Pohjoisen puhtaita makuja

Pohjoisen puhtaita makuja

Herkullinen puolukka-mascarponerahka on suursuosikki Kasvishovin tuotteiden joukossa.

Pohjoisen puhtaita makuja

Oululainen Kasvishovi hankkii tuotteidensa raaka-aineet niin läheltä kuin mahdollista. 

Teksti Elina Teerijoki  Kuva Tanja Lipponen & Mari Niemelin

Kun annossalaatissa on poroa ja leipäjuustoa, on selvä, että tuotteen syntysijat ovat pohjoisessa.

– Paikallisuus on meille tärkeä valtti ja vahvuus, sanoo Oulussa toimivan Kasvishovin kenttämyyntipäällikkö Jokke Tuulaniemi.

Pohjoisessa toimiva ruoantuottaja ei ole ihan tavallinen ilmiö. Kasvishovissa kuitenkin koetaan, että paikallisuus on mahdollisuus ja tuo erityistä kilpailuetua toimintaan. 

– Lähituotteiden hyödyntäminen lyhentää raaka-aineiden kuljetusmatkoja ja auttaa pitämään työtä omalla kotiseudulla. 

Yritys työllistää 65 henkilöä Oulun ja Kuusamon toimipisteissään. 

Kasvishovi on monialainen toimija. Nykyaikaisissa tuotantotiloissa valmistetaan käsin ja koneellisesti valmissalaatteja, majoneesituotteita, kasvisseoksia, jälkiruokia ja marjapakasteita. Tuotteet korostavat pohjoissuomalaisia makuja ja ne saavat Pohjois-Suomessa tuotettua ruokaa -merkin kylkeensä. 

– Merkki on viesti paikallisesti tuotetusta ruoasta ja oman alueemme työpanoksen hyödyntämisestä. 

Kasvishovin keittiön tuotteet ovat suosittuja myös pohjoissuomalaisissa ammattikeittiöissä, joissa pyritään yhä enemmän käyttämään paikallisia tuotteita. Kuluttajatuotteiden päämarkkina-alue on Pohjois-Suomi, mutta niitä voi saada tilauksesta myyntiin myös eteläsuomalaisiin kauppoihin. 

Koronatilanteen vuoksi yleistyneen etätyön myötä valmiiden ruoka-annosten kysyntä on kasvanut. Salaatti on terveellinen vaihtoehto helpottamaan arkea silloin kun monipuolisen ruoan valmistamiseen ei ole aikaa tai mahdollisuutta. Myös vireystila pysyy hyvänä, kun lounas ei ole liian raskas. Poro-leipäjuustosalaatin ohella Savulohi-Caesar-salaatti on saanut inspiraatiota pohjoisista raaka-aineista.

Yrityksen hittituote ja myös Tuulaniemen oma suosikki on kuitenkin herkuttelutuote, majoneesinen Valkosipulipikkelssi. Viime vuosina suureen suosioon ovat nousseet myös erimakuiset mascarponepohjaiset rahkajälkiruoat. 

– Puolukka-mascarponerahkamme oli ensin kausituote, mutta suuren kysynnän vuoksi siitä tehtiin ympärivuotinen tuote. Pystymme huomioimaan sesongin ja makutrendit nopeallakin rytmillä. Joulun alla mascarponerahkaa maustaa samettinen luumu ja kesällä mansikat ja vadelmat.

Kenttämyyntipäällikkö Jokke Tuulaniemi lupaa sekä maun että tuoreuden olevan kohdallaan, kun puhutaan Kasvishovin annossalaateista.

Maku hiottu huippuunsa

Salaatin kaltaisessa arassa tuotteessa tuoreus ja nopea toimitus takaavat hyvän laadun. Maun kannalta ensiluokkaiset raaka-aineet ja jatkuva tuotekehitys ovat avaintekijöitä. Myös asiakaslähtöisyys on toiminnassa tärkeää. Monet reseptit hiotaankin lopulliseen muotoonsa yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. 

– Annossalaattimme on kuluttajalla jo seuraavana päivänä valmistamisesta. Kun Kasvishovilla kaikki tehdään itse, saadaan tuotteeseen varmasti paras mahdollinen maku. Maku on kuitenkin paikallisuuden rinnalla se, josta meidät tunnetaan, Tuulaniemi summaa. 

Tuotteet hankitaan niin läheltä kuin mahdollista. Se on myös jäljitettävyyden kannalta hyvä asia. 

Kasvishovi on yli 30 vuotta toiminut elintarvikealan yritys, joka on jo 15 vuoden ajan hionut lähiruokaverkostoansa pohjoisen parhaaksi. FoodService-toimijoiden keskuudessa yritys tunnetaan Palvelutukku Pohjoisena, jonka tukkuvarasto kattaa noin 7000 tuotetta ja joka kuuluu Suomen Palvelutukkurit -ketjuun. Oulussa ja Kuusamossa sijaitsevien toimipisteiden läpi kulkee vuosittain yli 10 miljoonaa kiloa elintarvikkeita.