Some kantaa kriisistä voittoon

Some kantaa kriisistä voittoon

Primaqin perustaja Anu Wiio ja tuore osakas Paula Virrankoski käänsivät yrityksen menestykseen somen avulla. Kaksikko tuumaa sosiaalisen median olevan huikea mahdollisuus yrittäjille.

Some kantaa kriisistä voittoon

Korona on ravistellut muun muassa tapahtuma-alaa ja monet vahvat yritykset ovat joutuneet kriisiin. Primaqin Anu Wiio ja Paula Virrankoski uskovat somen tuomaan kilpailuetuun ja voimaan.

Teksti Elisa Salama  Kuva Outi Neuvonen

Vuosi sitten olimme suoraan sanottuna paniikissa, lataa vuonna 2014 osakeyhtiöityneen Primaqin perustaja ja toimitusjohtaja Anu Wiio. 120 tuntityöläistä työllistävä promootioyritys menetti hetkessä kevään ja kesän tapahtumamyynnin. Vaihtoehtona oli joko lomauttaa henkilöstö ja ajaa yritys alas kassavarojen turvin, tai uudistaa toiminta täysin. Ydintiimi päätti nopeasti uudistuksen puolesta.

Primaq on tapahtuma-alalla tunnettu ammattitaitoisista asiakaskohtaamisista. Markkinointivastaava ja osakas Paula Virrankoski kertoo, että tätä etua päätettiin hyödyntää myös uudessa liiketoiminnassa. 

– Vahvuutemme on asiakkaalle omistautuminen. Pohdimme, miten teemme saman ilman tapahtumia. Menestyminen vaatii kovaa työtä.

Tapahtuma-alalta juontaa juurensa yrityksen tunnuslause, ”siellä missä tapahtuu”. Alun perin lause tuli tutun asiakkaan suusta, ja se on käytössä myös Primaqin sloganina ja hashtagina.

Digiloikka toi menestyksen

Yrityksen promootiopalveluihin oli jo pitkään kuulunut sosiaalisen median hoito asiakkaan puolesta tapahtumien aikana. Palvelu oli konseptoitu Someassari-paketiksi.

– Meille on tyypillistä hurja tekemisen meininki ja energia. Samalla innolla lähdimme kehittämään palvelua eteenpäin, Wiio kertoo. 

– Työntekijämme antoivat jälleen parastaan. Huippusuoritukset ovat mahdollisia vapaassa ja kannustavassa ilmapiirissä.

Virrankoski sanoo, että yrityksen tavoitteena oli joka tapauksessa siirtyä kolmen vuoden sisällä digitaalisempaan suuntaan. Korona pakotti yrityksen toimimaan heti. 

– Kolme vuotta muuttui kolmeksi kuukaudeksi, Wiio naurahtaa.

Uskalias hyppy somen syövereihin oli menestys. Vuotta myöhemmin Primaq on lähes nelinkertaistanut vakituisen henkilöstön määrän ja muuttanut isompiin tiloihin. Realistinen tavoite tälle vuodelle on nelinkertainen liikevaihto. Virrankoski näkee, että menestyksen takana on rohkea toiminta ja yhteishenki. 

– Kokeilemme ideoita matalalla kynnyksellä ja hyödynnämme kaikkien osaamista laajasti. Meni syteen tai saveen, teemme yhdessä.

Nyt Primaq auttaa yrityksiä tavoittamaan asiakkaat siellä, missä he ovat, eli sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median käyttö lisääntyy jatkuvasti ja palveluiden käyttäjien ikärakenne laajenee. Tämä pätee myös yrityksiin. Siksi lähes jokainen yritys hyötyy somesta. Jos et ole somessa, et ole olemassa, Virrankoski tähdentää.

Instagramia käytetään nykyään Googlen tavoin, kun haetaan tietoa vaikkapa lähiseudun ravintoloista. Työnhakija taas saattaa seurata yrityksen somekanavia pitkään ennen varsinaista rekrytointia. 

– Yritys voi viestiä arvoistaan ja vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin somen kautta tai tuoda esiin asiantuntijuutta alalla, Wiio lisää.

Kun sanotaan, että kaikki ovat somessa, se tarkoittaa myös kilpailijoita. 

– Kenet potentiaalinen asiakas valitsee? Kannattaa olla näkyvillä, jotta valinta osuisi omaan yritykseen, Virrankoski korostaa.

Somemarkkinointi on taitolaji

  • Sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä näkyvyyden ja markkinoinnin välineistä.
  • Primaq tarjoaa räätälöityjä someratkaisuja yrityksille.
  • Yhtiön toimialaan kuuluvat somestrategia, sisällöntuotanto ja sometilien ylläpito.
  • Yritys loi Suomeen ensimmäisen Someassari-palvelun.
  • Kuukausihinnoiteltu palvelu on muokattavissa aina asiakkaan tarpeisiin.
  • Primaq on ylläpitänyt satoja sometilejä niin B2B- kuin B2C-puolella.

 

Aitous kiinnostaa

Mitä somessa kannattaa yrityksenä tehdä? Wiion ja Virrankosken mielestä vastaus on selvä: olla aito. 

– Hallinnoimme satoja sometilejä, joiden datasta huomaa, että eniten reaktioita herättää samaistuttava, ihmisläheinen sisältö. Seuraajia kiinnostavat ihmiset yrityksen takana. Wiio kertoo. 

Systemaattisuus ja visuaalisuus korostuvat kuvavirtaan perustuvassa Instagramissa. Mitä aktiivisemmin sisältöä julkaisee, sitä paremmin algoritmi antaa näkyvyyttä. 

– Korkea kuvanlaatu ja yhtenäinen viestintä rakentaa yrityskuvaa somessa, Virrankoski huomauttaa.

Sosiaalinen media on kustannustehokas kanava, jossa kohdentaminen ja sanoman levittäminen on perinteistä mediaa helpompaa. Aktiivisuus kerryttää lisämyyntiä ja lisää vuorovaikutusta asiakkaisiin. 

– Monet yritykset ovat sanoneet, ettei heidän tarvitse olla somessa. Someassaria kokeiltuaan he eivät kuitenkaan halua siitä luopua, Virrankoski naurahtaa.