Rohkeat ilmastotavoitteet näyttävät suuntaa koko alalle

Rohkeat ilmastotavoitteet näyttävät suuntaa koko alalle

Ilmastonmuutoksen vastainen työ tarkoittaa sitoutumista, pitkäjänteistä työtä ja jatkuvaa parantamista yhdessä tokmannilaisten ja kumppaneidemme kanssa, kertoo Emilia Koski.

Rohkeat ilmastotavoitteet näyttävät suuntaa koko alalle

Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni näyttää ilmastotavoitteillaan kaupan alalle suuntaa. Sen kunnianhimoiset tavoitteet pohjaavat YK:n alaisen ilmastopaneelin tekemiin laskelmiin.

Teksti Aino Tiirikkala  Kuva Outi Neuvonen

Tokmanni julkisti elokuussa rohkeat ilmastotavoitteensa. Yritys on sitoutunut vähentämään oman toimintansa absoluuttisia ilmastopäästöjä vuoteen 2025 mennessä 70 prosentilla vuoden 2015 tasoon nähden.

– Myös halpakaupan täytyy toimia vastuullisesti. Kun samalla olemme tarkkoja kustannuksista, toimintamallimme tukee vastuullisia ilmastotavoitteita. Olemme kiinteistöissämme ja kuljetuksissamme tehneet fiksuja ratkaisuja ilmaston kannalta, sanoo Tokmannin vastuullisuuspäällikkö Emilia Koski.

Lisäksi Tokmanni on sitoutunu siihen, että 80 prosentilla sen tuotteiden ja palveluiden tavarantoimittajista (hankintojen mukaan) on tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet viidessä vuodessa.

Nämä tavoitteet ovat ketjun vastaus kansainväliseen, Science Based Targets -aloitteeseen, joka kannustaa yrityksiä toteuttamaan ilmastotoimiaan Pariisin ilmastosopimuksen päästövähennystavoitteiden mukaisesti.

Samalla ulkopuolinen todentaja vahvistaa, että Tokmannin tavoitteet ovat ilmastotutkimuksen mukaiset ja osaltaan riittäviä rajoittamaan ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen. Tokmanni on Pohjoismaissa kolmas kaupan alan yritys, joka on asettanut 1,5 asteen mukaiset, hyväksytyt ilmastotavoitteet.

Päästötöntä sähköä

Kokemusta ja uskallusta kovien tavoitteiden asettamiseksi löytyy.

– Se pakottaa organisaatiomme miettimään, mitä tehdä niihin pääsemiseksi. Kun muutos alkaa toimia ihmisten mielessä, sieltä nousevat tarvittavat toimenpiteet ja niistä tulee luontainen osa päivittäisiä päätöksiä, Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen sanoo.

Aurinkopaneeleja ja led-lamppuja myymälöihin on asennettu jo pitkään. Led-valaistuksella ja muilla energiatehokkuustoimilla energiankulutus on vähentynyt yksittäisissä myymäläkiinteistöissä jopa noin 30 prosenttia.

– Myymäläpinta-ala on suuri, ja tämä tekee valaistuksesta merkittävän tekijän. Led-valaistus on ollut iso ja erittäin viisas investointi, Rautiainen kertoo.

Vuonna 2019 Tokmannin myymäläkiinteistöjen kokonaispäästöt vähenivät lähes puolella edellisvuoteen verrattuna. Huomattavin vähennys saatiin aikaan siirtymällä kokonaan uusiutuvaan sähköön.

– Sähkönkäytön päästömme ovat tällä hetkellä nolla ja tulevat olemaan myös jatkossa. Vuoden lopussa lisäksi lähes 20 prosentilla myymäläkiinteistöjemme katoista on aurinkopaneeleja, Koski kertoo.

Myös panostus kiinteistöautomaatioon on parantanut energiatehokkuutta. Myymälöiden valaistusta, lämmitystä ja jäähdytystä voidaan optimoida etäyhteydellä.

Ratkaisuja yhteistyöllä

Laaja tuotekirjo on halpakaupalle tärkeää. Tokmanni aikoo lisätä valikoimaansa vastuullisuusmerkittyjä tuotteita. Tokmannille ilmastonmuutokseen liittyviä riskiraaka-aineita ovat puuvilla, puu ja palmuöljy. Niiden sertifiointi tukee kestävämpiä viljelytapoja.

– Toimitusketjumme päästöjen vähentämiseksi teemme systemaattisesti työtä toimittajiemme kanssa, jotta he myös sitoutuisivat ilmastotavoitteisiimme, Koski kertoo.

Jatkossa yritys kartoittaa myös uusiutuvan lämmön toimittajia, sillä suurin osa oman toiminnan päästöistä tulee kiinteistöjen lämmityksestä.

Päästöt saadaan laskuun pitkäjänteisillä keinoilla

Tokmannilla on tällä hetkellä 190 myymälää, ja siksi kiinteistönomistajien ja kuljetusyrittäjien kanssa tehtävät päätökset tulevat olemaan merkittäviä. Ne eivät kuitenkaan synny sormia napsauttamalla.

Tosin Tokmannilla keksittiin, että kuljetusten aikana tuotteita suojaavaa muovia voidaan vähentää yksinkertaisesti pakkaamalla rullakot autoihin eri tavalla.

 Kalvomuovin käyttö laski viime vuonna 21 tonnia eli yli miljoonan muovikassin verran. Samalla myymälöiden toiminta nopeutui, kun muovia ei tarvitse purkaa pois, Koski avaa.

Myymälöiden jätteestä uusiokäyttöön tai kierrätykseen menee yhteensä 80 prosenttia.

– Meillä on yli miljoona asiakaskäyntiä viikossa, ja asiakkaat ovat kiinnostuneita siitä, mitä teemme. Sen tähden vastuullisuus on kauppamme henkilökunnalle yhteinen asia, Rautiainen sanoo.

Viime vuonna Tokmanni onnistui vähentämään hiilidioksidipäästöjään 14,5 prosentilla. Samaan aikaan sen liikevaihto kuitenkin kasvoi 8,5 prosenttia, yli 944 miljoonaan euroon.