Teknisessä tukkukaupassa arvostetaan vastuunkantoa

Teknisessä tukkukaupassa arvostetaan vastuunkantoa

Ahlsell tekee jatkuvasti toimenpiteitä ympäristöön vaikuttavilla sektoreilla, kertovat markkinointipäällikkö Miila Huttunen, toimialajohtaja Pasi Paakkunainen ja laatupäällikkö Aki Myllykoski.

Teknisessä tukkukaupassa arvostetaan vastuunkantoa

Pohjoismainen tekninen tukkukauppa Ahlsell kantaa vastuuta sekä ympäristöstä että sosiaalisesta ja taloudellisesta kestävyydestä. Vastuullisuus näkyy asiakastutkimuksissa entistä myönteisempänä mielikuvana.

Teksti Ritva-Liisa Sannemann  Kuva Teemu Heikkilä

Ahlsell myy tavaraa rakentamisen, kunnostamisen ja kiinteistöhuollon ammattilaisille. Laaja tuotevalikoima käsittää LVI-, sähkö-, teollisuus-, kylmä- ja tee-se-itse-tuotteita. Vastuullista liiketoimintaa ohjaavat kestävän kehityksen tavoitteet ja liiketapaperiaate, joka pohjautuu moniin kansainvälisiin sopimuksiin.

Myös Suomen Ahlsell noudattaa konsernin periaatteita. Ahlsell Oy on toteuttanut kolmen vuoden ajan kestävän kehityksen tavoitteita ja edennyt koko ajan myönteiseen suuntaan.

– Teemme jatkuvasti toimenpiteitä kaikilla ympäristöön vaikuttavilla sektoreilla, toteaa toimialajohtaja Pasi Paakkunainen.

Seitsemään tavoitteeseen kuuluu kouluttaa työntekijät toimimaan liiketapaperiaatteen mukaisesti, esitellä vuosittain vähintään kymmenen innovatiivista tuotetta ja palvelua, tehdä tavarantoimittajien auditointeja, sisällyttää arvioinnit sopimuksiin, vähentää kuljetusten hiilijalanjälkeä, pienentää energiankulutusta sekä karsia jätteenkäsittelyn ympäristövaikutuksia.

Vastuullinen toimitusketju

Erityisen tärkeänä Suomen Ahlsell pitää tavarantoimittajien auditointeja. Niillä varmistetaan, että toiminta lähtömaassa täyttää kansainväliset sopimukset, noudattaa kansallista lainsäädäntöä ja konsernin liiketapaperiaatetta. Vastuunkanto viedään omasta organisaatiosta koko ketjuun.

– Tavoitteenamme on, että hankinnan arvolla mitattuna puolet toimittajista olisi tarkastettu ja 80 prosenttia sitoutuisi liiketapaperiaatteen noudattamiseen tämän vuoden loppuun mennessä, laatupäällikkö Aki Myllykoski toteaa.

Urakka on iso, sillä konsernilla on tuhansia tavarantoimittajia. Ahlsell käy vuoropuhelua kumppaneiden kanssa ja ohjaa niitä vastuullisuuteen. Joskus päädytään valitsemaan kestävää kehitystä paremmin noudattava toimittaja.

Suomen Ahlsell tekee myös paljon töitä ympäristövaikutusten vähentämiseksi Hyvinkään logistiikkakeskuksessa. Kuljetuksissa päästöjä hillitään optimoimalla niin varastoon tulevia kuin sieltä lähteviä toimituksia.

– Asiakkaiden ostokäyttäytyminen vaikuttaa siihen, miten suuria eriä meiltä lähtee eteenpäin. Pyrimme sellaisiin logistisiin ratkaisuihin, ettei tulisi puolityhjiä kuljetuksia, Paakkunainen sanoo.

Vastuullisuus koskettaa myös jokaista työntekijää. Henkilökunta onkin ryhtynyt vähentämään matkustelua ja pitämään koulutuksia ja kokouksia verkossa. Suomessa suuri osa työntekijöistä on jo koulutettu liiketapaperiaatteeseen CODE-pelin avulla. Sitoutuneisuudesta kertoo työntekijöiden into kehitellä ympäristöystävällisiä ideoita, joista myös palkitaan.

Hiilidioksidipäästöissä tavoitellaan 50 prosentin vähennystä vuoteen 2030 mennessä vuoden 2016 tasoon nähden ja suhteessa liikevaihtoon. Myös energiankulutusta hillitään eri tavoin: Keskusvaraston katolle on jo asennettu aurinkopaneeleita, joilla tuotetaan 17 prosenttia logistiikkakeskuksen sähköntarpeesta. Investointeja tullaan tekemään myös LED-valaistukseen ja ympäristöystävällisempiin työkoneisiin.

AUDITOINNEILLA varmistetaan, että vastuullisuus ulottuu koko toimitusketjuun.

Asiakkailta hyvä arvosana

Tavaraa lähtee vuosittain 60 000 tonnia 24 jalkapallokentän kokoiselta keskusvarastolta. Varaston lavapaikoilta löytyy yli 55 000 artikkelia. Kun tuotteita toimitetaan ulos 40 yhdistelmäkuorman verran päivässä, kertyy myös pakkausjätettä isot määrät.

– Kierrätämme tehokkaasti muovia ja pahvia vähentääksemme kaatopaikkakuormitusta. Kierrätysaste keskusvarastossa on nyt 93 prosenttia, kertoo markkinointipäällikkö Miila Huttunen.

Huttunen katsoo, että vastuullisuudesta on tullut asiakkaille yhä merkityksellisempi tekijä. Viime vuoden tutkimus osoitti, että asiakkaat kokivat Suomen Ahlsellin erittäin vastuulliseksi toimijaksi. Myös Ahlsellin suositteluhalukkuudesta kertova NPS luku nousi entisestään ja oli 53 vuoden 2019 lopussa.