Tapahtumien ja matkojen mestarit

newspool

Vuosien kokemus on tuonut Abelitan toimitusjohtaja Tiina Lehtovaaralle ja markkinointipäällikkö Nina Pentikäiselle varmuutta tapahtumien järjestämiseen.

Tapahtumien ja matkojen mestarit

Tapahtumajärjestäminen ja matkatoimisto yhdistyvät ketterästi dynaamisessa, yhden osoitteen palvelutalossa. Abelita Travel and Events hoitaa matkat, majoitukset, ruokailut ja ohjelmat niin Suomessa kuin maailmallakin. Parasta työssä on luovuus.

Teksti Anna Gustafsson  Kuva Juha Arvid Helminen

lllalla on edessä monen sadan ihmisen tapahtuma, jossa on ohjelmaa ilma-akrobatiasta saksofonin soiton kautta tanssi- ja lauluryhmän esitykseen. Vähemmän kokenutta saattaisi illan kulku jännittää. Tapahtuman järjestäjät, Abelita Travel and Events –yrityksen toimitusjohtaja Tiina Lehtovaara ja markkinointipäällikkö Nina Pentikäinen istuvat kuitenkin tyynen rauhallisina, vaikka tapahtuman alkuun on vain muutamia tunteja.

–  Kaikkeen ei voi varautua, mutta kun mietimme askel askeleelta koko homman läpi, yllätysmomentteja ei juuri tule, Lehtovaara sanoo rauhallisesti.

Abelita Travel and Events on vuonna 2007 perustettu tapahtuma- ja matkatoimisto, jonka toiminta on kansainvälistynyt jatkuvasti. Abelitan viiden hengen tiimi järjestää suomalaisille yrityksille ja yhdistyksille tapahtumia ja matkoja Suomessa sekä ulkomailla. Yritys tuo myös ulkomaisia ryhmiä Suomeen. Asiakkaat toivovat yhä useammin erilaisia elämyksiä. Jokainen matka ja tapahtuma räätälöidään asiakkaan mukaan.

–  En edes jaksaisi myydä pakettitavaraa hyllyltä. Mutta ei tätä koulunpenkiltä opi – täytyy pystyä tarjoamaan enemmän kuin asiakas osaa edes pyytää, Lehtovaara nauraa.

Pelillisyys uutta matkailussa

Matkailussa ollaan menty entistä enemmän ainutkertaisten elämysten suuntaan. Esimerkiksi Venäjältä ja Baltian maista tulevia asiakkaita kiinnostaa Suomen luonto, kuten kalastusmatkat Turun saaristossa.

Toinen uutuus on pelillisyys. Lehtovaara kertoo juuri vieneensä lähes sadan hengen yritysryhmän tutustumaan Budapestiin. Ryhmä jakaantui tiimeihin, jotka saivat iPadeihin kaupunkiin liittyviä tehtäviä. Pelin myötä tulivat tutuiksi niin kaupunki kuin työkaveritkin. Rakennettiin tiimihenkeä ja virkistyttiin. Samanlaisia pelillisiä retkiä on järjestetty myös luonnossa. Teknologia on tuonut myös uusia näkökulmia Helsingin esittelemiseen ulkomaisille vieraille.

–  Pelillisyydessä yhdistyvät elämys, yhteinen kokemus ja yhdessä tekeminen. Yritykset panostavat työntekijöiden hyvinvointiin ja yhteishengen parantamiseen.

EN MUISTA yhtään kertaa, jolloin haastetta ei olisi otettu vastaan.

Aasialaisia kiinnostaa Suomi

Lehtovaara ei muista yhtään kertaa, jolloin haastetta ei olisi otettu vastaan. Ainoastaan kerran, kun Abelitaa kysyttiin järjestämään tapahtuma Soulissa Etelä-Koreassa kansainvälisille kauppakeskusten johtajille, sitä mietittiin hetki. Lopulta tapahtuma onnistui hyvin.

Toisessa tapauksessa yrityksen toimitusjohtaja halusi keskellä tammikuuta Tallinnassa saapua konferenssiin polkupyörällä. Alle puolen tunnin varoitusajalla sekin järjestyi.

–  Parasta tässä työssä on luovuus ja vapaus. Pidän myös asiakkaiden kohtaamisesta ja siitä, että luon juuri heille sopivan tapahtuman tai matkan, Pentikäinen kertoo.

Pentikäistä työllistävät tällä hetkellä erityisesti aasialaiset koululaisryhmät, jotka ovat kiinnostuneita tulemaan Suomeen leirikouluun.Ensimmäinen ryhmä Kiinasta saapuvia lapsia on tulossa alkuvuonna.

–  Kiinasta saapuvat ryhmät toivovat lapsille mahdollisimman korkeatasoista opetuksellista sisältöä. Heitä kiinnostavat teknologia sekä ympäristö, Pentikäinen kuvaa.