustuva potilasohjausratkaisu auttaa tunnistamaan ja hoitamaan erilaisia oireita ja ohjaa potilaan oikean terveydenhuollon asiantuntijan luo.

Sähköinen arviointi

Klinikin sähköinen potilasohjaus on käytössä jo noin 50 terveyskeskuksessa. Se toimii selaimen kautta, ja potilas voi kotisohvaltaan klikata tilanteeseensa sopivat oireet, joiden perusteella tekoälyyn perustuva algoritmi tekee kattavan tulkinnan hoidon tarpeesta. Potilas syöttää järjestelmään myös taustatiedot sekä tiedot aiemmasta hoidosta ja lääkityksestä, jotka vaikuttavat arvioon. Tietojen perusteella algoritmi tekee suosituksen hoidon kiireellisyydestä ja tarvittavasta asiantuntijasta.

Suositus ilmestyy suoraan terveyskeskuksen tai yksityisen lääkärikeskuksen käyttöliittymään, josta hoitaja voi hyväksyä suosituksen ja varata potilaalle ajan suoraan oikealle asiantuntijalle. Potilaalle lähtee järjestelmästä viesti, jossa kerrotaan varattu aika sekä muut tarvittavat toimenpiteet. Näin potilas pääsee heti ensimmäisellä käynnillä suoraan oikealle asiantuntijalle ja lääkärillä on heti käytössään kaikki taustatiedot.

Nissinen vertaa potilasohjauspalvelua verkkopankkiin, jossa rutiininomaiset asiat saa hoidettua sähköisesti käymättä paikan päällä.

– Tämä vapauttaa resursseja terveydenhuollon puolella, mutta varsinkin asiakkaan puolella helpottaa merkittävästi asiointia, Nissinen sanoo.

Nopeaa reagointia

Hoidon tarpeen arviota säätelevään lakiin on tulossa muutos, joka mahdollistaa arvion antamisen digitaalisesti.

– Hoitaja hyväksyy sähköisen potilasohjauksen antaman suosituksen, koska heillä on paras tieto siitä, mitä resursseja juuri heillä on käytössä, ja kuka on paras asiantuntija mihinkin vaivaan, kertoo Nissinen.

Yksityisellä puolella järjestelmä avaa suoraan sopivien lääkärien ajanvarauskalenterin, josta potilas voi itse valita ajan. Järjestelmä vähentää riskiä siitä, että potilas ohjautuu väärään paikkaan. Sen avulla päästään puuttumaan heti kiireellisiin tapauksiin.

– Jos potilaan oireissa on kuitenkin mitään viitteitä kiireelliseen päivystykselliseen asiaan, esimerkiksi veritulppaan tai aivoinfarktiin liittyvää, potilas ohjataan suoraan päivystykseen. Potilaalla on myös ehkä matalampi rima tarkistaa asia, kun ei tarvitse mennä päivystykseen kuulemaan, ettei tilanteessa ole mitään hälyttävää. Järjestelmästä voi tulla myös itsehoito-ohjeet.

Ensi vuoden alussa Klinikin potilasohjausta kokeillaan myös päivystyksessä Kokkolan alueella. Nissisen mukaan maailmanlaajuisesti ongelmana on, että päivystykseen hakeutuu ihmisiä mitä kummallisemmilla syillä ja iso osa turhaan.

– Ihmiset haluavat mielenrauhan siitä, onko tilanne kiireellinen – etenkin jos kyseessä on lapsi. Jos pystymme ohjaamaan ja ohjeistamaan potilaita paremmin, saadaan päivystyksen toimintaa tehostettua hyvinkin paljon.

Nissinen uskoo, että lakimuutoksen myötä tulevaisuudessa digitaalisen hoidon tarpeen arvion avulla voidaan tehdä joissain tapauksissa myös diagnooseja ja määrätä reseptejä. Esimerkiksi naisten virtsatietulehdus voisi olla tällainen vaiva. Palveluun voivat liittyä myös muut toimijat, kuten apteekit, jolloin koko asian voi hoitaa alusta loppuun mobiilisti omalta kotisohvalta.

 

Klinik Healthcare Solutions

  •  Työllistää noin 15 lääketieteen ohjelmistokehityksen ja terveysteknologian ammattilaista.
  • Asiakkaina yli 900 yksityistä ja julkista terveydenhuollon toimipistettä ja palveluntuottajaa.
  • Klinikin lääketieteellinen algoritmi tunnistaa luotettavasti vaivan ja auttaa oikean hoidon löytämisessä.

Saatat myös pitää