Puhdasta biokaasua paikallisesta biojätteestä

Puhdasta biokaasua paikallisesta biojätteestä

Ab Stormossen Oy:n talouspäällikkö Håkan Hagberg ajelee biokaasulla, jota tuotetaan Vaasan alueen asukkaiden biojätteestä.

Puhdasta biokaasua paikallisesta biojätteestä

Vaasan, Pirkanmaan ja Etelä-Karjalan jäteyhtiöt ovat lyöneet hynttyyt yhteen. Yhteisenä luomuksena on BIG-biokaasuhanke, joka takaa liikennekaasun puhtauden ja paikallisuuden.

Teksti Taneli Tuokko  Kuva Sami Pulkkinen

Biokaasu on uusiutuva ja paikallisesti tuotettu polttoaine, joka laskentatavasta riippuen vähentää liikenteen kasvihuonepäästöjä noin 90 prosenttia bensiiniin ja dieseliin verrattuna. Toisin sanoen, jos biokaasua lähtee vertailemaan fossiilisiin polttoaineisiin, niin fossiiliset jäävät vääjäämättä kakkoseksi ympäristöystävällisyydessä.

Ab Stormossen Oy, Pirkanmaan Jätehuolto ja Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy – kolme jäteyhtiötä, jotka ovat BIG-biokaasubrändin takana – uskovat vankasti, että liikenteen päästöjen vähentämiseen kansallisten tavoitteiden mukaisesti, tarvitaan sähköautojen lisäksi liikenteeseen biokaasulla käyviä kaasuautoja. Mutta nimenomaan biokaasulla, koska toinen vaihtoehto eli maakaasu on fossiilinen polttoaine siinä missä bensiini tai diesel.

– Sähköautoissakin energiantuotto voi erota. Jos ajelee kivihiilellä tuotetulla sähköllä, niin ei se ole hirveän ympäristöystävällistä. Biokaasu on sataprosenttisesti uusiutuva energiamuoto, koska se valmistetaan eloperäisistä raaka-aineista, Stormossenin talouspäällikkö Håkan Hagberg kertoo.

Nämä eloperäiset raaka-aineet ovat biojäte ja liete. Biokaasu on uusiutuvaa, paikallisesti tuotettua ja hiilineutraalia. Lisäksi se aiheuttaa vähemmän hiukkas- ja typpioksidipäästöjä kuin diesel tai bensa.

– Ongelma on, että nythän verrataan päästöjä ja tietenkin sähköauton vähäiset päästöt ovat ylivoimaiset verrattuna mihin tahansa, koska laskentatapa ei ota huomioon energiantuottoa. Kaasuautoissa päästöt toistaiseksi lasketaan maakaasun perusteella, eikä siinä huomioida biokaasua lainkaan, Etelä-Karjalan Jätehuollon toimitusjohtaja Mika Suomalainen avaa.

BIOKAASU ON täysin uusiutuva energiamuoto – se valmistetaan eloperäisistä aineista.

Paikallista ja edullista

BIG-biokaasu valmistetaan paikallisesti oman seudun biojätteistä Vaasan seudulla ja Etelä-Karjalassa. Keväällä 2021 BIG-kaasua löytyy myös Pirkanmaalta, kun Nokian Koukkujärvelle valmistuu biolaitos.

BIG-biokaasubrändin logon I-kirjain on muotoiltu omenankaraksi, joka viestii kiertotalouden toteutumista. Jakelubrändi on yhteinen, mutta kunkin kunnan oma yhtiö tuottaa itse oman biokaasunsa asukkaiden biojätteestä.

– Tämä on paikallisten kuntien omistaman yhtiön biokaasua. Olemme paikallisia tuottajia, jotka tuottavat paikallisille kaasuautoille polttoainetta, Suomalainen sanoo.

Ympäristöystävällisyyden ja paikallisuuden lisäksi BIG-biokaasun valttikortteihin kuuluu edullisuus. Kaasuautot itsessään ovat pitkälti samoissa hinnoissa kuin vastaavat bensiinillä kulkevat autot, mutta biokaasu on polttoaineena halvempaa ja vakaampaa.

– Liikennekaasua myydään kiloissa, jossa yksi kilo maksaa 1,45 euroa. Jos sitä vertaa energiana, niin hinta on 93 senttiä bensiinilitraa kohden. Biokaasulla on myös vakaa hinta. Emme ole vielä kertaakaan sitä korottaneet, Hagberg mainitsee.

Tankillisella biokaasua ajaa keskimäärin noin 500 kilometrin matkan. Lisäksi useimmat markkinoilla olevista kaasuautoista ovat bi–fuel-malleja, joissa on mukana myös bensatankki varatankkina.

Kaasuautot osaksi tavoitetta

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä määritti syksyllä 2020 tavoitteekseen, että Suomen teillä nähtäisiin vuoteen 2030 mennessä 700 000 sähköautoa. Taustalla on hallituksen päätös liikennepäästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasolta.

Hagberg toteaa, että vaikka tavoite saavutettaisiin, ei se silti riittäisi puolittamaan liikenteen päästöjä. 

– Tunne on, että biokaasuautot ovat jääneet sähköautojen varjoon. Niitä ei kannata kuitenkaan asettaa vastakkain, koska molempia tarvitaan. Suomi on maana iso; mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä pidempiä välimatkat ovat. Myös sääolosuhteet hankaloituvat varsinkin talvisin. Silloin kaasuauto on monesti se ensisijainen vaihtoehto.