Uusi teknologia on tehnyt hampaiden hoidosta aikaisempaa nopeampaa, laadukkaampaa ja edullisempaa, iloitsevat hammaslääkärit Marko Ahonen ja Katariina Ahonen. Kuva Tapio Aulu.
Teknologia

Hampaiden digiaika

Kehittyneet teknologiat ulottuvat myös hammashoitoon: digitaalinen jäljentäminen ja kolmiulotteinen kuvantaminen parantavat ja nopeuttavat hoitoa sekä laskevat siitä aiheutuvia kustannuksia. 

Teksti Tia Yliskylä

Sininen valo sukeltaa suuhun, kun hieman hammasharjaa suurempi kapula kurkkaa hampaita. Laite käy ylä- ja alahampaissa, ikenien päällä ja kitalaessa. Ei satu eikä tunnu edes ilkeältä. Muutamassa minuutissa kaikki on valmista. 

Hammaslääkäri Marko Ahonen näyttää tietokoneen ruudulta kolmiulotteista kuvaa purukalustosta: suukamera on jäljentänyt tarkasti kaikki hampaat ja ikenet. Mikään ei jää uuden teknologian kameralta huomaamatta: lohkeamassa oleva paikka erottuu selvästi, samoin kiilteen kulumat ja purennan suunta. 

Kun tilannekuva hampaiden kunnosta on tehty, suunnitellaan hoitotoimenpiteet digitaalisesti. Ruudulta näkee, miltä keraaminen kruunu hampaassa näyttäisi. Digitaalisella jäljentämisellä ja 3D-kuvantamisella voidaan suunnitella jopa oikomishoitoja ja hammasimplantteja. 

– Uusi teknologia on tehnyt hoidosta aikaisempaa nopeampaa, laadukkaampaa ja edullisempaa. 

Tarkkaa hoitoa digivälinein 

Ahonen ja Hammaslääkäriklinikka Huippu Hämeenlinnassa ovat digitaalisen hammashoidon edelläkävijöitä. Hoitovälineisiin kuuluu digitaalinen CEREC Primescan –laitteisto, joka luo hampaista kolmiulotteiset digitaaliset jäljennökset. Kuvien avulla hampaiden kunnon tarkistaminen ja hoitotoimenpiteiden suunnittelu ovat aikaisempaa tarkempia. 

– Hoito on entistä laadukkaampaa, kun näemme paremmin mikä suun tilanne on. Pystymme myös seuraamaan tarkemmin, miten suun terveyden tilanne kehittyy. 

 

Hoito on entistä laadukkaampaa, kun näemme paremmin,
mikä suun tilanne 

 

 

 

Digitaalisessa hammashoidossa kuvat tallennetaan potilaan kuvarekisteriin seurantaa varten. Seurannassa nähdään tarkasti, onko esimerkiksi tullut lisää reikiä tai hapokkaiden juomien aiheuttamaa kulumaa. Tieto on tarkempaa kuin esimerkiksi perinteisen hammaskartan värikoodit. Siinä missä hammaskarttaan on merkitty vain paikka tai alkava reikä, digitaalinen 3D-kuva näyttää tarkasti mahdolliset murtumalinjat tai paikan lohkeamat. 

Tallennetuista kolmiulotteisista hammaskuvista on iloa lisäksi onnettomuuksien jälkeen, koska vaurioitunut hammas pystytään digitaalisten jäljennösten ansiosta palauttamaan lähes ennalleen. 

Vähemmän käyntikertoja 

Laatu on huippua myös hammashoidon materiaaleissa. Keraaminen pinnoite on muovipaikkaa pitkäikäisempi. 

– Käytämme tieteellisesti parhaiksi havaittuja materiaaleja. Keraaminen paikka on monesti muovia järkevämpi ratkaisu, etenkin laajoissa suun takaosan paikkauksissa. Muovi suorastaan kerää bakteereja, ja silloin hampaiden reikiintyminen saattaa jatkua. 

Tarkkuuden ja laadun parantumisen lisäksi uudessa hammashoidon teknologiassa ilahduttaa edullisuus. Etenkin potilaiden hymykuopat syvenevät, kun hammaslääkärilasku on perinteistä pienempi. 

– Jos keraaminen kruunu aikaisemmin maksoi asiakkaalle noin 800–1000 euroa hammasta kohden, nyt hinta voi olla noin 600 euroa, Ahonen laskee. 

Laskun pienentymiseen vaikuttaa ennen kaikkea tehokkuus. Uuden teknologian ansiosta hammashoito on aikaisempaa nopeampaa ja hammaslääkärikäyntejä tarvitaan totuttua vähemmän. Esimerkiksi keraaminen kruunu saadaan paikoilleen huomattavasti nopeammin kuin perinteisessä paikkaustekniikassa. Aikaisemmin kruunun saaminen hampaaseen saattoi kestää arviolta 1,5 viikkoa. Nyt samainen paikka saadaan suuhun parhaimmillaan muutamassa tunnissa. 

– Potilas voi varata aamuksi vastaanottoajan keraamisen kruunun hiontaa varten. Ensimmäinen vaihe on valmis puolessa tunnissa. Sitten potilas odottaa tunnin – vaikka kaupungilla hengaillen – ja minä aloitan kruunun valmistamisen. Kruunun kiinnittäminen kestää puolisen tuntia. Kahden tunnin päästä saa syödä, joten potilas ehtii vielä lounaallekin. 

Kustannustehokkuus vaikuttaa myös hoidon ajoitukseen. Nyt potilaalla on varaa ennakoida, ja vaihdattaa esimerkiksi lohkeamassa oleva muovipaikka keraamiseen kruunuun. 

– Pahastikin kärsinyt hammas saadaan yhdellä käynnillä korjattua niin, että se vastaa lähes paikkaamatonta hammasta, kunhan tilanteeseen puututaan riittävän ajoissa. 

Hammaslääkäriklinikka Huipun asiakas Pasi Suvanto vakuuttui kolmiulotteisista havainnekuvista ja päätti hankkia hammasimplantit. Kuva Tapio Aulu.

Raudoista muovikalvoon 

Uusi teknologia on mullistanut oikomishoidon. Ahonen näyttää tietokoneen ruudulla, kuinka kätevää oikomishoidon digitaalinen suunnittelu on. Väkisinkin hymyilyttää, kun vinksallaan oleva hammasrivi suoristuu siistiksi digitaalisesti. Totta suunnitelmasta tulee jopa vuodessa. 

– Toivottuun tulokseen päästään aikaisempaa vaivattomammin. Eikä suuhun enää asenneta rautaa, vaan esimerkiksi läpinäkyvä muovikalvo, joka oikoo hampaita, Ahonen kertoo. 

Ajan ja rahan lisäksi säästyvät potilaan hermot. Keraamista kruunua ja oikomishoitoa varten tarvittava hammasmuotti tehtiin aikaisemmin massajäljennöksenä. Ikävän makuista massaa sai sietää suun täydeltä. Nyt ei tarvita massoja, koska digitaalinen laitteisto tekee tarkat mittaukset ja suunnittelu tapahtuu tietokoneen ruudulla. 

Digitaalisuus helpottaa myös konsultointia. Esimerkiksi Hammaslääkäriklinikka Huipussa röntgenhammaslääkäri katsoo kuvat etänä. Kaikki näkyy piiruntarkasti tietokoneen ruudulla. 

Ahonen näkee digitaalisen hammashoidon tulevaisuuden erittäin valoisana. 

– Kaikki voittavat, sekä potilaat että hammaslääkärit, kun hampaiden tilannetta pystytään seuraamaan tarkasti, ennaltaehkäisemään ongelmia, laskemaan hammashoidon kustannuksia ja tekemään laadukasta hammashoitoa. 

CEREC Primescan –laitteistoa tuo Suomeen Hammasväline Oy. Ahonen on yksi kouluttajista. Hän opettaa digitaalisten hammashoitolaitteiden käyttöä kotimaan lisäksi muualla Euroopassa. 

– Valitsimme CEREC Primescan –laitteiston, koska se on markkinoiden ainoa laitteisto, jonka avulla pystytään tekemään laadukkaita hammashoitoja nopeasti, jopa saman päivän aikana. 

Digitaalisen hammashoidon hyödyt ovat Ahosen lisäksi huomanneet klinikan asiakkaatkin. Reilut puoli vuotta sitten avattuun Hammaslääkäriklinikka Huippuun Hämeenlinnaan tulee paljon asiakkaita pääkaupunkiseudulta ja kauempaakin. 

– Vastaanottoajoissa on välillä jonoa useampi viikko. Olemme iloisia, että laadukasta palvelua arvostetaan. Asiakkaamme ovat selvästi kiinnostuneita nykyaikaisista hoitomenetelmistä, Ahonen iloitsee. 

Tyytyväinen asiakas 

Hämeenlinnalainen Pasi Suvanto virnistää rennosti hammaslääkärilleen Marko Ahoselle. Mikäs on miehen virnistellessä, kun kolmen hampaan implanttihoito onnistui odotetusti. 

– Olen erittäin tyytyväinen. Vanhan urheiluvamman vuoksi poistetut hampaat korvattiin implanteilla. Purenta oikeni, ja uudet hampaat istuvat suuhuni mainiosti, Suvanto kuvailee. 

Päätös implanttien tilaamisesta oli helppo tehdä. Sen verran houkuttelevilta digitaaliset havainnekuvat Ahosen tietokoneruudulla näyttivät. 

– Parasta hammashoidossa oli loistava palvelu. Hammaslääkäriklinikka Huipun Katariina ja Marko Ahonen hoitavat ihmisiä niin, ettei tarvitse pelätä tai jännittää. 

Digitaalista teknologiaa hammashoidossa 
  • Tehokkaaseen CEREC Primescan –laitteistoon kuuluvat digitaalinen suukamera, 3D-jyrsin sekä polttouuni. 
  • Suukamera jäljentää muutamassa minuutissa koko hampaiston ja purennan. Kolmi-ulotteinen malli saadaan tietokoneelle käyttöön hammashoidon suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan. 
  • 3D-jyrsimellä ja polttouunilla valmistetaan pitkäkestoisia keraamisia rakenteita hampaisiin, esimerkiksi keraamisia kruunuja, hammasimplantteja sekä laminaatteja. 
  • CEREC Primescan -laitteiston valmistaja on Dentsply Sirona ja maahantuoja on Hammasväline Oy. 

You Might Also Like