Romuraaka-aineen kierrättäjä kohtelee asiakkaitaan silkkihansikkain

Romuraaka-aineen kierrättäjä kohtelee asiakkaitaan silkkihansikkain

Romuraaka-aineen kierrättäjä Fincumet Oy kohtelee asiakkaitaan hyvin. Luotettavuus ja läpinäkyvyys ovat suuressa roolissa kansainvälisessä kierrätysmetallibisneksessä.

Tartun cleantech-yritys Fincumet Oy:n toimitusjohtaja Samuli Järvensivua hihasta Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Hän istahtaa kahville ja kertoo viimeisimmät kuulumisensa. Tapansa mukaan mies lentää kohta toiselle puolen maailmaa, työmatkalle tai ystävää tapaamaan – vaikea sanoa asiakkaan kutsuessa perhejuhliin. Järvensivu lähtee silloin matkaan, vaikka vain päiväksi. Asiakas edellä -ajattelutapa kun ei ole tässä yrityksessä pelkkä klisee, vaan elämäntapa.

– Teemme näin koska meidän ei tarvitse olla alan suurin toimija, vaan paras asiakaspalvelija. Kuuntelemme herkällä korvalla asiakkaan toiveet ja tarpeet. Tahdomme antaa heille lisäarvoa ja kehittää yhteistyötä jatkuvasti. Esimerkiksi teollisuusasiakkaille on tärkeää sähköinen dokumentaatio. Raken- namme siksi digitalisaatiotamme voidaksemme seurata tarkasti raaka-aineen määriä. Romuraaka-ainetoimittajat tahtovat maksun mielellään samana päivänä toimituksesta tai jopa ennakkoon, joten otamme sen huomioon, Järvensivu kuvailee.

Uusia yritysostoja

Fincumet Oy osti vuosi sitten Helsingistä Niemen Romukaupan, koska Etelä-Suomen teolliset asiakkaat toivoivat tukikohtaa lähelleen. Samassa yhteydessä yritys osti Ikaalisista entisen Siporex-harkkotehtaan. Fincumet rakentaa sinne parhaillaan uudenlaista kierrätyslaitosta. Molemmat investoinnit tukevat asiakaslähtöistä strategiaa.

– Porukkamme ei pyri tekemään sitä mikä meistä on mukavaa, vaan mitä asiakas tahtoo. Teetimme hiljattain tutkimuksen, joka selvitti toiveita, ja nyt toteutamme niitä, mies kertoo.

Hän myöntää, että haasteena on kasvaa ja samalla säilyttää palvelun taso. Hän uskoo digitalisaation tukevan palvelun säilymistä henkilökohtaisena. Kun tylsät rutiinit ja käytännön asiat helpottuvat, jää aikaa asiakkaiden kohtaamiseen kasvokkain.

Lojaali ja läpinäkyvä bisnes

– Meillä on huippuihmisiä töissä. Jos kasvamme, teemme sen harkitusti, askel askeleelta. Asiakkaan mielessä on aina päällimmäisenä se, miten viimeisin yhteistyö sujui. Aloitamme aina uudelleen nollasta. Menemme joka aamu nöyrin mielin asiakkaiden luokse ja olemme niin hyviä kuin suinkin osaamme. Tiedämme, että tulevaisuutemme on heidän käsissään, Järvensivu toteaa.

Tietäen asiakkaan toiveet ja tehdessään kaiken mahdollisimman hyvin Järvensivu itse odottaa myös vastapuolelta vastuullista toimintaa. Fincumet ei käytä materiaalijakeita myydessään välikäsiä tai agentteja, vaan etsii materiaalille loppukäyttäjän. Järvensivu käy aina paikan päällä hyväksymässä uuden asiakasyrityksen.

– Tiedämme mistä tavara on tullut ja mihin se on menossa, sillä meiltä se lähtee poikkeuksetta loppukäyttäjälle, hän vakuuttaa.