Rauman telakan menestystarina on alansa ihme

Rauman telakan menestystarina on alansa ihme

logggg

Rauman telakan menestystarina on alansa ihme

Teksti Tuomas I. Lehtonen  Kuvat Rauma Marine Constructions

Toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kertoo RMC:n nousseen start up -vaiheesta merkittäväksi meriteollisuuden toimijaksi.

Rauman telakka on noussut seitsemässä vuodessa sulkemisen aiheuttamasta ahdingosta yhdeksi Suomen vauhdikkaimmin kasvavista yrityksistä. Vahva tilauskanta, arktisen merenkulun osaaminen ja uusi joustava verkostomalli povaavat telakalle menestystä myös jatkossa.

Vuonna 2013 Rauman telakka oli ahdingossa. Eteläkorealaisomisteinen STX Finland oli päättänyt luopua laivanrakennuksesta pitsikaupungissa ja Raumalla vuosisatojen ajan harjoitettu laivanrakennus uhkasi loppua. Telakan väki ei kuitenkaan pistänyt hitsipilliä naulaan. Uutta nousua ryhdyttiin rakentamaan yhteistyössä Rauman kaupungin kanssa. Vajaassa kymmenessä vuodessa onkin saatu aikaan todellinen ihme.

Rauman kaupunki osti telakka-alueen STX:ltä. Vuonna 2014 laivanrakennustoimintaa harjoittamaan perustettiin uusi, täysin kotimaisessa omistuksessa oleva yhtiö, Rauma Marine Constructions Oy (RMC). Omistajikseen RMC sai raumalaisia yrittäjiä sekä suomalaisia institutionaalisia sijoittajia. Neljännes osakkeista tuli valtion pääomasijoitusyhtiö Suomen Teollisuussijoituksen omistukseen. 

Maan toiseksi kovin kasvaja

RMC:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Niinin ja toimitusjohtaja Jyrki Heinimaan mukaan uuden telakan toiminta ammentaa voimansa raumalaisesta arktisen laivanrakennuksen osaamisesta. Rauman telakka on ollut vuosikymmenet maailman johtava erikoisosaaja matkustaja-autolauttojen, jäänmurtajien ja puolustusvoimien tarvitsemien alusten rakentamisessa ja huoltamisessa. Tällä samalla repertuaarilla halutaan niittää menestystä myös tulevaisuudessa.

Uuden yrityksen ensimmäiset toimintavuodet ovat osoittaneet liiketoimintastrategian toimivaksi. Viime vuonna RMC nousi Talouselämän TE 500 -kasvuyrityslistauksessa komeasti hopealle. 

– Rauman telakka oli pitkään maailman merkittävimpiä matkustaja-autolauttojen rakentajia ja reilut 10 vuotta sitten asemamme oli vahva. Nyt, sulkemisesta huolimatta, olemme ottaneet markkina-asemamme takaisin, Niini iloitsee.

Tällä hetkellä RMC:n vastaanottamien tilausten kokonaisarvo on 1,6 miljardia euroa. Viimeiset tilauskirjaan merkityistä aluksista luovutetaan asiakkaille vuonna 2026. Tasaista työkuormaa on siis luvassa useiksi vuosiksi. Heinimaa kuitenkin uskoo, että lisääkin työtä on lähivuosille tulossa.

– Lähdimme liikkeelle start up -yrityksenä, mutta enää emme ole pieni yritys. Viime vuonna kasvoimme lähes 500 prosenttia ja liikevaihtomme nousi 220 miljoonaan euroon. Pidemmällä aikavälillä realistisena tavoitteenamme on nostaa liikevaihtomme puoleen miljardiin euroon. Jo nykyisessä kokoluokassa olemme ainoa kokonaan kotimaisesti omistettu laivanrakennusyhtiö. Laivanrakennuksen kotimaisuusaste on erittäin korkea. Jokaisella alusprojektillamme onkin mittavat vaikutukset niin Rauman talousalueelle kuin koko Suomenkin taloudelle, Heinimaa kertoo.

Ahdingosta kohti uutta menestystä

  • Rauman telakan tarina kävi lähellä loppua vuonna 2013, kun eteläkorealainen STX lakkautti laivanrakennustoimintansa Raumalla.
  • Rauman kaupunki osti telakan STX:n omistuksesta vuonna 2014. Laivanrakennus jatkuisi uuden start up -yrityksen alla.
  • Seitsemässä vuodessa Rauma Marine Constructions nosti telakan uuteen kukoistukseen yhdessä Rauman kaupungin kanssa.

Rauma Marine Constructionsin tuorein taidonnäyte – Wasalinelle rakennettu Aurora Botnia – on maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta.

Vahvuutena verkostomalli 

Rauman telakan vahvuutena on kyky ottaa käyttöön uusia teknisiä innovaatioita ja räätälöidä aluksia asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Teknologisissa kehitysprojekteissa telakka tekee tiivistä yhteistyötä korkeakoulujen ja laitetoimittajien kanssa. Niini uskoo innovatiivisuuden merkityksen edelleen kasvavan, koska ilmastonmuutoksen hillitseminen edellyttää meriliikenteen siirtymistä vähäpäästöisempien teknologioiden käyttöön.

– Emme tee laivoja sarjatuotantona, kuten Kaukoidän suuret laivanrakennusyhtiöt tekevät. Olemme oppineet räätälöimään yksittäisiä aluksia asiakkaiden tarpeisiin. Rakennamme käsityönä teknisesti kehittyneimpiä huipputason aluksia.

RMC:n perustamisen myötä Rauman telakan toimintamallit on uudistettu perinpohjaisesti. Laivanrakennusyritys ei omista perinteiseen tapaan telakka-aluetta rakennuksineen, vaan on vuokrannut tarvitsemansa tilat Rauman kaupungilta. Henkilöstöpolitiikassa on siirrytty verkostomaiseen toimintatapaan.

– Yrityksen perustamisen jälkeen rakensimme toiminnanohjausprosessimme uusiksi. Emme työllistä enää itse kaikkia laivanrakennuksessa tarvitsemiamme työntekijöitä, vaan toimimme tiiviissä yhteistyössä osaavan kumppaniverkostomme kanssa. Omilla palkkalistoillamme on noin 200 laivanrakennuksen asiantuntijaa, mutta telakan kokonaisvahvuus voi olla jopa yli 1 000 henkilöä, Heinimaa toteaa.

Uudenlaiset henkilöstö- ja toimitilajärjestelyt keventävät RMC:n liiketoimintariskejä suhdanneherkässä laivanrakennusbisneksessä.

– Nyt markkinavaihteluiden muutokset eivät aiheuta meille niin suuria haasteita kuin aiemmin. Vuokratilojen ansiosta taseemme on kevyempi ja verkostomalli mahdollistaa henkilöstöjoustot paremmin. Markkinan hiljentyessä pystymme karsimaan kulujamme nopeasti ja kustannuskilpailukykymmekin on aiempaa parempi. Tämä tuo ison kilpailuedun perinteisesti toimiviin telakoihin nähden, Heinimaa jatkaa.

Tuorein alus on luokkansa ympäristöystävällisin

Rauman telakan uusi alku starttasi vauhdikkaasti. Telakalla on muun muassa rakennettu tekosaari ja kelluvia huviloita dubailaiseen luksushotelliin, toteutettu Otso-jäänmurtajan ja Silja Serenaden modernisoinnit sekä merentutkimusalus Arandan peruskorjaus. RMC:n valmistama ensimmäinen uudisrakennuslaiva, 158-metrinen Hammershus-matkustaja-autolautta, luovutettiin tanskalaiselle Molslinjenille vuonna 2018.

Tuorein Rauman telakalla rakennettu alus on elokuussa Wasalinelle luovutettu matkustaja-autolautta Aurora Botnia, joka on jo aloittanut liikennöinnin Vaasa–Uumaja-reitillä. Maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta käyttää käyttövoimanaan maa- tai biokaasua sekä sähköä. Se täyttää ensimmäisenä aluksena maailmassa Clean Design -luokkamerkin kriteerit.

– Aurora Botniassa hienointa on juuri kaasukäyttöisyys. Wasalinen tarkoituksena on käyttää jatkossa laivan polttoaineena paikallisesti tuotettua biokaasua, sillä Vaasassa on parhaillaan käynnissä biokaasun tuotantoon tähtääviä kehityshankkeita. Satama-alueilla Aurora Botnia pystyy liikkumaan päästöttömästi sähköakuston avulla. Sähkömoottorin välitöntä tehontuottoa voidaan hyödyntää myös merellä jäävallien läpi ajettaessa, Heinimaa avaa.

JOKAISELLA alusprojektilla on merkittävä vaikutus koko maan taloudelle.

Seitsemän alusta työn alla

Tällä hetkellä Rauman telakalla rakennetaan Tallinkin tilaamaa MyStar-alusta, joka on Aurora Botnian tavoin kaasukäyttöinen. 212-metrinen alus aloittaa ensi vuonna liikennöinnin Helsinki–Tallinna-reitillä. Ensi vuonna aloitetaan Puolustusvoimien monitoimikorvettisarjan rakennustyöt sekä kahden matkustaja-autolautan rakentaminen tasmanialaiselle TT-Line Companylle. 

– Olemme siirtyneet niin sanottuun kahden putken malliin eli voimme toteuttaa rinnakkain useampaa projektia. Pystymme tarvittaessa hajauttamaan tuotantokapasiteettimme ja kasvattamaan liiketoimintaamme. Toivon, että saamme tulevaisuudessa valmistettavaksemme lisää julkisia alushankintoja, esimerkiksi Suomen ja Ruotsin käyttöön tulevia jäänmurtajia. Julkisilla investoinneilla on merkittävä vaikutus Suomen työllisyydelle ja kansantaloudelle sekä uusien teknologioiden eteenpäinviemiselle, Niini toteaa.

Kaikkiin käynnissä oleviin laivaprojekteihin heijastuvat sekä kansalliset että kansainväliset tavoitteet merenkulun päästöjen vähentämisestä. Heinimaan mukaan vähäpäästöisten alusten suunnittelu ja rakentaminen ovat osa yrityksen vastuullista toimintaa, jonka pitää läpäistä kaikki liiketoiminnan osa-alueet. RMC:lle on myönnetty ympäristösertifikaatin lisäksi laatu- ja työturvallisuussertifikaatit.

– Toimintaketjumme kaikki elementit tavoittelevat mallikelpoisen kansalaisen ideaa. Haluamme rakentaa yhä kehittyneempiä aluksia, jotka vähentävät ympäristökuormitusta ja joiden operointi on asiakkaillemme sekä tehokasta että turvallista, Heinimaa summaa.

kynaHarm