Palakosmetiikkaa luonnon aineksista

Palakosmetiikkaa luonnon aineksista

Tuotteissa esiintyvä pöllö edustaa luontoa ja viisautta. FAMOn hiussaippuoita, shampoopaloja ja hoitoainepaloja lähtee Keravalta viikoittain jälleenmyyjille.

Palakosmetiikkaa luonnon aineksista

Padassa porisee yrttejä, öljyjä ja muita salaperäisiä aineksia, joista yrittäjä Johanna Merilinna loihtii pala kerrallaan vegaanisia FAMO-tuotteita. 

Teksti Ritva-Liisa Sannemann  Kuva FAMO

Kun Johanna Merilinna oli pieni tyttö, hänellä oli tapana leikkiä pihalla ruohopehkojen kanssa kampaajaa. Heinät saivat toimia hiuksina, joille laiteltiin lettejä, kampauksia ja leikkauksia. Vaikka kampaajaa Merilinnasta ei tullut, hiustenhoidosta kehkeytyi kuitenkin ammatti.

Lasten kasvettua Merilinna opiskeli maskeeraajaksi, perusti yrityksen ja teki usean vuoden ajan monenlaisia töitä kauneusalan yrittäjänä, kunnes innostui palashampoista ja alkoi työskennellä niiden parissa noin viisi vuotta sitten.  

– Kouluttauduin itse alalle, koska silloisissa markkinoilla myytävissä tuotteissa oli toivomisen varaa. Halusin kehittää parempia vaihtoehtoja, etenkin tuoksuttomia tuotteita.

Ainekset luonnosta

Yhden naisen yritys FAMO valmistaa vuodessa tuhansia hiustenhoitoon tarkoitettuja paloja luonnon omista aineksista. Ruohotuppoja ei padassa porise, mutta yrtit ja savet yrittäjä on kelpuuttanut raaka-aineiden moninaiseen joukkoon.

Tuoksuherkkiä ihmisiä on Suomessa arviolta jopa puoli miljoonaa. Silti tuoksuttomia hiustenhoitotuotteita on niukasti saatavilla. Kysyntä on kova, eikä jälleenmyyjiä ole ollut vaikea löytää. Heitä on ympäri Suomen lähes sata. 

– Pidän langat mieluusti omissa käsissäni. Työn suola on jatkokehittely, joka lähtee liikkeelle rakentavasta palautteesta. Sitä tulee kuluttajilta ja kampaamoilta.

Erityisesti ekokaupat ja ekokampaamot pitävät FAMOn tuotteita valikoimissaan, mutta niitä voi tilata myös tuotteita jälleenmyyvien nettikauppojen kautta.

SUOMESSA on tuoksuherkkiä ihmisiä jopa puoli miljoonaa. 

Pöllö toimii keulahahmona

FAMOlla on valikoimissaan kahdenlaista tuoteryhmää hiusten pesuun: palashampoita ja hiussaippuoita. Shampoopohjaiset palat ovat melko uusia tuotteita. Ne sopivat yleensä niillekin, joille perinteiset palat eivät käy.

Merilinna on luonut tuotteille värikkäitä pakkauksia, joiden keulahahmoksi on valikoitunut pöllö, luonnon ja viisauden edustaja. Veikeyttä hän on kehittänyt myös tuotteiden nimiin: Untuva, Haituva, Hattara, Pullea Massu, Töyhtöhyypiö ja Pörröinen Hassu. Kirjainleikistä syntyi jopa yrityksen nimi FAMO, jonka pohjana on englanninkielinen sana foam.

Merilinna kertoo olevansa tällä hetkellä sydämensä työssä. Hänen visionaan on kehittää hiustuotteita entistä ekologisempaan suuntaan. Tuotteet pakataan jo nyt pahvipakkauksiin, jolloin ei synny muovijätettä. Palat on helppo käyttää loppuun saakka, ne ovat riittoisia ja kulkevat helposti mukana reissatessa.

Tavoitteena on lisäksi saada tuotteet yhä paremmin hillitsemään kuluttajien hiuksiin liittyviä ongelmia. 

– Eläinkokeita emme missään nimessä käytä, mutta ihmiskokeita kylläkin, sillä uusien tuotteiden arvioinnissa on mukana myös testiryhmäläisiä, Merilinna naurahtaa.

FAMO-KOSMETIIKKA.FI