Vesa Nurminen ja Eerik Palola korostavat luottamuksen merkitystä taloyhtiön, isännöitsijän ja korjausrakentajan muodostamassa kolmiyhteydessä. Kuva Aleksi Palmqvist.
Rakentaminen

Taloyhtiön luotettava kumppani

Postra keskittyy taloyhtiöiden pieniin korjausrakentamisen palveluihin toimien huoltoliikkeen ja isompiin korjauskohteisiin keskittyneiden yritysten välissä. Yhtiö haluaa rakentaa asiakassuhteita, joiden perustana on luottamus.

Teksti Timo Hämäläinen

Postran toimitusjohtaja Eerik Palolalla oli selkeä toiminta-ajatus, kun yritys perustettiin vuonna 2011.

–  Haluamme tarjota asiakkaille myönteisen kokemuksen palvelustamme. Keskeistä siinä on, että helpotamme isännöitsijän työtä sekä kannamme työstä ja sen laadusta vastuun, Palola sanoo.

–  Asiakkaan pitää voida luottaa siihen, että työt tulevat hyvin hoidetuiksi. Se helpottaa sekä isännöitsijän että taloyhtiön hallituksen työtä. Luottamus antaa eväät asiakassuhteen jatkumiselle.

Taloyhtiön palveluksessa

Luotettavat palvelut ovat taloyhtiöiden hallitusten jäsenille kullanarvoisia. Rakennus- ja talotekniset asiat ovat heille usein vieraita. Vaikka tukena on isännöitsijä, painaa vastuu silti hartioita.

Sen tietää Vesa Nurminen, joka ​toimi pitkään helsinkiläisen Asunto Oy Jakolehdon hallituksen puheenjohtajana. ​Viime vuonna hän jäi hallituksen varajäseneksi.

–  Luotettava kumppani helpottaa elämää monin tavoin. Taloyhtiön ylläpitoa voi verrata vaikkapa auton huoltamiseen tai oman terveyden hoitoon. Asiat hoituvat ilman stressiä ja olo on turvallinen, kun työn laatuun voi luottaa.

Toimitusjohtaja Tuomo Tahkola Kiinteistötahkolasta korostaa hyvän yhteistyön merkitystä. Hän on toiminut pitkään asunto-osakeyhtiö Jakolehdon isännöitsijänä.

–  Pitkällisen yhteistyön seurauksena osapuolet tuntevat talon, eikä perusasioita tarvitse opetella aina uudestaan. Se on kaikkien edun mukaista, Tahkola kertoo.

Mikään automaatti yhteystyökuvio ei kuitenkaan ole. Tarjouskierrokset ovat pakollisia vähänkin isommissa korjauksissa.

– Jos hinnoissa ei ole radikaaleja eroja, hyväksyn kuitenkin mieluiten tarjouksen, jonka tekijän tiedän tekevän työt huolellisesti. Yrityksen pitää myös vastata huutoonsa ja korjata työnsä jälki, mikäli siihen on aihetta, Nurminen sanoo.

Työntekijät avainasemassa

Postran työntekijät ovat korjausrakentamisen herrasmiehiä.

–  Olemme määritelleet tarkasti, millaisia ihmisiä haluamme henkilöstöömme. Hyvän ammattitaidon lisäksi heidän tulee ymmärtää asiakaspalvelun merkitys. Haluamme, että asiakkaamme kokevat yhteistyön kanssamme mahdollisimman hyvänä ja turvallisena.

Herrasmiesten tapoihin kuuluu korjausten tekeminen hyvän rakennustavan mukaisesti.

–  Olemme ammattiylpeitä ja haluammekin osaltamme olla nostamassa rakennusalan mainetta, Palola summaa.

Yhtiön palveluksessa on nyt 12 henkilöä, ja se etsii jatkuvasti uusia korjausrakentamisen ammattilaisia. Työntekijöiltä vaaditaan oikeaa asennetta ja osaamista, mutta toisaalta yrityksessä nostetaan ammattilaisen tekemä työ arvoonsa.

–  Ammattilaisen palkan lisäksi haluamme palkita työntekijöitämme koko yrityksen onnistumisista. Olemmekin sopineet muun muassa, että vuoden 2018 tuloksesta jaetaan palkkiot kaikille työntekijöille, Palola vakuuttaa.

 


 

Asentajilla on käytössään työvälineillä varustetut autot, joiden avulla työt saadaan käyntiin välittömästi. Kuva Aleksi Palmqvist.

Erikoisosaamisena pienet mutta vaativat korjaustyöt

POSTRA ASEMOITUU huoltoyhtiöiden ja isompiin rakennushankkeisiin keskittyneiden yritysten välimaastoon.

– Pienet korjausrakentamisen palvelut ovat meidän kovinta ydintä. Meille on kunnia-asia palvella taloyhtiöitä alkaen piha-aidan portin korjauksesta laajempiin vesivahinkosaneerauksiin tutulla, Postran ammattitaitoisella palveluasenteella, Palola toteaa. 

Työprosessit on mietitty tarkasti valmiiksi. Jokaisella asentajalla on käytössään auto, joka on varustettu työvälineillä ja tarvikkeilla, joiden avulla työt saadaan käyntiin tehokkaasti. 

– Näin säästämme aikaa ja kustannuksia, Palola kertoo. 

Postran palvelut sisältävät korjaustöiden lisäksi erilaisten kiinteistössä ilmenevien ongelmien selvitystyöt, mikä yhdessä ammattimaisen korjaustyön kanssa takaa hyvän lopputuloksen.

Kahdeksan vuoden aikana yhtiön palveluksia on käyttänyt noin 600 taloyhtiötä. Toiminta on keskittynyt pääkaupunkiseudulle, mutta asiakkaita löytyy myös ympäryskunnista.

– Yrityksenä kasvamme jatkossakin vain oikeiden ihmisten myötä. Nostamme korjausrakentamisen arvostusta sekä luotettavuutta uudelle tasolle, pyrkien jatkuvasti olemaan alan suunnannäyttäjä.

You Might Also Like