Robotti ratkaisee rutiinitehtävät

Robotti ratkaisee rutiinitehtävät

newspool

Ohjelmistorobotin rakentaminen kuuluu Lekabin RPA-asiantuntija Mikko Saarniston tavalliseen työpäivään. Yrityksen Head of Digital Transformation Mikko Kiurunen seuraa innolla prosessin etenemistä.

Robotti ratkaisee rutiinitehtävät

Tekoälyllä varustettu ohjelmistorobotti kykenee jo nyt hoitamaan yrityksen päivittäiset rutiinityöt. Robotiikan hyödyntäminen vapauttaa arvokasta työaikaa asiantuntijatehtäviin ja asiakkaiden palvelemiseen.

Teksti Anna Gustafsson  Kuva Joona Raevuori

Vantaalaisen Lekabin toimitiloissa on puolen päivän aikaan hiljaista, kun robotteja rakentavat ohjelmoijat ovat syventyneet näyttöjensä eteen. Yrityksessä jo 18 vuoden ajan työskennellyt Mikko Kiurunen puhuu mielellään robottien rakentamisesta, vaikka se luokin helposti mielikuvan ihmismäisestä koneesta. Lekabin robotit työskentelevät ohjelmistomaailmassa ja hoitavat niitä hyödyntävissä yrityksissä esimerkiksi osto- ja myyntilaskuja, tilauksia, tilastointia ja laskentaa.

Lekabin amerikkalaiseen Kofaxin-ohjelmistorobotiikkaan perustuva ratkaisu hyödyntää robotiikan lisäksi tekoälyä ja koneoppimista. Edellisen sukupolven ohjelmistorobotti kykeni jo käsittelemään tietoja, jotka löytyivät valmiina yrityksen käytössä olevasta käyttöliittymästä. Suurin osa yrityksissä liikkuvasta tiedosta ei kuitenkaan ole määrämittaista, vaan tietoa liikkuu myös sähköposteissa, liitteissä ja edelleen paperillakin. Lekabin ohjelmistorobotti kykenee poimimaan oleelliset tiedot yrityksen tietovirrasta, oli se sitten missä muodossa tahansa. Monet tehtävät, jotka yritys on aiemmin hoitanut esimerkiksi ulkoistamalla, voidaan nyt hoitaa talon sisällä ohjelmistorobotin avulla.

–  Robotti, joka osaa syöttää tietoa järjestelmästä toiseen on helppo ratkaisu, mutta jos yritys haluaa todella automatisoida liiketoimintamallinsa, koko datavirta pitää ottaa mukaan, Kiurunen kertoo.

Fakseista robotiikkaan

Ohjelmistorobotiikkaa voi hyödyntää kaikilla toimialoilla, joissa on rutiininomaisia tehtäviä. Kiurunen nimeää esimerkiksi yrityksen, jolla oli kaksi ihmistä kokopäivätyössä kirjaamassa Excel-taulukkoa päivittäisestä varastosaldosta. Työtehtävä on tyypillisesti sellainen, jonka korvaaminen tekoälyllä varustetulla robotilla on järkevää ja nopeuttaa prosesseja yrityksessä huomattavasti.

Pitkän uransa aikana Lekabilla Kiurunen on ehtinyt nähdä myös sen ajan, kun yritykset hoitivat tilauksia ja ostolaskuja faksin välityksellä. Siitä on tultu pitkä matka eteenpäin. Kiinnostus ohjelmistorobotiikan hyödyntämiseen on tällä hetkellä suomalaisyrityksissä kovassa kasvussa, ja Lekabillakin on jatkuva haku käynnissä uusien ohjelmoijien ja robotiikan asiantuntijoiden palkkaamiseksi.

Parhaimmillaan Lekab kykenee toimittamaan asiakasyrityksen tarpeisiin sopivan ohjelmistorobotin vain muutamassa päivässä.

–  Kun asiakasyritys kertoo ongelman, minun tehtäväni on luvata, että meiltä löytyy siihen ratkaisu. 

Työstä tuottavampaa

Niin paljon kuin Kiurunen korostaakin robotin mahdollisuuksia työpaikoilla, ihmisen korvaajaksi hän ei robottia ennusta. Hän myös vierastaa ajatusta, että robotiikkaa otettaisiin käyttöön vain työntekijöiden määrän vähentämiseksi.

–  Robotti on kankea. Se tekee ainoastaan sen, mikä sille on opetettu. Looginen päättely, luovuus ja hulluus jää edelleen meidän ihmisten tehtäväksi. Robotti mahdollistaa sen, että ihmisten aika voidaan käyttää rutiinitehtävien sijaan yrityksen kannalta tuottavampaan työhön, kuten asiakkaiden palvelemiseen, Kiurunen havainnollistaa.