PWA-teknologia tuo mobiilisovellusten edut selaimiin

PWA-teknologia tuo mobiilisovellusten edut selaimiin

newspool

PWA virtaviivaistaa sovellusten suunnittelua ja luo optimaalisen käyttökokemuksen.

PWA-teknologia tuo mobiilisovellusten edut selaimiin

Erottelu ladattavien sovellusten sekä suoraan selaimessa toimivan web-sisällön välillä voi olla pian historiaa. Uusi PWA-teknologia mahdollistaa sovelluksen käyttökokemuksen verkkoselaimessa.

Teksti Joonas Ranta  Kuva Evermade

Vaikuttavien digitaalisten käyttökokemusten tarjoaminen käyttäjille – missä vain ja milloin vain – on käytännössä jokaisella alalla menestymisen ytimessä. Verkkosovellusten toteuttaminen, ylläpitäminen ja tarjoaminen voisi silti olla nykyistä kevyempää.

Tähän päivään asti sovellukset – puhekielessä appit – ovat vaatineet käyttäjän siirtymisen sovelluskauppaan, josta sovellus ladataan ja asennetaan. Usein sovelluksesta on pitänyt myös tehdä erilliset versiot kahdelle käyttöjärjestelmälle. Muutoksen tuulet puhaltavat nyt sovellusten maailmassa. Käänteentekevä, asioita yksinkertaistava teknologia on nimeltään Progressive Web Application eli PWA.

PWA-teknologia mahdollistaa sovelluksista tutun käyttökokemuksen ilmoituksineen, ilman reissua älypuhelimen sovelluskauppaan. Kokemus vaatii käyttäjältä vain oletusselaimensa avaamisen ja osoitteeseen siirtymisen.

–  Sovelluskehitys on perinteisesti vaatinut kahden erillisen tuotteen suunnittelua ja toteuttamista. Nyt meille riittää yksi ratkaisu kaikille, kertoo digitoimisto Evermaden Lead Designer Samuli Lindberg.

Evermade on tarjonnut PWA-teknologiaan pohjautuvia ratkaisuja asiakkailleen viime vuodesta asti.

–  Yrityksiltä PWA-ratkaisut säästävät yksinkertaisesti aikaa ja rahaa. Käyttäjälle kokemus on taas entistä suoraviivaisempi.

Uusi käyttökokemus Slushissa

Evermade on suunnitellut ja toteuttanut teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushin moneen kertaan palkitun verkkopalvelun jo useampana vuotena peräkkäin. Viime  joulukuussa Slushin natiivisovellus toteutettiin ensimmäistä kertaa PWA-sovelluksena. Tulos mullisti käyttäjien kokemuksen.

–  Pähkäilimme, miten tekisimme Slushin sivuston kävijäkokeuksesta tänäkin vuonna entistä paremman. Iloksemme Slushin edustajat ottivat ehdotuksemme PWA-ratkaisusta positiivisesti vastaan, Lindberg iloitsee.

–  Slushin kaltaisessa tapahtumassa asiat tapahtuvat nopeasti. PWA-sovelluksessa pystyimme tekemään päivitykset ja viemään ne tuotantoon ilman kikkailua sovelluskaupan hyväksymisprosessien kanssa.

Ja numerot puhuvat puolestaan. Sovelluksessa oli PWA-vierailuita joulukuussa yli 6000 ja itse app.slush.orgissa oli yli 145 000 vierailijaa.

TEKNOLOGIAMME virtaviivaistaa suunnittelua ja säästää asiakkaan resursseja.

Toimintamalleja parturimaailmaan

Parturialan edelläkävijä M Room tarttui Evermaden kanssa PWA-teknologian tarjoamaan tilaisuuteen. Sovelluksessa parturiasiakkaat voivat varata ja jonottaa entistä sulavammin.

M Roomin PWA-sovellus kertoo käyttäjälle, mikäli johonkin ketjun liikkeistä voi kävellä suoraan ilman varauksen tekemistä. Näin yritys voi jakaa varauksia entistä tasaisemmin eri pisteidensä välillä.

Lindberg uskoo että esimerkiksi Slushin ja M Roomin uudet palvelut antavat hyvän kuvan siitä, mihin verkkosovellusten maailma on menossa.

–  Haluamme olla muutoksen eturintamassa ja tarjota teknologiaa, joka virtaviivaistaa suunnittelua ja säästää asiakkaan resursseja. Optimaalista käyttökokemusta unohtamatta.