Parhaimmassa pizzassa maistuu paikallisuus

Parhaimmassa pizzassa maistuu paikallisuus

logggg

Parhaimmassa pizzassa maistuu paikallisuus

Teksti Joonas Ranta  Kuvat Juho Länsiharju

Maailmankuuluja pizzoja saa nykyään myös Pizza Hutin uusimmassa ravintolassa Espoon Niipperissä. 

Usean hiljaisemman vuoden jälkeen Pizza Hutin kasvu kotimaassa on kiihtymään päin. Kestävä kasvu Suomessa vaatii liiketiloja, teknologisia innovaatioita ja arvolupausten lunastamista. Kasvuun tarvitaan tietysti myös jokaisen yrityksen tärkeintä voimavaraa: ammattitaitoisia, asiansa osaavia ihmisiä.

Maailman suurimman pizzaketjun, Pizza Hutin, menestys ei ole aina rajautunut edes maapallolle. Vuonna 2001 ketju teki historiaa toimittamalla pizzaa kansainväliselle avaruusasemalle. Mutta palataan takaisin maan pinnalle ja Suomeen. 

Marraskuisena iltapäivänä Pizza Hutin Helsingin Citykäytävän ravintolan lounasajan buffet alkaa olla päättymässä. Henkilökunta kerää astioita seisovasta pöydästä, siistii tiloja ja valmistautuu iltapäivän asiakasvirtaan. 

1987 avattu Citykäytävän ravintola on Suomen ensimmäinen Pizza Hut. Tilava 133 asiakaspaikan toimipiste on kuitenkin kokonsa puolesta harvinaisuus. 

Vielä 90-luvulla valtaosa ravintoloista oli noin satapaikkaisia Dine In -ravintoloita. Vuonna 2017 Pizza Hut avasi ensimmäiseen niin sanotun FCD-mallin ravintolan (fast casual delco). Pienen, nopean ja helpon, vahvasti noutoruokaan keskittyneeen ravintolansa. Tänään kyseisen mallin ravintoloita on Suomessa jo 17 kappaletta. 

Suuri osa Suomen Pizza Huteista on pienempiä toimipisteitä. Tämä valottaa hyvin ketjun noutoruokaan keskittyvää kasvustrategiaa. 

Otetaan esimerkki muutoksesta. Kun ennen koronaa isot pöytiintarjoiluravintolat olivat ketjun Suomen veturi, muuttui tilanne koronavirustilanteen kautta täysin. Nyt pienet ja ketterät ravintolat ovat nousseet ketjun sisällä korvaamattomaan asemaan. 

– Painotus noutoruokaan oli selkeä jo aiemmin. Meillä tätä on ollut tukemassa myös kumppanuudet Woltin ja Foodoran kaltaisten toimijoiden kanssa, kertoo Pizza Hutin Suomen maajohtaja Jarkko Mäki. 

Vuonna 1989 juuri Citykäytävän ravintolassa “sipuleja kuorimalla” aloittanut Mäki on nähnyt Pizza Hutin Suomeen vaiheet aitiopaikalta. 

– Tämä on ollut sellainen ”American dream”, Mäki nauraa. 

2000-luvun hiljaiselo ja jopa ravintoloiden karsiminen loppui 2010-luvulla. Mäki aloitti maajohtajana 2015, ja ensimmäinen uusi Pizza Hut avattiin Espoon Tapiolaan vuonna 2017. 

Tänä päivänä Pizza Hutilla on Suomessa jo 21 ravintolaa – ja lisää on tulossa. Uusimpana näistä tämän jutun julkaisuhetkellä on juuri avattu ravintola Espoon Niipperissä. Pieniin noutoravintoloihin entistä vahvemmin keskittyvä ketju hakee toimitiloja niin perinteisistä liiketiloista ja kauppakeskuksista kuin huoltamoketjujenkin yhteydestä. 

Numerot puhuvat FCD-mallin puolesta. Se on siivittänyt ketjun kovaan kasvuun niin kotimaassa kuin globaalistikin. Vuonna 2019 ketju oli jo kolminkertaistanut ravintoloidensa määrän ja oli Euroopan nopeiten kasvava markkina.

Pizza Hutin kestävä toimintatapa ei rajoitu vain keittiöön. Maajohtaja Jarkko Mäki kertoo, että kaikki ketjun työautot kulkevat biokaasulla.

Pandemia toi tullessaan kiireen ja osaamispulan

Korona toi suuret haasteet koko ravintola-alalle, eikä Pizza Hut ole poikkeus. Positiivista oli kuitenkin noutoruoan kasvun kiihtyminen, joka näkyi tilausmäärien kasvussa erityisesti ketjun pienempien ravintoloiden kohdalla. 

Mäki haluaa painottaa tulevaisuuden mahdollisuuksia menneiden vuosien kipupisteiden sijaan. 

– Ravintola-alan työntekijöiden rekrytointi on entistä vaikeampaa. Niin moni vaihtoi alaa poikkeusolojen vaikeimpina aikoina. Nyt meillä on kuitenkin tavoitteena Pizza Hutin Suomen historian merkittävin kasvupyrähdys, Mäki julistaa. 

Vauhti on ollut jo viime vuosina hurjaa. Tätä kuvaa muun muassa se, että ketju avasi peräti viisi uutta ravintolaa poikkeusolojen aikana. 

– Haussa ovat edelleen parhaat paikat – ja parhaat ihmiset.

Joustava asennoituminen toimii molempiin suuntiin

Citykäytävän Pizza Hutin lähistöllä, rennossa toimistotilassa, sijaitsee myös ketjun Suomen päämaja. Mäki esittelee kolme pöydän ympärillä iloisesti keskenään juttelevaa ketjun ravintolatyöntekijää. 

– Hyvä meininki jatkui, vaikka takeaway-tilauksien kasvu sekä lisääntyneet sairaspoissaolot ovat tuoneet kiirettä, toteaa Pizza Hutin Helsingin tuore aluepäällikkö Linda Vuoririnne. 

– Meillä joustetaan ja pidemmätkin tauot työuralla ovat ok, Vuoririnne lisää. 

Työnantajan ymmärtävää asennetta kehuessa Vuoririnne viittaa vieressä istuvaan Kiia Miettiseen. Eastonin Pizza Hutissa työskentelevä Miettinen on viettänyt uransa aikana niin opiskeluvaihdon kuin työharjoittelunkin ulkomailla. Teneriffalta palattuaan Pizza Hutin porukka toivotti ammattilaisen takaisin riveihinsä ilomielin. 

– Työntekijöiden vaihtuvat elämäntilanteet ja taustat otetaan tosi hyvin vastaan, Miettinen iloitsee. 

– Samalla meillä saa kyllä mahdollisuuksia edetä, jos työntekijä vain on siihen itse valmis. 

Samaa mieltä on Munkkivuoren Pizza Hutin ravintopäällikkö Mark Aldea. Haastattelusta suoraan töihin jatkavan Aldean luotsaama ravintola kuvaa ketjun nykytilaa erityisen hyvin. 

– Meillä lähes kaikki myydään mukaan. Asiakaspaikkoja on peräti kolme, Aldea naurahtaa. 

Maajohtajan mukaan Munkkivuoren ravintola edustaa ketjun nykytilalle tyypillistä QSR, eli quick service restaurant -mallia. 

– Munkkivuoren ravintolahan oli olemassa jo ennen näitä muutoksia. Sen kohdalla tuli testattua konseptia notkeasti – ja oikeastaan vähän vahingossa, Mäki tunnustaa. 

Hyvien tyyppien onnistunut rekrytoiminen myös tulevaisuudessa vaatii erityisesti osaavia ravintolapäälliköitä. 

– Hyvä ravintolapäällikkö on kuin magneetti osaamiselle.

Kestävän kasvun resepti tarvitsee toimiakseen parhaat sijainnit, parhaat työntekijät, työnantajan joustavuutta ja työnteon iloa.

Kasvun täytyy olla kestävää

Inhimilliset arvot toistuvat työntekijöiden ja maajohtajan puheen lisäksi Pizza Hutin päivittäisessä työssä. Kaikki lähtee paikallisen otteen vaalimisesta osana globaalin ketjun arkea. 

Kestävyys näkyy Pizza Hutin ruokalistalla, josta löytyy nykyään myös oma vegaanilinja. Lukuisia erilaisia kasvisproteiineja sisältävä ruokalista on kerännyt paljon kehuja. Pizza Hutin pizzojen vegaaniversiot sisältävät ainesosia ketjun suosikin eli pepperonimakkaran vegeserkusta, vegeronista, vegaanichorizoon ja vegaanisuikaileisiin. Kaikki pitsat on saatavilla uunissa sulavalla vegaanijuustolla. 

Tiedossa on myös merkittäviä kollaboraatioita Pizza Hutin ja maailman johtavien vegaaniruokavalmistajien välillä. Vinkkiä antaa esimerkiksi se, että ulkomailla Pizza Hut on aloittanut tiiviin yhteistyön kasvisperäisten lihakorvikkeiden NASAN eli Beyond Meatin kanssa. 

Hävikkiä ravintola-alalla ei voida välttää, mutta Pizza Hut maksimoi sen uusiokäyttöä. Ketjun omat autot kulkevat sataprosenttisesti biokaasulla, ja työntekijöiden työvaatteet ovat vastuullisesti tuotettuja. Mereneläviä sisältävät pizzat sisältävät ainoastaan kestävien kalakantojen raaka-aineita. 

Myöskään tasa-arvon suhteen ei olla jääty sanahelinän tasolle: yrityksen johtoryhmän jäsenistä puolet on naisia. 

– Meille on itsestäänselvää, että myös ravintolamme ovat täysin syrjinnästä vapaita paikkoja. 

Pizza Hutin työilmapiiristä kertoo paljon myös se, että yrityksen sisäisellä Slack-kanavalla vaikkapa tuntityöläinen voi lähestyä maajohtajaa yksityisviestillä. 

– Meillä ei ole mitään asiaa, mitä ei voisi rohkeasti tuoda esille. Oli se sitten kritiikkiä työnantajaa kohtaan tai luovaa ideointia ketjun tulevaisuutta ajatellen, läpinäkyvyyden nimeen vannova Mäki kehuu. 

Ketjun tiekarttaan on merkitty teknologian kasvava rooli uusien innovaatioiden muodossa. Vuode 2022 aikana ketju avaa oman verkkokauppansa. Mäki ottaa esille verkkokaupan tuomista mahdollisuuksista maailmalla pilotoidut, tekoälyyn perustuvat noutotilaukset. 

– Teknologian kautta haluamme ennen kaikkea parantaa asiakaskokemusta ja helpottaa henkilökunnan työpäiviä, Mäki painottaa. 

Sillä myös tulevaisuudessa päivittäinen työ perustuu paikallisuudelle ja ihmisille.

kynaHarm