Tanssi on aivojen superharrastus

Tanssi on aivojen superharrastus

Tanssi on hyvä sekä tehokas keino palautua työpäivän paineista, ja sen on katsottu lieventävän myös uupumuksen sekä masennuksen oireita.

Tanssi on aivojen superharrastus

Tanssi sopii kaikille ikään, sukupuoleen, etniseen taustaan ja sosioekonomiseen statukseen katsomatta. On myös selvitetty, voisiko tanssi olla osa koulupäivää.

Teksti Maiju Korhonen  Kuva Iita Sillanpää

Suomen Tanssiurheiluliiton seurakehittäjä Katriina Lahti on sydämeltään tanssi-ihminen. Hänen tanssiharrastuksensa alkoi 90-luvulla, ja aktiivinen kilpaura kesti lähes 20 vuotta. Kilpailujen päätyttyä Lahti jatkoi lajin parissa seuratoimijana, ohjaajana, kilpailujohtajana ja pyörätuolitanssijoiden luokittelijana. 

– Vuoden 2017 lopulla sain kutsun Tanssiurheiluliiton valtakunnalliseksi seurakehittäjäksi, Lahti sanoo.

Työn kautta hän on saanut lukemattomia upeita kohtaamisia, uusia tuttavuuksia sekä liikuntamuodon, joka pitää Lahden kokonaisvaltaisesti hyvässä kunnossa.

Kannustava ilmapiiri 

Tanssia voi harrastaa läpi koko elämän vauvasta vaariin. Lisäksi se on monelle myös koko perheen yhteinen harrastus. Jotta kynnys aloittaa tanssiharrastus olisi mahdollisimman matala, seuroihin on perustettu erilaisia erityisesti tanssiharrastuksen aloittajille suunniteltuja ryhmiä ja ohjelmia. Tanssilajeja ja -muotoja on niin monia, että jokainen varmasti löytää itselleen sopivan ja mieluisan harrastusmuotonsa. 

– Seurojen ilmapiiri on sosiaalinen, kannustava ja oppimista tukeva, jossa jokaisella on ilo harrastaa omalla tasollaan ja edetä harrastuksessaan omien tavoitteiden, edellytysten ja suunnitelmiensa mukaisesti, Lahti kertoo.

Monesti tanssiurheiluseuroihin hakeuduttaessa saattaa herätä pelko siitä, että  joutuuko harrastaja osallistumaan myös kilpailuun. Pelko on kuitenkin turha, eikä harrastaja joudu kilpailemaan vastoin tahtoaan, vaan myös kilpailutoiminta on täysin vapaaehtoista.

ON KATSOTTU, että tanssi vaikuttaa suotuisasti myös lasten ja nuorten oppimiskykyyn.

Positiivisia terveysvaikutuksia

Kun päätös tanssiharrastuksen aloittamisesta on tehty, itselle sopivia ja omalla paikkakunnalla toimivia tanssiurheiluseuroja voi hakea Suomen Tanssiurheiluliiton sivujen kautta. Klikkaamalla seurojen sivuille hakija löytää lisää informaatiota seuran toiminnasta ja sen tarjonnasta.

Suomen Tanssiurheiluliiton jäsenseurat järjestävät monin paikoin myös tanssillista koulujen päiväkerhotoimintaa, joka houkuttelee mukaan myös alan nuoria harrastajia.

– Tanssi on aivojen superharrastus ja sillä on tutkitusti lukemattomia terveysvaikutuksia. Se edistää muun muassa aivoterveyttä kehoa monipuolisesti haastavan luonteensa vuoksi. Siinä saavat harjoitusta niin tasapaino, motoriikka, lihasvoima, liikkuvuus, muisti kuin kehon eri osien yhtäaikainen hallintakin. Tanssi on myös maailman vanhimpia keinoja ilmaista itseään ja luovuuttaan. 

Tanssista löytyy fyysisen puolen lisäksi vahva sosiaalinen näkökulma, ja sen on katsottu vaikuttavan suotuisasti myös lasten ja nuorten oppimiskykyyn jopa siinä määrin, että on pohdittu, voisiko tanssi olla osa koulupäivää.

– Lisäksi tanssi vaikuttaa suotuisasti painonhallintaan. Tuloksena on kaikin tavoin parempi yleisvointi, vastustuskyky sekä iloinen ja virkistynyt keho ja mieli. Tanssin on koettu olevan erinomainen oheisliikuntamuoto myös monelle muulle liikuntalajille.