Liiketoimintajohtaja Ari Myllymäki kertoo monen mieltävän Hakosen logistiikkayritykseksi, vaikka merkittävä kasvu tulee myös kiinteistöjen elinkaaripalveluista. Kuva Aleksi Palmqvist.
Teknologia

Elinkaaripalvelu säästää kokonaiskustannuksissa

Kiinteistön suurien kodin- ja pesulakoneiden hankinta elinkaaripalveluna säästää sekä aikaa että rahaa. Digitaaliset lisäpalvelut täydentävät kokonaisuuden. 

Teksti Suvi Huttunen

Kun yhdistetään hyvät tuotteet ja elinkaaripalvelut saadaan voittajakonsepti, liiketoimintajohtaja Ari Myllymäki Hakonen Solutionsilta uskoo. 

Kiinteistön laitehankintojen kokonaiskustannuksia arvioitaessa on huomioitava ainakin laiteinvestoinnit ja laitteiden käyttöönotto, varastointi, siirto, asennus ja kierrätys sekä laitteiden huolto ja ylläpito. Tähän päälle tulee vielä työmäärä, joka menee kaiken valvontaan ja hallinnointiin. Kun yritys ostaa laitteet yhdeltä toimijalta, asennukset toiselta, huollot kolmannelta, saa Hakoselta kaikki laitteen elinkaareen liittyvät palvelut yhdestä paikasta. Yrityksen henkilöstö hallitsee ymmärryksellä koko kuvion. 

– Jos kaikkia osa-alueita hoitaa eri yritys, on mietittävä aina erikseen kenelle soittaa. Tähän menee aikaa ja kustannus omalle työlle nousee. Hakonen on valtakunnallinen toimija, joka voi auttaa kokonaiskustannusten hallinnassa, Myllymäki sanoo. 

Yhden luukun periaate 

Elinkaaripalvelussa Hakonen haluaa Myllymäen mukaan olla Suomen paras ja tarjota maailmanluokan palvelua. Se tarkoittaa yksilöllistä myyntityötä, jonka jälkeen laitteet toimitetaan perille, asennetaan, annetaan tarvittaessa käyttökoulutus sekä viedään vanhat laitteet pois kierrätykseen. Elinkaaripalveluun on liitettävissä myös laitteiden säännöllinen huolto ja ylläpito. 

– Asiakastyytyväisyytemme on mitatusti huippulaatua. Hyvällä palvelulla saa Suomessa edelleen suhteettoman hyvän kilpailuedun, Myllymäki naurahtaa. 

Hyvä esimerkki elinkaaripalvelusta ovat taloyhtiöiden pesulakoneet. Vuosihuollolla pidennetään kalliiden laitteiden käyttöikää ja samalla taloyhtiö saa arvion laitteiden kunnosta sekä investointitarpeista. 

– Kun yhdistämme kaiken yhdeksi elinkaaripalveluksi, saamme optimoitua tehon ja pystymme tuottamaan palvelun kustannustehokkaasti. Asukas sekä vuokranantaja saavat meiltä paremmat laitteet ja yhtenäisen malliston kilpailukykyiseen hintaan. Työaikaa säästyy, kun kaiken saa yhden luukun periaatteella, Myllymäki tiivistää. 

Poistaa asiakkaan huolet 

Elinkaaripalveluihin on mahdollista yhdistää myös moderneja digitaalisia lisäpalveluja, kuten pesuloiden ajanvaraus, taloyhtiöiden porrasnäytöt sekä liesivahdit. Pesuloiden laiteriippumattoman digitaalisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata pesukoneen, kuivaushuoneen tai muun taloyhtiön tilan joko oman älypuhelimensa tai tietokoneensa kautta, tai vaihtoehtoisesti kiinteistön kosketusnäytöltä. 

Digitaaliset porrasnäytöt helpottavat taloyhtiön viestintää ja säästävät huoltomiehen aikaa, kun jokaisessa kiinteistössä ei tarvitse käydä erikseen, vaan näytön voi ohjelmoida vaikka matkapuhelimesta. Liesivahti taas varoittaa, kun lämpötila nousee liian korkeaksi, ja sammuttaa lieden automaattisesti. 

Hakonen on kehittänyt myös oman toiminnanohjausjärjestelmän, joka on integroitavissa asiakkaan käyttämiin järjestelmiin. Näin esimerkiksi tieto huoltokäynnistä menee suoraan asiakkaalle. Jatkossa integraatiomahdollisuuksia tulee olemaan vielä paljon enemmän. 

– Johtoajatuksenamme on, että poistamme asiakkaan huolen ja samalla myös oman huolemme. 

Digitaaliset palvelut ovat yksi Hakosen tärkeimpiä kehityshankkeita. Vielä tämän vuoden puolella kuluttajat pääsevät tutustumaan aivan uudenlaiseen verkkopalveluun, jonka kautta Hakonen myy erilaisia palvelutuotteita. Myllymäki korostaa, että kyseessä ei ole pelkkä verkkokauppa, vaan aivan uudenlainen palvelukokonaisuus. 

– Kokonaisvaltaisesta ja modernista verkkopalvelukokonaisuudesta on helppo ostaa ja myydä. Verkkopalveluissa on sosiaalinen tyhjiö, jonka me tulemme huomioimaan.

 

Hakonen Solutions Oy 
  • Vahvassa kasvussa oleva 100-vuotias perheyritys työllistää 330 henkilöä. 
  • Tarjoaa elinkaaripalvelun sekä hankalasti liikutelta-vien laitteiden kuljetuksen ja asennuksen. 
  • Kodinkonetoimituksia vuosittain 15 000, korjauksia 16 000, pesulakonetoimituksia 3500 ja pesutupia noin 1000.

Saatat myös pitää