Siivouspalveluilla lisää sujuvuutta kuntien arkeen

Siivouspalveluilla lisää sujuvuutta kuntien arkeen

Aluepäällikkö Pauli Päiviö kertoo Palmian tuovan innovatiivisia ratkaisuja siivoustyöhön.

Siivouspalveluilla lisää sujuvuutta kuntien arkeen

Se, että kunnalla on järjestämisvastuu palveluista ei tarkoita, että kaikki pitää tehdä itse. Siivouspalvelujen ulkoistaminen on esimerkki palvelusta, joka tuo hyödyt kuntalaisten arkeen.

Teksti Mia Heiskanen  Kuva Juho Länsiharju

Palmia on otollinen taho valottamaan siivouspalveluiden ulkoistamista, sillä Palmian siivousalan ammattilaiset siivoavat päivittäin yli miljoona neliötä kouluissa, päiväkodeissa, terveydenhoitotiloissa, sairaaloissa, kirjastoissa, pääkonttoreissa, toimistoissa ja monissa muissa kiinteistöissä Etelä-Suomen alueella. Kunnilla onkin aluepäällikkö Pauli Päiviön mukaan monta hyvää syytä ulkoistaa siivouspalvelunsa. 

– Ulkoistamalla siivouspalvelut osaavan ja riittävän ison toimijan hoidettavaksi, kunta kykenee varmistamaan siivoustyöntekijöiden saatavuuden kaikissa tilanteissa. Omia, usein niukkoja resursseja ei ole myöskään tarve käyttää siivoustyöntekijöiden rekrytointiin ja koulutukseen, kun ne hoituvat palveluntuottajan toimesta. Kun sijaisjärjestelytkin sujuvat, taataan palvelutuotannon tasalaatuisuus myös loma-aikoina. Ulkopuolinen palveluntuottaja on myös ajan tasalla toimialan uusista innovaatioista, joilla voidaan tuoda kustannustehokkuutta arjen työhön. Palveluntuottajan vastuullinen ja ympäristöarvot huomioiva toiminta on sekin mielestäni tärkeä lisäarvo.

Karkkilan kunnassa siivouspalveluiden kohde-esimiehenä toimiva Johanna Volens on yhtä mieltä kollegansa kanssa. 

– Meillä on Palmiassa pitkät perinteet siivouksen asiantuntijatyöstä: tunnemme välineet ja materiaalit ja panostamme henkilökunnan perehdytykseen sekä koulutukseen, jotta he puolestaan pitävät yllä korkeaa laatutasoa siivouskohteissamme. 

Volens tiimeineen vastaa Karkkilan kunnan 26 kohteen siivouspalveluista. 

– Kierrän kohteita päivittäin ja teen näin jatkuvaa laadunseurantaa. Samalla voin olla kasvokkain läsnä asiakkaan ja tiimimme arjessa. Se on paras tapa ennakoida ja varmistaa, että olemme aina aske-
leen edellä. Viestintäkin sujuu näin luontaisesti asiakaskohteiden käyttäjien suuntaan.  

Volens kertoo, että Karkkilan kunta halusi nimenomaan, että Palmian kohde-esimies keskittyy vain heidän siivouskohteisiinsa. 

– Arvostan sitä, sillä se antaa minulle ja tiimilleni erinomaiset edellytykset onnistua päivittäisessä työssämme.

Aallonharjalla digitaalisuudessa

Palmialla on usein myös kuntatoimijoita paremmat edellytykset seurata aallonharjalla toimialan kehitystä sekä tuoda innovatiivisimmat ratkaisut siivoustyöhön.

– Olemme viime vuosina tuoneet vahvasti robotiikkaa ja digitalisaatiota perinteisen siivoustyön tueksi sekä kehittäneet ekologisia palveluja. Olemme myös ottaneet ensimmäisenä Suomessa käyttöön digitaalisen siivouspalveluiden toiminnanohjausjärjestelmän, joka lisää tehoa eritoten suurissa kiinteistökokonaisuuksissa, joissa tilojen käyttö on usein vaihtelevaa, Päiviö muistuttaa.

– Digitaalinen työkalumme on uudenlainen tapa seurata siivoustyötä ja tuottaa asiakkaillemme reaaliaikaista tietoa tilojen siisteyden ylläpidosta. Digitaalinen toiminnanohjausjärjestelmä sujuvoittaa kokemuksemme mukaan myös uusien työntekijöiden perehdytystä, Päiviö avaa.

Palmia käyttää palveluita tuottaessaan pääsääntöisesti ympäristömerkittyjä aineita ja välineitä, kuten sataprosenttisesti kierrätetyistä raaka-aineista valmistettuja mikrokuitupyyhkeitä. Kemikaaliton siivous on konkreettinen esimerkki Palmian ympäristöarvot huomioivista palveluista.

Volens nostaa vastuullisuuteen liittyen esiin myös työntekijöiden hyvinvoinnin ja rekrytointikäytännöt Palmian ollessa monien nuorten kesätyöntekijöiden ja opiskelijoiden ensimmäinen työpaikka.